Jag förstår inte din poäng. Du har ju ingen poäng. Om du inte förstår att bitcoin är en ny uppfinning då är det tråkigt för dig. Du förlorar på det, jag bryr mig inte. Varför bryr du dig alls om ämnet? Du är bara en besswerwisser, eller?
Hej hej.
Lite skärpning nu! Håll en god ton så att tråden slipper låsas.
Yes, spännande dagar. Nu vänder det.
I går var vi nere på $78k, bäst i dag $86k.
Det går snabbt i hockey ![]()
Jag tror att man ska vara försiktig med att dra slutsatser och att göra hastiga omvärderingar. Inför året var jag ganska bullish på bitcoin. Är inte förvånad över att valutan följer den allmänna börsnedgången, i lite förstärkt utsträckning förstås p.g.a. volatiliteten och hackerstölden.
Tror jag att bitcoin kan ha åtminstone fem goda år framför sig? Absolut. Kan allt brista en dag längre fram? Absolut.
Nu börjar det bli intressant igen… 74k nästa?
Det “roliga” i jämförelse är att guld stiger, som så ofta förr intar det sin roll som “safe haven”:
Intressant fråga. Låter iofs som om du kan vara svaret på spåren. Du beskriver länder där det offentliga genomfört åtgärder som ökar fördelar och nytta med BTC. Kanske har allmänheten låg kännedom och intresse av BTC pga att politiker är ointresserade? Och kanske beror det på att det saknas lobbyorganisationer som hypar BTC?
Trump kommer att krascha västvärldens ekonomi med sina tullar. Alla blir fattigare och det finns mindre pengar över att spara och investera i t.ex bitcoin.
Men marknaden är organisk. Den är van vid att anpassa sig till nya förutsättningar. Förr eller senare kommer allt att stabilisera sig. Men stor risk nu för att lågkonjunkturen fortsätter i ett par år till. Det drabbar alla negativt, inkl bitcoin.
Men vi måste hålla flera tankar i huvudet samtidigt nu, speciellt när det gäller bitcoin. Det finns ju en lång rad faktorer som kan påverka priset uppåt. T.ex att Trump-administrationen säger att de ska köpa 1 000 000 BTC är en sådan faktor, som helt och hållet kan svälja alla effekter av en försämrad ekonomi pga handelstullar. Det finns mycket som talar för att globala indexfonder inte kommer att ha samma förutsättningar. Trumpen kommer inte att köpa Avanza Zero. I’m just saying.
Att allmänheten har låg kännedom av BTC kan jag hålla med om därav inget intresse från politiker.
Inget intresse från allmänheten, inga lobbyorganisationer och inga politiker som tar upp frågan.
Sverige kommer hamna efter och istället som Kina försöka införa CBDC (digitala centralbankspengar).
Det kanske kan leda till något positivt för individen i slutänden, man kan välja decentraliserade Bitcoin eller censurerade centralbankspengar.
Anledningen till att jag personligen har ett lågt intresse för Bitcoin/krypotvalutor är dels för att jag inte riktigt förstår mig på det, dels för att det är så oerhört volatilt, och dels för att dess förespråkare är väldigt onyanserade i sitt vurm för det, och utmålar det som något som nästan är för bra för att vara sant. Då känns det inte så attraktivt
I tillägg till vad du skrev så hypas det numera också av MAGA. Lyftar inte precis tillförlitligheten kan jag tycka ![]()
Efter att ha läst boken Debt: The First 5000 Years har jag blivit skeptisk till Bitcoins framtid. Boken argumenterar för att pengar historiskt sett har varit nära kopplade till våld och statlig makt. Utan någon form av institutionell säkerhet som en stat eller militär överlever inte en valuta. Det finns därför en paradox: för att ett decentraliserat system som Bitcoin ska överleva och fungera på global nivå, behöver det slutändan någon form av skydd eller stöd från makt, vilket ofta innebär statlig eller militär styrka. Men om kryptovalutor backas upp av staten för att skydda sin existens, förlorar de sin decentraliserade natur och blir bara en valuta som alla andra.
Nej, det är precis det som inte behövs med bitcoin och det är precis det som gör bitcoin unikt och odödligt. Man kan inte ta över eller styra bitcoin, det går inte, det spelar ingen roll hur repressiv staten är. Ska de bli av med bitcoin får de stänga av Internet. Men det kommer ju inte att hända.
Argumentationsfelet Guilt by association. Vilket tyder på att du inte har några argument. Det är verkligen helt obegrpligt att folk vill argumentera mot bitcoin utan argument, vad är det som driver er? ![]()
Jämfört med vem? Besserwissrarna som kör med Guilt by association? ![]()
Vad vill du nyansera? Jag var också skeptisk innan jag förstod vad det handlar om.
Jag lägger ner mina argument i denna tråd och andra omhandlande cryptocurrencies som du och andra i btc-hype army tydigen inte tycker räcker. Vi får bara vara överens om inte att vara överens.
Om jag frågar såhär då. Vad händer med Bitcoins värde om USA bestämmer sig för att förbjuda handel med Bitcoin eller motarbeta Bitcoin på annat sätt?
Du kommer med en extremt långsökt invändning. Det skulle gå rakt emot amerikansk tradition och ideologi att förbjuda en viss typ av handel. Det är ungefär lika sannolikt som att Internet förstörs i ett världskrig.
Om det mot alla odds skulle uppstå en anti-krypto diktatur i USA är det väl troligt att värdet går ner på kort sikt. Men vad har det med saken att göra? Bitcoin bryr sig inte och försvinner inte bara för att den blir svårare att köpa i ett visst land. Det finns fler länder. Kina förbjöd bitcoin mining men det märktes knappt på bitcoinnätverket.
De har förbjudit massvis med typer av handel, till exempel narkotikahandel. Svårt att se argumentet för att Bitcoin skulle vara lika skadligt som de typer av handel som är förbjudna, men…
Frågan är ändå intressant kan jag tycka. Bitcoin-förespråkare säger att Bitcoin inte går att stoppa, men vad skulle hända om ditt land bestämmer sig för att förbjuda Bitcoin?
Visst, det stoppar inte Bitcoin precis som narkotikahandel förekommer trots att det är olagligt. Men har svårt att se att en olaglig valuta skulle vara särskilt användbar så varför skulle någon välja att använda den?
Det förefaller alltså som det är ganska lätt att till stor del stoppa Bitcoin, det är bara att göra det olagligt.
Du glömmer för bara några månader sen detta uttalandet “Vi kräver ett löfte från dessa länder om att de varken skapar en ny Brics-valuta eller backar upp någon annan valuta för att ersätta den mäktiga dollarn, annars står de inför 100-procentiga tullar”
Där han hotar de som bara vill använda en annan valuta än dollarn. Nu tror jag definitivt inte att Trump skulle hota bitcoin men man vet aldrig med honom. Han kan få för sig att bitcoin hotar guldet en dag och inför liknande krav för alla som har med bitcoin att göra.
Ungefär som att det skulle vara för riskfyllt att försörja sig som cykelreparatör. Regeringen kanske skulle få för sig att förbjuda cyklar? ![]()
Det skulle se bättre ut för dig om du försökte hänga med lite.
Trump har sagt att USA ska köpa 1 000 000 BTC.
Och att alla nya bitcoins ska skapas i USA.
Exakt så blir det ju aldrig, men det är en intressant ambitionsnivå.

Losing it…? ![]()