Det är nog precis det där med nedgående marknad som rör till det, helt nya och oklara spelregler helt plötsligt. Saknar nästan dräm-till-med-högt-dolt-bud-tiden! ![]()
Jag irriterar mig inte, jag frågar genuint vad problemet är?
Låter mest som du klagar över saker du tycker är dyrt och vill det ska vara billigare.
Därför jag svarade att du ska titta på billigare lägenheter så du slipper känna känslan att det är så dyrt.
Vi har följt bostadsmarknad i vårt område i över ett år. Det känns nu som att många lägger sig i det översta-översta skiktet för att testa vattnet men tror/förväntar sig att behöva gå ner lite/tillåta prutning.
Det skapar förväntningar hos köpare som tror sig göra en “affär” i denna räntemiljö men de betalar egentligen bara inte överpriset.
Att försöka pruta 10-12% har inte mottagits alls illa; något som för två år sedan hade fått säljaren att be en dra åt h*****
Bra beskrivning av läget, har sett liknande tendenser! ![]()
![]()
Många säljare varken vill eller verkar förstå att priserna faktist rör sig nedåt.
Högre kommande hyra drar ner priset. Högre räntor drar ned priset.
Det kommer knappt någon på visningar och säljare vill ha upp priset?
Det är precis det här jag varnat för när folk här rekommenderar att belåna maximalt för att investera på börs och liknande.
Man investerar egna rena pengar.
Lägg ett bud som du accepterar. Inte vad säljaren önskar
Tvärtom är det ju så att marknadsvärdet är precis där säljare och köpare möts. En exakt siffra alltså.
Men visst, i mäklarens estimat bör det kanske ges lite marginaler upp/ned.
Ja du har friheten att göra så. Har du en skilsmässa ( om du nu är gift) så ligger du i skiten.
Till TS lägg ett pris ni tycker det är värt. Finns inget some heter skambud. Bud är bud.
Vasastan är ett av Sveriges högst prissatta (och mest attraktiva) områden för Brf`er. Det är inte självklart att denna marknad påverkas av marknadsturbulens i samma utsträckning som t.ex Årsta eller Vallentuna.
Det är jobbigt och svårt att fatta stora ekonomiska beslut.
Tidigare i samband med ett stort köp kom jag till insikt
i hur jag framledes skulle hantera och tänka som stöd till mina beslut nämligen genom att Prov tänka / Prov känna .
Hur besviken och ledsen blir du om du inte får denna lägenhet ?
Känn efter !!!
Känns det som att om någon annan köper lägenheten så spelar det ingen roll för det kommer ut fler lägenheter eller blir du grymt besviken och ledsen.
Därefter lägger du nivån på ditt bud förutsatt att du har ekonomiska resurser.
Detta är mitt råd. Lycka till med ditt beslut.
Ren gissning max 9mkr är den värd idag. Att den skulle ökat i värde är rena fantasier fr säljare
Denna tycker jag snarare verkar felprissatt.
Du har rätt att Vasastan är en av Sveriges mest attraktiva område samt att det är mycket attraktivare än Årsta el Vallentuna. Men jag tror att Vasastan i kronor kommer att drabbas hårdare än Årsta o Vallentuna. Dock EJ i %, dvs kanske minskning med -15% i Vasastan medan -25% i Årsta. Dock kostar kanske en 3:a i Årsta bara 5mkr medan en 3:a i Vasastan 10mkr, så i kronor blir minskningen större i Vasastan
Nu bor inte jag i Estocolmo. Men räntan påverkar alla marknader. Eller i alla fall nästan. Så när räntan fortsätter stiga borde priserna pressas nedåt. Den som har press här är säljaren inte köparen. Visst ett attraktivt område men fallhöjden är större i Vasastan. Tror ändå det är rel få cash buyers, vet någon?, och att köp är kopplat till belåning för de flesta. Som icke Stockhomare är min spaning att rel centrala men boenden i gröna områden kommer fortsätta stiga. Nära parker, alléer osv. Ett boende ska köpas med hjärtat också. Förstås.
Kollar man slutpriser i Vasastan på Hemnet så går de flesta upp 10% under budgivningen fortfarande, värt att tänka på.
Incitamentet för säljaren och mäklaren är ju att ta till i överkant. Det kallas för “anchoring” eller förankringseffekt. Har de sagt 11,2 så kommer 10,2 kännas billigt. Även om marknadsvärdet är 9,5.
Du har inget att förlora på att lägga ett bud långt under utropspriset om det är vad du tror huset är värt. Du är inte desperat. Jag prutade ner ett hus mer än 30% en gång.
Tänk på att hålla en trevlig ton.
Tycker man inte ämnet är intressant behöver man inte svara i tråden.
Intressanta spaningar. Det verkar vara väldigt osäkert och eller olika i Stockholm just nu.
Stockholm borde väl nästan drabbas hårdast i procent också?
Andelen av kostnaderna som är ränta är troligen större, om räntorna går upp och folk inte fått löneökning så borde ju priserna pressas till ungefär samma månadskostnad. (Om man förväntar sig att majoriteten maximerar så mycket dom kan?)
Sen finns det ett gäng skillnader som lär fortsätta skapa efterfrågan i innestan; skjutningar i när förorter, enkelt att hyra ut /airbnb om det krisar etc…
Men i det stora hela, om priset går upp tänker jag att gruppen som bostäderna är relevanta för har fått löneökningar alt spekulerar att räntorna faller snart.
Tankar? Jag kanske missar något uppenbart? Försöker undvika att spekulera i makro som andra trådar redan gör, men mer hur köp/sälj-psykologin är just nu.
Utgångspriset är vad SÄLJAREN tycker att bostaden är värd. Budgivningen kommer att visa vad KÖPAREN tycker att bostaden är värd.
Det är väl inte svårare än så? Tycker du att säljaren övervärderat, lägg ett lägre bug. Accepterar de inte det, leta vidare.
Min spaning är att det är köpkraften som avgör.
Det finns relativt många par som prioriterar att bo i t.ex Vasastan, och som även med nuvarande pris / ränteläge kan hantera 100 kvm.
Upplever att situationen för bra gårdar / skogsfastigheter är densamma. Utbudet är begränsat, och det finns fortsatt köpare.
Instämmer! Men jag tror att anledningen till att de VILL betala så höga priser och därmed så höga räntor är någon av följande:
-
De är övertygade om att räntorna snart går ner igen och att de får lägre kostnader då
-
De är övertygade om att bostaden är en bra investering eller i alla fall att de (minst) får tillbaka pengarna när de säljer