Varför är räntefonder accepterat men sparkonto inte?

Fyfan. Tack för din tjänst. Ska (jag ska) nog läsa nån av länkarna de klistrat.

Edit jag

Håller med dig TS. Har övergett räntefonder helt. Kör 3 -månaders i 3 olika, så det blir en i månaden. Automatiskt omsättning osv. ISK lönar sig inte med skatten som det är nu heller = så inte värt det. Kör därför Lysa med 100% aktier också (hade 70/30 innan) kompletterat med 3-månaderssparkonto

4 gillningar

Räntor är tråkigt. Då kan man lika gärna ha reserven på sparkonto. Så jobbar jag! :grinning_face::+1:

7 gillningar

Suck. Amen Jan :man_shrugging::scream::see_no_evil_monkey::joy:

4 gillningar

Intressant!
Är du i “Get Rich” eller “Stay rich” fas?

Okej då. AMF Räntefond Lång for the win! Eller? :face_blowing_a_kiss::joy:

2 gillningar

Du glömde Mix i slutet @janbolmeson :rofl::joy::tada::bomb::rocket::wink::+1:. Bara det som fattas att allt ska hamna rätt :rofl::joy:

Jag läser det som att Bolmeson har valt att gå lång i räntefonder. :sweat_smile:

4 gillningar

Den räntefond jag valt gick 4,23% så jag är rätt nöjd med det, men en större risk än fastsätta.
Min plan är att ha en årsutgift i fasträntor o en i räntefonder sen resten i lite blandade indexfonder, Känns som en lagom kompromiss

1 gillning

Ganska nära stayrich-fasen, men har pengar som kommer om några år, så fokus på nuvarande pengar är framför allt långt, dvs mer getrich. Men varje tusenlapp räknas :slight_smile:

Har min största buffert fördelat på fyra korta räntefonder i en AF. Fördelen som jag ser det är främst att slippa hålla koll på vart man får bästa räntan för tillfället men även att man skattar först när man säljer vilket ger ränta på den del som annars skattas varje år.

1 gillning

Fördelen som jag ser det är främst att slippa hålla koll på vart man får bästa räntan för tillfället

Detta är faktiskt ett bra argument jag inte har hört om tidigare. Det är ju faktiskt sant, lite som en automatisk sparkontorobot :sweat_smile: . För så är det ju faktiskt, om man inte låser räntorna och jobbar med rörliga räntor så ändras det ju rätt ofta vilka som erbjuder bäst, och man kanske inte är så sugen på att flytta runt 2-3 miljoner t.ex. till 3 nya banker konstant.

Jag står inför samma dilemma. Har hela mitt kapital på sparkonton med ränta samt 300k på isk konto hos avanza där jag har Pareto räntefond och AMF korträntefond pga det är skattefritt upp till 300k där nu.

Men utöver dessa 300k på isk, vad ger bäst avkastning m?

1. Sparkonto med ränta hos nischbank
  2. Korträntefonder på ISK
  3. Korträntefonder på fondkonto

Jag har just nu sparkonto hos Froda 3 mån med 2.9% ränta där skatten är 30% av vinsten.

Pareto räntefond gjorde 4.1% I fjol och har gått bra historiskt där den utklassat korträntefonder.

När lönar sig en sådan räntefond på 3-4% framför sparkonto med ränta egentligen? Har förstått att man inte ska ha räntefonder på ISK utöver de 300k som är skattefritt. Stämmer detta?

Schablonintäckten på ISK under 2026 är 3,55%. Om avkastningen på din fond är högre än så lönar det sig att ha den på ISK. Om avkastningen är lägre är det bättre att ha fonden utanför ISK.
Om avkastningen är i närheten av 3,55% går det på ett ut.

Man kan göra allt svårt. Man skulle kunna framföra exakt samma argument kring aktier.

”Oj oj oj det är så svårt med aktier när man måste göra cashflow kalkyler, uppskatta framtida vinster, använda teknisk analys, få den perfekta portföljsammansättning” mm mm

Men det finns ju en produkt som gör det enkelt och passar de flesta dvs indexfond.

Den är inte perfekt. Den täcker inte hela marknaden men tillräckligt bra. Många har exklusioner men det är ok. Osv.

Jag menar att samma sak gäller räntedelen. Att säga att det är så svårt tycker jag är att göra folk en otjänst. Alla kommer ju att tycka det är Uber-svårt för du säger det :man_shrugging:

Så ja alltså en svensk mellanmjölk obligationsfond mitt i @Zino räntetriangel gör jobbet för typ 90% av alla fall där folk behöver en räntefond i en aktie/ränte portfölj.

3-9 års sparhorisont i mellan risk eller för att dra ner volatilitet i pensionsutbetalningar med någonstans 30/70-70/30 portfölj. Då passar det med ”mellanmjölk”

• 3-5 års duration som matchar sparhorisont vettigt och samtidigt ger en uppgång i räntesänkningsperioder
  • Hög kreditkvalitet för att inte ha samvariation med börsen
  • Ingen valutarisk som annars riskerar äta upp avkastningen och ingen valutasäkring som bara kostar pengar

Så jo,

• AMF Lång
  • Storebrand Obligation
  • LYSA räntor mfl

… gör jobbet. Inte svårare än så.

Tips är att göra ett avsnitt med Lysa om räntor (igen? Om det kanske redan varit ett avsnitt om det) som du ju har förtroende för.

Hur kom de fram till vad som är en good enough räntefond för en mellanrisk portfölj hos dem.

Så kanske kanske vi kan lämna räntor-är-så-svårt paradigment bakom oss :sweat_smile:

7 gillningar

Ett nytt avsnitt om räntor, spec. Långa, IG HY Obligationer osv hade varit najs då ränteläget har väl förändrats väsentligt sen senaste avsnittet hos någon podcast. Har jag för mig.

1 gillning

Jag är inte smart nog för att förstå varför räntorna går minus på mina testkonton.

1 gillning

Troligtvis för att du har bara test pengar istället för riktiga :joy::sweat_smile::rofl:

3 gillningar

Pfffffffffff :joy::joy::joy::+1:

1 gillning

Fast är det inte precis det vi vill undvika. Att försöka tajma marknaden. Borde ju gälla räntor så väl som aktier tänker jag.

Bättre att ta den räntefond som passar ens portfölj och sparhorisont över tid och inte fibbla runt. Dvs köp en bred billig obligationsfond typ.

Ingen vet vart börsen tar vägen, och detsamma gäller räntorna. Även om många påstår sig vet exakt hur det ska gå med båda :sweat_smile:

1 gillning