Sa att vi skulle kalla det något annat, inte att vi skulle ta bort dess egenskaper.
Svara gärna på det andra jag skrev ist.
Sa att vi skulle kalla det något annat, inte att vi skulle ta bort dess egenskaper.
Svara gärna på det andra jag skrev ist.
Jo, det ligger nåt i det. Men det är ändå en risk som är svårbedömd.
Det andra du skrev är irrelevant.
Ska något vara en rättvis valuta behöver de ha egenskaper som en valuta och inte öka i realt värde över tid. Det gör att sitta och hålla på den icke producerande valutan ger dig värde som andra producerat. Kraftigt orättvist och odemokratiskt.
Det är ju en stor del av poängen med Bitcoin. Att köpkraften inte försvinner över tid.
Du menar att det är mer rättvist att man tvingas kasta pengar på börsen för att inte bli fattig? Vilket är fallet med fiat.
Ne det skrev jag inte. Jag skrev att en valuta vars köpkraft ökar är kraftigt orättvis och odemokratisk.
Halmgubbe.
Jävla konstruktiv dialog när den endast den ena parten får bestämma vilka argument man får använda så jag tänker att jag ger mig. Du vinner. Bitcoin är orättvist å odemokratiskt och jättedåligt på alla sätt. Det har inget underliggande värde osv
Butthurt much?
Tvärt om!
Okunskap och inte fakta. Du har dessutom svårt att se det då du har ett rätt ordentligt finansiellt privilegium som svensk.
Ladda ner denna appen så är du klar för att använda bitcoin. Det är inte raketkirurgi. Har du klarat av att installera Swish eller BankID har du gjort något svårare.
Nailed it!
Detta kräver ju dock att alla man interagerar med använder bitcoin, om man kommit så långt så är det naturligtvis inte längre ett lågt intresse.
Det gäller isf även alla andra i Sverige som inte ser fördelarna med krypto pga att dom inte gör betalningar över landgränser, att dom inte har problem med sina överföringar i dagsläget, swish, banköverföringar, kreditkort, debitkort… allt fungerar för folk idag utan några problem.
Jag är inte ute efter att klanka ner på krypto, jag svarade på varför jag tror intresset är så lågt bland svenskar vilket jag tror är mer sanning än det du skriver.
Folk i sverige väljer ju inte bort bitcoin i sin vardag för att det är så himla enkelt som du framhäver ![]()
Skulle säga detsamma. Förtroendet för centraliseringen går ju t.o.m. ännu längre tillbaka. Nödmynt, investeringar och regleringar från kungamakten för att hålla uppe handel och välstånd sedan typ Stockholm grundlades.
Vi i senare generationer kanske mest associerar centralisering med drakonisk byråkrati och miljonprogram. Vi vill “bryta oss loss” medan andra kanske ser sambandet att extrem liberalism och decentraliserad valuta är förbundet med maffia och den typen “handel” med hot och våld. Capone sattes åt för skattebrott. Dessutom funkar inte välfärden som ju har brett stöd hos allmänheten, även hos högern.
Decentraliserad valuta går emot nationens grundkoncept
inte bara vår förmodligen
Nyheter för mig. Kan jag föra över bitcoin helt utan kostnad som sker direkt? Alltså i bitcoin, inte i protokoll ovanpå som kräver settlement
Nej inte utan andra protokoll, så länge du inte gör en offline-betalning genom att fysiskt ge bort en plånbok t.ex. satscard… eller ja, om du känner miners som släpper in dig gratis i deras block ![]()
Men lightning network är bitcoin och instant settlement och ofta gratis/nästintill gratis. Ett andra lager.
Sedan har du cashu, ett tredje lager på lightning network. Inga transaktionsavgifter och instant settlement.
Finns någon wallet som mer eller mindre byter sömlöst mellan dessa. Aqua? Kanske.
Sedan har vi https://ark-protocol.org/ på gång. Men tror vi behöver bråka klart om vi skall ha OP_CAT eller inte igen innan det händer på riktigt haha…
Erhålla 100% av betalningen innebärande va’då? Min rörmokare skickar faktura på x dagars betalning framåt, det är så alla entreprenörer jobbar. Men med Bitcoin kan det inneböra +/- hur mycket dyrare/billigare som helst för båda parter!
Tror varken jag eller min rörmokare vill leva med den osäkerheten… ![]()
Alltså i bitcoin, inte i protokoll ovanpå som kräver settlement
Vad menar du med settlement? Att du måste ha en transaktion på bitcoin layer 1? Hur rimligt hade det varit att alla Visa och Mastercard-transaktioner krävde en Fedwire, Target2 eller RIX?
Bitcoins värde bygger så mycket på förtroende för teknologin, samt att människor i framtiden kommer vara beredda att betala mer för bitcoin än idag. Om minsta tveksamhet eller rykten om att kvantdatorer kan knäcka kryptot börjar spridas, så kommer värdet falla dramatiskt, av den enkla anledningen att folk inte vill riskera sina besparingar. Även om man lyckas hitta andra sätt att kryptera, så har jag svårt att se hur bitcoin skulle överleva den transitionen. Anta att jag uppfinner ett “kvantkrypto”, varför skulle jag då vilja växla in det mot bitcoins som jag vet kommer bli värdelösa? Jag vill ju ha något i gengäld som även efteråt kommer ha ett värde. Några få kommer hinna ur i tid, men de flesta kommer sitta med bitcoins som ingen vill växla in.
Vad menar du med settlement? Att du måste ha en transaktion på bitcoin layer 1? Hur rimligt hade det varit att alla Visa och Mastercard-transaktioner krävde en Fedwire, Target2 eller RIX?
För att hela poängen med crypto är dess blockkedja (”öppet”, ”demokratiskt” och liknande benämningar). Lägger du system ovanpå där du inte gör transaktioner på blockkedjan direkt utan i andra system så har du tagit bort en del av den ursprungliga poängen.
Sen tror jag faktiskt Swish går genom RIX (RIX-INST), men det är inte direkt relevant
För ett gäng år sedan hävdade förespråkarna att bitcoin skulle används som globalt betalsystem. Sen när det visade sig att systemet inte håller för i närheten av tillräcklig mängd transaktioner byttes narrativet till ”digitalt guld”.
Som valuta är det ganska kasst pga sin fasta mängd pengar. Om dina pengar blir mer och mer värda med tiden så köper man minsta möjliga idag, för imorgon får jag mer. Det skjuter upp konsumtion och investeringar och kraschar ekonomin.
Kan folk inte bara erkänna att man man gjort en investering i något man vill ska öka kraftigt i värde för att sen sälja? Inget fel att spekulera utan att sälja in en alternativ världsbild.
Nej det har absolut inget värde som användbarhet om du inte kan växla det till andra saker.
Guld har tekniska egenskaper som gör det unikt som termisk och elektrisk ledare.
Hur menar du att man inte kan växla Bitcoin till andra saker det sker ju transaktioner hela tiden?
Guld är en fysiskt tillgång har egenskaper som elektrisk ledare och användas till smycken, ändå grävs det mesta upp för att sedan gömmas undan i underjordiska bankvalv.
Bitcoin är en digital tillgång och som har en del viktiga flera fördelar jämfört med guld som enligt mig är just det som ger det sitt värde.
Se den bifogade tabellen för en intressant jämförelse mellan, guld, Bitcoin, fiat och kontanter.
… Om minsta tveksamhet eller rykten om att kvantdatorer kan knäcka kryptot börjar spridas, så kommer värdet falla dramatiskt, av den enkla anledningen att folk inte vill riskera sina besparingar. Även om man lyckas hitta andra sätt att kryptera, så har jag svårt att se hur bitcoin skulle överleva den transitionen. Anta att jag uppfinner ett “kvantkrypto”, varför skulle jag då vilja växla in det mot bitcoins som jag vet kommer bli värdelösa? Jag vill ju ha något i gengäld som även efteråt kommer ha ett värde. Några få kommer hinna ur i tid, men de flesta kommer sitta med bitcoins som ingen vill växla in.
Min syn på ett sådant scenario är följande.
Om en framtida kvantdator skulle knäcka Bitcoins kryptering SHA-256, som även används bla av banker och alla säkra transaktioner på internet via TLS (egentligen all kommunikation som sker online) så skulle det leda till en ekonomisk krasch med eller utan Bitcoin.
Du skulle inte behöva växla eller sälja dina Bitcoin utan nätverket kommer mest sannolikt uppdatera till en kvantsäker krypto och när dammet efter den globala kraschen har lagt sig så skulle du uppdatera din plånbok med tillgång till dina Bitcoin.