Var inte rädd för risken | Feedback inför avsnitt

Det här med risk är intressant och jag har själv funderat mycket på det under rätt så många år. Det är först under de senaste 10 åren som jag själv någorlunda fått ordning på det i min egen ekonomi. Det som gjorde den stora skillnaden för mig för snart 10 år sedan var att jag gjorde en balansräkning på hela min ekonomi, allt från statlig inkomstpension, fastigheter, lån företag till enskilda aktier.

Lite reflektioner från min egen ekonomi om risk och tillgångsallokering och vad jag gjort annorlunda idag med >35 års erfarenhet och samlade kunskap. Med vad jag vet idag, så tycker jag så här:

• Idag tittar jag nästan enbart på nettoförmögenhetsförändringen. Det innebär att börsens svängningar jämnas ut då andra tillgångar exempelvis inkomstpension och tjänstepension i “Trad” och fastigheter är mindre volatilt än aktier Dessutom tillkommer nysparande i form av pensionsavsättningar, amorteringar och sparande till nettoförmögenheten. En börsnedgång på 30% kanske slår 10% på nettoförmögenheten under ett år. Varför oroa sig för svängningarna i en enskild aktie när det är helheten som betyder något?
  • Tjänstepensionen som till stor del legat i traditionell förvaltning istället för i en fondförsäkring har varit lite för låg risk med tanke på tidshorisont. Då tänkte jag att traditionell förvaltning i TJP vägde upp risken i en större IPS med aktiefonder som jag har. Idag vid 55 år så ser det mer rimligt ut, men för 15-20 år sedan var risken för låg med tanke på sparhorisont.
  • Under många år så var bufferten för stor på “bankbok” en buffert som aldrig användes utan mest kostade missad avkastning.
  • Under de sista 15 åren så har det funnits en del räntefonder, vilket har givit en för låg risk. Ett tag så hade jag lika mycket räntefonder som bolån. Idag har åldern börjat komma ikapp ränteandelen i tillgångarna…
  • Generellt för låg belåning, då tänker jag summan av bostadslån och värdepappersbelåning. I början så bodde jag i hyresrätt och då borde det ha kompenserats med värdepappersbelåning i större grad än vad som skedde för +20 år sedan. De sista 10-15 åren bor jag i villa, i början med en belåningsgrad under 35% som idag är justerad till 50% kompletterad med viss värdepappersbelåning för att få upp risken.

Hela artikeln/avsnittet handlar om hur man kan se på risken ur ett mer eller mindre teoretiskt eller statistiskt perspektiv, men jag tror på ett kompletterande avsnitt/artikel där man mer praktiskt diskuterar hur man kan applicera det på sin egen ekonomi, eventuellt med utgångspunkt från fyra-hinkars-principen och kalkylarket. Där kan man diskutera flera saker

• Hur ser tillgångsallokeringen ut på hela ens ekonomi, vad har man för buffert, ränteliknande tillgångar och aktieliknande tillgångar.
  • Vad är en rimligt fördelning mellan aktier och räntor beroende på ålder/horisont
  • Hur kan man justera förhållandet mellan ränteliknande och aktieliknade tillgångar, att det exempelvis kan ske med belåning, oavsett om det är via bolån eller värdepappersbelåning eller en kombination av dessa.
  • Hur påverkas den långsiktiga avkastningen om man har för låg risk i sin ekonomi under ackumulationsfasen respektive risken av att ha för hög risk när man närmar sig uttagsfasen.
  • mm

Vi lägger en massa tid i forumet på att reda ut vilken aktieindexfond som är bäst eller billigast, där pratar vi om några enstaka hundradelar, möjligen tiondelar i skillnad på avgift. Jag tror att med rätt tillgångsfördelning och förståelse av risk så ligger det procentenheter i potten.

Jag tror att många, fler än de som ligger för högt i risk, ligger lite lågt i risk, mest på grund av okunskap och helhetssyn.

6 gillningar