Varför är intresset för Bitcoin så lågt i Sverige?

Fast det är ju inte jag som påstår att Bitcoin är ett bra skydd mot diktaturer eftersom en diktator inte kan stoppa Bitcoin. Det är ett av Bitcoinförespråkarnas huvudsakliga argument. Jag försöker bara förstå vad ni menar, eftersom jag har svårt att se att en människa som lever i en diktatur som förbjudit Bitcoin skulle ha särskilt mycket nytta av Bitcoin.

Istället för att försvara ditt eget argument om att Bitcoin inte går att stoppa svamlar du om cykelreparatörer och kallar mig troll och fattig? :thinking:

1 gillning

Det ser bättre ut om du läser hela det du citerar.

Nu tror jag definitivt inte att Trump skulle hota bitcoin men man vet aldrig med honom

Bland annat av den anledningen du skriver. Det jag vill påpeka är att han kan likaväl ändra sig igen. Som exempel om han känner att guldet är hotat och vi vet redan att han tycker om guld.

Sen tror jag aldrig jag har hört att han har sagt han ska köpa 1m bitcoin. Det är snarare att han ska behålla de bitcoins de tar från brott och liknande. Om du har källor för att han har sagt just köpa så mottages de gärna.

En diktator kan inte stoppa bitcoin. En diktator i en bananrepublik kan göra det svårt att köpa bitcoin för fiat i sitt land, men de kan inte stoppa bitcoin som inte är beroende av ett land.

Du avänder denna absurda hypotes som ett huvudsakligt argument mot bitcoin men det fungerar ju inte.

Bitcoin är mjukvara, dvs källkod och kan inte stoppas så länge vi har yttrandefrihet.

1 gillning

Trump har sagt “billions and billions of bitcoin” (men det finns ju bara max 21 miljoner… så han menar nog i dollar räknat).

Siffran en miljon BTC kommer från ett lagförslag från en republikansk senator. Jag vet inte säkert men jag antar att Trump står bakom förslaget (1 miljon BTC kostar “billions and billions of dollars”).

De ska prata om detta i Vita Huset på fredag den 7 mars. Jag kan återkomma på lördag och stilla din genuina nyfikenhet :slight_smile:

• Implement a 1-million-unit Bitcoin purchase program over a set period of time to acquire a total stake of approximately 5% of total Bitcoin supply, mirroring the size and scope of gold reserves held by the United States.

Vilket är exakt vad jag skrev tidigare?

Vad är det som enligt dig är min (absurda) hypotes? Jag får känslan av att du helt missförstår vad jag skriver med tanke på att ett av dina motargument var samma sak som jag redan skrivit fast med andra ord.

Nu diskuterade vi ju iofs ett scenario med diktatur, så känns inte så sannolikt att man har yttrandefrihet i ett sådant scenario…

Det ju inte diktaturer som som bromsar Bitcoin, snarare tvärtom promotar det för att kunna skapa en dimridå att det är omvärldens fel att det går dåligt för det egna landet! Diktatorerna i dessa länder äger själva stora mängder kryptovaluta och när styrelseskiktet faller samman flyr dom med sina tillgångar till andra diktaturer och lever gott vidare där. Ryssland och Putin är ju en safe heaven för diktatorer som plundrat sina länder på invånarnas pengar, senaste exemplet är ju al-Assad från Syrien.

Trump och alla hans miljadärskompisar som finansierade hans valkampanj är ju också bra exempel och man kan ju undra varför bitcoiners inte sällan hyllar honom och hans kryptovänliga politik… :sweat_smile:

Jag tror som tidigare har nämnts i tråden att intresset för bitcoin är lågt för att vi saknar riktiga lobbyorganisationer. Men vem vet - vi kanske får hit dom tids nog. Moonboysen övertygar inte i samma skala som ett par miljarder.

Trump är miljardär, han behöver inga bitcoins. Likadant med Elon Musk. Så det argumentet fungerade inte heller. Next?

Ok, snart påstår du väl att Trump och Musk agerar i hela den amerikanska befolkningens intresse? :rofl:

Varför tror du att Trump och Musk försöker lura oss med en crypto scam? Varför tror du att en miljardär behöver göra så? Du har inte tänkt igenom det här.

2 gillningar

Kan inte låta bli att fråga då om du ser att en miljardär som tar över president posten behöver släppa en memecoin som heter TRUMP endast några dagar innan han tillträder?

Verkar det rimligt på något sätt och vis?

Har man inte lite annat att göra, och som du säger tillräckligt med pengar eller är det något annat än att han har tillräckligt som driver honom.

När det gäller Trump så kan vi inte anta att han tänker som andra gör så normal logik fungerar inte.

1 gillning

Min poäng är inte att försvara Trump. Men jag ställer mig tveksam till påståendet att han är positiv till bitcoin bara för att ha själv vill sko sig på det. Han är ju redan miljardär. Vad som ligger bakom $TRUMP-coin (på Solana, har inget med Bitcoin att göra), det vet jag inte. Men generellt verkar det ju inte så konstigt om företagare som är nyfikna på cypto doppar tårna och lanserar något eget projekt. Något kul ska man väl ha för alla miljarder?

Att han gör det i samband med presidentskapet, tycker jag inte är lämpligt, nej.

Men jag tror fortfarande inte att hans poäng med att USA ska köpa bitcoin är att han sko sig själv på det. Men skulle det vara så att hans cryptoaffärer är jäviga då får de väl hantera det juridiskt i USA, det är inte mitt problem. Och inte bitcoins problem.

Hört talas om jäv? Var det inte ganska bra länge sen Trump var miljardär btw? Med reservation för att jag missat något. Minns bara att han är en våldtäktsman.

1 gillning

Användningen av Bitcoin är inte densamma i alla världens länder eftersom den påverkas av faktorer som är unika för varje land. Detta innebär att teknologisk innovation och gynnsamma juridiska ramar har gjort Bitcoin till en attraktiv investering i utvecklade länder såsom USA.

Utvecklade länder har stabila finansiella system som smidigt integrerar Bitcoin i den finansiella sektorn. Å andra sidan är ekonomisk osäkerhet och höga inflationsnivåer de främsta faktorerna som uppmuntrar användningen av Bitcoin för sparande och betalningar i utvecklingsländer såsom Turkiet, Vietnam och Nigeria. Denna mångsidiga användning visar att Bitcoin på ett flexibelt sätt kan tillgodose olika finansiella behov i olika ekonomier.

Sverige ser troligtvis mindre behov av Bitcoin än många andra länder. Samtidigt har EU har motverkat Bitcoins framfart i Europa. Det reflekteras i massmedia som målar upp en hemsk bild av Bitcoin där fokus ligger på miljöförstörelse, kriminalitet och prisets volatilitet. När det i själva verket kan boosta övergången till miljövänlig energi, göra det mer transparent gällande verifierbara transaktioner, och i grund och botten parera den monetära inflationen i SEK och andra valutor.

Bitcoin ägs av hela världen

3 gillningar

Är det en viss typ av brevväxling med just Nigeria du syftar på där Bitcoin skulle vara speciellt gynsam? Stämmer isf väl överens med ett av de största syftena med Bitcoin! :wink:

1 gillning

@Fonzie,
Vinden har vänt. Det är vår tid nu och vi brinner för det här permanent. Släpp hörnflaggan och kom in i matchen :relieved:

@Mike.Saylor

“Humor är inte lätt” :rofl:

Följande kom idag

“Donald Trump har tjänat minst 350 miljoner dollar, cirka 3,5 miljarder kronor, på sin memecoin trump under de första tre veckorna efter lanseringen i januari, enligt en analys från Financial Times. Detta trots att valutan rasat 82 procent från toppnoteringen.
Kritiker varnar nu för intressekonflikter, bland annat för att försäljningen ger en möjlighet till anonyma donationer och utnyttjar småsparare.”

Så räknad med att han gör vad han kan för att tjänar pengar oavsett vilka det skadar, som i detta fallet småsparare. Att han har miljarder innan spelar ingen roll för honom. Har de som tycker om krypto och bitcoin tur så ser han egen vinning i det annars lär han inte bry sig vilket bara det skulle vara bra så bitcoin får vara fritt.
I värsta fall ser han bitcoin en dag som hot mot guld, som brics och deras ersättning av usd, och då vet man inte vad han hittar på från ena dagen till andra (Som vi ser med tullarna).

Bästa skulle vara om han bara inte brydde sig och lät bitcoin leva sitt egna liv som det var mening.

Man tjänar inte pengar om man inte säljer :man_shrugging:

Det var inte alltför länge sedan han såg det som hot mot USD. Citat från 2021:

“Bitcoin, it just seems like a scam,” Mr Trump said. “I don’t like it because it’s another currency competing against the dollar.”

1 gillning