Var på visning precis, skampriser verkar vara det nya

10 miljoner för en lägenhet? Jag är glad jag bor i en solig småstad där man slipper skjutningar o trängsel och man kan ha villa och bil och bli skuldfri en bra bit innan man är 40 iaf. Men alla värderar vi olika saker :smiley:

4 gillningar

Vid något tillfälle stötte jag på investeringsfilosofin Ta rygg på överklassen.

Och rent krasst, att systematiskt investera i bostäder, skog och kvalité har historiskt inte varit någon dålig strategi - oavsett konjunktur :blush:

2 gillningar

Instämmer helt, det är väl just hur stor den köpkraften (inte köpvilja) är som är frågan?

Vi har ett begränsat område där många vill bo, köpviljan är maximal (man kan vara beredd att stoppa in alla besparingar och maximera sina lån bara man får dom), men det är ju inget nytt, så har det varit Stockholm sen jag flyttade hit för 15+ år sedan :man_shrugging:

Jag tänker att det skapar motståndskraft, så även om räntorna går upp och gemene man inte längre har råd pga av räntor, så tänker jag att priserna kan stanna eller öka så länge som det är en tillräckligt stor grupp som får löneökningar i paritet med ränte ökningarna?

Jag tänker väldigt exkluderat till stockholm här, mekanismerna blir ju annorlunda om det hade funnits ett större utbud.

Dock tror jag inte den gruppen är så pass stor och trycket neråt borde ta fart, större lån = större ränte känslighet. Random lägenhet kan enkelt ha 2-3 dubblat sin månadskostnad (om den säljs för samma pris) gentemot för ett år sedan. Att då tro att prisbilden skulle vara densamma är väl lite galet? :man_shrugging:

2 gillningar

Ja, och därför köper man inte.

1 gillning

Det finns en klar anledning varför småstäder inte lockar lika mkt som storstäder :wink:

Spännande kan du inte uppdatera oss hur det gick vad priset landade på?

Den totala levnadsstandarden är väl huvudsaken. Bara för att man betalt 10 miljoner så behöver det inte inte betyda att man har en sämre totalbudget. Om man som många i storstan uppskattar som spännande restauranger, museum, olika teatrar så är storstaden ett bra val. När det gäller sol så ligger Stockholm på plats 5.

Statistiken för bostäder på booli och hemnet visar inte hela sanningen. Många objekt blir inte sålda då säljarna vill ha för mycket betalt och då väljer säljerna att dra tillbaka annonsen för att pröva lyckan lite senare. Jag tror att det kommer bli en spännande höst på bostadsmarknaden då allt fler inte längre kan vänta med försäljning utan då måste acceptera det pris köparna är beredda att betala. Det är definitivt köparens marknad.

3 gillningar

Skulle säga att allt för brutalt INITIALT ”skambud”, som man sen kan tänka sig ”HÖJA” kan slå tillbaka negativt.

Då kan budet reta upp säljaren så de hellre säljer till någon annan TROTS att den som skambudade kanske skulle kunna tänka sig lägga liknande/högre bud.

Så att vara den som lägger det INITIALA/FÖRSTA låga budet (om än rimligt marknadsbud). Då blir budgivare den som i säljarens ögon förknippas/kommer med den ”negativa” nyheten på den krassa verkligheten.

En liknelse från bilbranschen och inbytespriser från olika handlare. Har kunden TIDIGARE fått ett lågt bud är sannolikheten större att de säljer senare när t ex även den tredje handlarens bud var lika dåligt. Dvs den som kommer med den dåliga nyheten FÖRST får sämre utsikt att slutligen få köpa jämfört med den som kommer med ett liknande bud senare.

12 gillningar

Absolut ska man bo i Stockholm om man nu gillar det.
Men man ska ju inte tro att det är billigare, smidigare eller på något sätt är praktiskt, jämfört med att leva livet i en lite mindre stad där man slipper trängsel, trafikbrus, pendlingskaos och en allmänt dysfunktionell bostadsmarknad. Dessutom har man närmre till riktiga kontinenten om man bor i södra Sverige. Du kan t ex bo på relativa vischan i Skåne och samtidigt ha mindre tid till centrala Köpenhamn än om du bor i en villaförort till Stockholm.

2 gillningar

Eller så

  1. Vill man helt enkelt bara bo just där och har råd att inte behöva bry sig om priset…
2 gillningar

Detta är nog närmast sanningen.

1 gillning

Gruppen som har så mycket pengar att de inte bryr sig om ifall de får tillbaka miljonerna de lagt på en bostad kan inte vara alltför stor ändå.

Jag känner flera som köpte på toppen förra året, lägenheter mellan 10-20 miljoner, och ingen av dem hade köpt så dyrt som de gjorde om de trott att priserna skulle ner och räntorna upp. De klarar av att bo kvar men hade inte gjort samma köp idag.

Hade ingen aning om att det tog 25 min till centrala Köpenhamn från villa Skåne.

Mäklarna är hästhandlare. Dom försöker bara blåsa upp priset så mycket som möjligt. Ligger helt i deras egna intresse.

5 gillningar

Det tar längre tid

Låt den ligga med ett lågt bud eller inget alls. Så får den läggas på hög med övriga osålda ”kommande”. Får du lägre pris på nästa som kommer ut vartefter högen byggs på (utbudsöverskott).

1 gillning

Det är nog bara den bistra realiteten/sanningen gällande friktionen på marknaden mellan säljare & köpare. Vill tro att marknaden kommer vara ganska trög ett tag framöver innan vi hittar en platå där säljare/köpare kan mötas igen.

Kikar jag på en lägenhet på Hemnet, tog bara en lägenhet i 10MM SEK-klassen. Sen petar in identiska siffror, förutom räntan, så inser man snabbt varför säljare/köpare har svårt att mötas.
Låt oss först ta extremfallet med 1.35% ränta som verkade vanligt tidigare. Tot.månadskostnad på ca. 29k SEK
image

Petar sedan in räntan som Nordea har som “default” på deras kalkylator (4.96%) så ligger vi istället närmare 50k SEK per månad.
image

Det är en ganska så saftig skillnad på nästan 20k SEK per månad SKATTADE & KLARA pengar som ska ut från hushållet.

Förstår då att det kan vara lite friktion mellan de önskemål som säljare har samt möjligheter som köpare har. Ev. också att säljaren tittar på ett annat boende som också är prissatt lite högre än vad som är möjligt att få.
Blir låsningar i flera led då.

Oavsett, lycka till!

Mvh,

11 gillningar

De troligaste är när du köper en 10 miljoners bostad att de redan har en annan bostad som du sålt innan å då kanske belånar 50% istället…
För låna närmare 9 miljoner så bör man ha en sammanlagd månadslön närmare 150.000… Har man den lönen så har man med säkerhet sparat tillgångar att använda…
Men hur som helst så ser man att de är klart dyrare me dagens ränta…

3 gillningar

Du förstår precis vad jag menar.