Problemet är att man personligen blir arg, irriterad över att man gått in i en budgivning och köpt något som sedan inte visar sig stämma. Och precis som ni säger och som jag även förstår så finns det ingen i denna planet som skulle kunna säga exakt vad slutpriset hade blivit om rätt uppgifter var tillgänliga vid budgivningen. Det är just att man inte vet hur mycket extra vi betalat för radhuset för ingen kan säga det. Den kan vara 0kr, 10 000 kr eller 300 000 kr.
Det jag har sagt i mitt skadestånd är att det har påverkat slutpriset med upp till en viss summen man att jag inte kan veta exakt. Och jag har därför tagit driftkostnaden ggr 10 år som hovrätten dömde i liknande fall i denna tråd som skadestånd. Jag har inte begärt något skadestånd på hur det påverkat slutpriset. Jag har bara nämnt det att det har påverkat slutpriset men jag kan inte veta exakt bara att det kan vara upp till en viss summa.
Det är ju helt förståeligt. Frågan är väl om du kommer att skapa mer eller mindre irritation för dig själv genom att försöka driva detta, istället för alternativet - att bita ihop och gå vidare.
Säg ditt resonemang till mäklaren. Månadskostnaden är dock ränta+amortering så har du 3% ränta nu så räkna med 2% amortering totalt 5%. 800/0,05x12=192 000 kr.
Begär 192 000kr av mäklaren och säg att den har skrivit fel. Ger dom något löjligt motbud eller inte vill ta ansvar så går du på känslor.
Det enda en mäklare bryr sig om är deras rykte. Gå hårt på utan att hota men nämn att du inte accepterar detta och kommer offentligt berätta ditt missnöje och om din upplevelse som drabbat din privata ekonomi pga denna mäklarens beteende. Då jävlar kan du förvänta dig något vettigt motbud men tänk dig snarare 30-60k och var beredd på att acceptera det.
När jag läser inläggen så verkar det som att du på flertal tillfällen anger att ni antagligen betalat mer för att ni kunnat.
Menar du verkligen att ni har budat maxbeloppet ni kunnat låna? Låter inte som en sund situation. Att blint buda på ett objekt baserat på hela låneutrymmet känns oansvarigt.
Möjligt jag missförstått, kan du utveckla hur ni resonerade ?
Nej vi har inte budat maxbud. så vi ligger inte alls dåligt till. Vi är nöjd och bor billigt och bra.
Det som är tråkigt är att mäklare och säljare verkar kunna komma lindrigt undan med att det blivit fel driftkostnad. Det är ju bara jag som köpare som är drabbad än så länge. Jag har fått 10 000 högre kostnad varje år än vad jag räknat med. Och det kan ha dessutom påverkat slutpriset så vi kan ha betalat mer än vad vi kanske skulle behövt.
Jag är ganska säker på att jag inte kommer få någon ersättning. Om jag inte drar det till domstol och då riskerar jag få massa andra kostnader. Så just att veta att här kommer säljare och mäklare gå fria utan en skråma medan jag står som förlorare. Och det enda jag gjort är att köpt något i tron på vad det var och skulle kosta.
Jag gillar inte när det inte blir rättvist. Jag har inte gjort något fel.
Skulle jag hamnat i den här situationen så ser jag två val.. Antingen hoppa av affären eller acceptera den högre driftkostnaden, i de här fallet en samfällighets avgiften.. Jag litar inte på vad som angetts i prospektet, för driftkostnaden bör man själv kolla upp innan köp..