Varför är intresset för Bitcoin så lågt i Sverige?

Varför ska man lägga tid på att lyssna på någon (Carlson) som visat på att han inte kan hantera och förstå grundläggande fakta inom andra områden?

2 gillningar

https://x.com/btcjvs/status/1894854626299576546

3 gillningar

Haha, ja har man varit med om ett antal spekulationsbubblor genom åren känner man igen denna KBT-övning och tillhörande bildillustrationer vid dipparna.

Minns speciellt IT-kraschen och internetforumen VCW och DI-Börssnack som precis kommit igång. En massa haussande trams från nervösa investerare och det enda man saknade här är de ständigt upprepade kommentarer som “- Jag köper mer på denna löjliga dippen”… :sweat_smile:

Hur det gick är ju historia nu…

1 gillning

Is Bitcoin a Bubble? What is so different about this particular asset that it can sustain such a long-term price rally with numerous boom/bust cycles while no other bubble in history could?

https://x.com/JoelBomgar/status/1867978231321596080

2 gillningar

Rekommenderar videon Sally postade då den fullkomligt krossar sönder argumentet att Bitcoin är en bubbla likt tulpaner.

I korthet:
Hittils har lägsta pris för varje ny cykel alltid varit högre än föregående cykler.

“Bitcoin has been characterized as a speculative bubble by eight winners of the Nobel Memorial Prize in Economic Sciences”

Men visst, när företagaren och politikern Joel Bomgar drar lite väl utvalda streck i grafer för att visa på sin hemmasnickrade definition av bubbla så “fullkomligt krossar [han] sönder argumentet att Bitcoin är en bubbla”.

2 gillningar

Om bubbla defineras som uppgång följt av kraftig nedgång så har alla tillgångsklasser bubblor.

Bitcoin har bubbla var 4e år inprogrammerat och någorlunda förutsägbar. Aktiemarknaden har bubbla i snitt var 7e år och som är oförutsägbar.

Vänder mig främst emot när folk säger att bitcoin ÄR en bubbla. Kan gå med på att det finns ett bubbelbeteende i cyklerna.

1 gillning

Eftersom bitcoins fundamentala värde är typ ett skosnöre så är hela Bitcoin i princip en bubbla, givet att definitionen av en bubbla är att värdet är högre än det fundamentala värdet av tillgången.

Sen huruvida fundamentalt värde är applicerbart på en digital tillgång är en annan grej.

4 gillningar

Får se ifall vi får en “elastik-effekt” på 74k snart. Brace up folks! Hoppas ni som vill spekulera i BTC har torrt krut just ifall :wink:

Just keep buying

2 gillningar

Jag vill inte kalla det en krasch än.

Om vi backar ett år. För ett år sedan hade jag varit nöjd om jag visste att bitcoin skulle vara värt runt $75k just nu i Q1 2025. Inte överlycklig, men ganska nöjd ändå. Nu är den värd $84k. Det är betydligt mer än vad som hade gjort mig halvnöjd.

Jag kommer inte att sälja. Kanske om vi verkligen kraschar ner till $50k.

Om det var dyrt att utvinna en bitcoin ska det vara dyrt att köpa en bitcoin :slight_smile:

Det var inte det jag skrev heller utan bara att kommentarer och illustrationer är exakt samma som vi sett vid flera bubblor tidigare.

Professor Peter Englund beskrev fenomenet väldigt bra för några år sedan. Orkar man inte läsa hela historien om tulpanlökarna kan man bläddra förbi och fortsätta läsa efter ungefär halva texten. Känns argumenten som coiners upprepar stup i kvarten igen? (även här på RT)…

Det är inte så värde funkar. Köper jag färg för flera tusen och målar en tavla med den färgen kommer ändå ingen vilja köpa min tavla. Jag är nämligen inte så bra på att måla…

Visst, det är dumt att spendera massa pengar på att utvinna en bitcoin om man inte kan få pengarna tillbaka men folk fattar dumma ekonomiska beslut hela tiden.

Du förstår inte att det finns en stor funktionell skillnad mellan en digital valuta som också är en helt ny uppfinning i form av kryptografiskt säkra pengar, och en tulpanlök? :laughing: Det enda som händer här är ju att du avslöjar din stora okunnighet om det du försöker mästra över. Gör inte så, det ser bara dåligt ut för dig själv.

2 gillningar

Haha, ja du bekräftar ju klockrent precis det som Peter Englund skriver om: :rofl: (och jo, jag skrev oxå att man kan hoppa över tulpanlökarna och läsa sista halvan av texten).

Ett annat vanligt grepp är att behandla varningarna som en inblandning av fåkunniga som faktisk inte begriper sig på ekonomi. Eller snarare, inte begriper sig på det underbara tillstånd som nu infunnit sig. I sådana här tider dyker det som sagt ofelbart upp idéer om att man har kommit in i en ny era, där alla gamla ekonomiska tyngdlagar på något underbart vis upphört att gälla. ”Detta är något helt nytt”, nu har vi helt nya mekanismer

2 gillningar

Kan det aldrig uppstå något nytt? Allt är som det alltid har varit och kommer aldrig förändras? Digitala valutor är inget nytt eftersom du inte vill att det ska vara så. Du utgår från dina känslor om detta. Inte från fakta. Det blir lite lustigt att du då ska försöka mästra samtidigt :slight_smile: Det fungerar inte för dig. Ge upp :slight_smile:

1 gillning

Jodå, det uppstår nya saker hela tiden. Det handlar om varför värderingen av vissa nya saker spårar ur och blir en bubbla.

p.s Om du läser hela texten så faller poletten ner så behöver du inte bekräfta det han skriver gång på gång.

1 gillning

Om du vill debattera något specifikt då får du gärna använda egna ord. Eller åtminstone citat. Annars är du inte tillräckligt intresserad och då slösar jag bara på min tid. Det är jag inte intresserad av.

Haha, det var ju just det jag gjorde och sedan bekräftade det jag själv sa med professorns rön. Dvs varför bra “uppfinningar” ibland leder till spekulationsbubblor och hur dessa försvaras med samma standardargument gång på gång på gång.
Dessutom felciterade du mig (avsiktligt?) till att börja med…