Bara de inte gör en LF så är jag nöjd. ![]()
![]()
Häftigt! Gjorde du den på Morningsstars hemsida?
Nån som vet om det lönar sig med ETF:er med courtage, spread, växelavgift? Helt ok för min del att köpa hela andelar
Är ingen expert på räkna på sådant så det får någon annan hjälpa till med. Vill man kunna köpa fraktioner och månadsspara smidigt så finns ju Frejvid och Kiwitrader också att tillgå.
Intressant, ska kolla dem. Tack för hjälpen
Man skall inte tro allt man läser… Ibland skall man kanske titta på verkligheten. Tag Avanza Zero. Att 28 eller 29 bolag av dessa 30 skulle underprestera eller gå i konkurs på sikt har jag svårt att tro på.
Vore intressant att höra mer konkreta tankespjärn. 30 är ingen “bred” fond direkt. Som jag förstått Avanza Zero så väljer den fonden ut de 30 största på stockholmsbörsen. Selektionsbias alltså. Den väljer definitionsmässigt ut “top performers”. De 30 består säkert till stor del av de 4% som går bäst. Det bekräftar snarare poängen i studien.
Visa en motsvarande studie som säger att de flesta aktier slår index över tid. Det skulle motsäga sanningen i påståendena.
Vill man få lägsta avgift och undvika ESG är nog ETF det bästa alternativet. Vissa har ju redan nämnt den populära Vanguard FTSE All-World UCITS ETF (VWCE). Det finns dock en ETF som är både billigare och bredare (innehåller även småbolag) och det är SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (SPYI - IE00B3YLTY66). Med denna ETF täcker du 99% av marknaden för en avgift på 0.17%.
Tyvärr så har inte Nordnet med den i sitt utbud för ETF månadspar, jag har redan varit på Nordnet att de borde ta in den! Om fler på rikatillsammans är intresserade av denna ETF kan det vara värt att personligen kontakta Nordnets kundtjänst för att visa intresset. Ju fler som visar intresse, desto större chans att den blir tillgänglig för månadsparande i framtiden!
Är det någon som vet ifall DNB global Indek S återinvesterar utdelningarna i fonden? Jag kan inte hitta någon sån info i faktabladen, däremot hittar jag det hos länsförsäkringar.
Vad jag ser så håller SPDR MSCI ACWI IMI 3022 bolag och Vanguard håller 3643 bolag?
Inte för att jag tror att det spelar någon roll, men bara en notering.
edit: De kör sampling. I sin helhet har FTSE All-World Index 4300 bolag och MSCI ACWI IMI har 9000 bolag.
Och förhoppningsvis är inte historisk avkastning något tecken på framtida avkastning när det gäller EM IMI ![]()

Det stämmer att ETF:en innehåller inte 9000 bolag vars index den följer. Dels beror det på att den kör optimerad fysisk replikering, blir ganska ineffektivt och kostsamt att försöka replikera till 100% i mer svåråtkomliga marknader. Men antalet innehav beror inte bara på det utan fondens AUM och den har ökat ganska stadigt med tiden, speciellt nu när de nyligen minskade avgiften från 0.4% till 0.17%.
För ett år sen hade den ca 1900 innehav och för någon månad sen låg den på 2800-2900.
Jag antar att du har kollat på justetf, de är lite långsamma på att uppdatera antal innehav. Om du kollar på SPDR egna hemsida SPYI : SPDR® MSCI ACWI IMI UCITS ETF så har den ca 3500 innehav just nu och det kommer bara öka ju mer AUM den får.
Det lönar sig givet att man håller samma ETF i ett antal år.
Det beror på hur stor skillnad i avgift det är mellan ETF:en och motsvarande vanlig fond.
På kort sikt lönar det sig inte då courtage + växlingsavgift (om noterad i EUR/USD) blir högre än det man vinner på den lägre avgiften för ETF:en.
Dock är det lite svårräknat eftersom vi inte vet om svenska fonder kommer att pressas ytterligare i pris under tiden man äger ETF:en.
För de ETF:er jag tittat på fick jag det till att jag måste äga samma ETF i mer än fem år för att det ska kunna bli lönsamt.
Därför har jag valt att skippa det tills vidare. Det största kruxet som skulle behöva komma ner i pris är valutaväxlingen. På köp + sälj är det 0,5% kostnad (0,25%+0,25%) utöver courtage på t.ex. Avanza.
Skulle det vara möjligt att byta ETF:er noterade i EUR utan att trigga växlingsavgift skulle jag vara mycket mer benägen att köpa det. Jag vill ha möjlighet att byta ETF:er utan att det blir för dyrt och helst ha dem på ISK.
Det borde vara tekniskt möjligt för någon aktör att verkligen pressa ner priserna för handel med ETF i utländsk valuta på ISK men jag vet inte om någon som gör det.
Det ligger inte i de flesta bankers intresse eftersom de tjänar mer på att köra på med sina vanliga dyrare fonder där de ofta har ETF:erna underliggande och bara skär emellan och lägger på extra avgifter.
Jag tänkte nämna denna i sammanhanget - jag har delvis denna, delvis VWCE. Skillnade är att denna har en “mjuk” variant av ESG applicerad, samt innehåller all-cap dvs stora bolag, medelstora bolag och småbolag vilket gör den intressant i mitt tycke. Totalt 5905 innehav:
Det finns en recension av denna här också där det gås in i detalj angående hur ESG appliceras för just denna ETF:
För några kanske det är en stor FÖRDEL att Länsförsäkringar nu byter till ett hållbart index
Tack för varningen, hade helt missat detta! Har blivit allergisk mot SG, tycker bara E är värt att fokusera på. Men som nämnts även DNB global indeks verkar ha ett “delvis” hållbarhetsfokus. Byter till Avanza Global till veckan!
Hållet helt med. Har börjat köpa på mig den med. Enda som är synd är att det inte går att månadsspara i den.
Vilken index följer Vanguard FTSE All world?
Självklart återinvesteras utdelningarna i DNB! Annars skulle ju avkastningen bli katastrofalt dålig.
Indexet heter FTSE All world Index.
Missade det först men noterade att det blev lite förvirring här.
Jag håller alltså både VWCE och V3AA.
Sistnämnda är lite dyrare, har en “soft” ESG tillämpning (enligt recensionen jag länkade till ovan). Men absolut, bägge är jättebra
VWCE är billigast, äldst, störst och utan ESG. Dock är V3AA all-cap bredare (fler bolag, i skrivande stund 7129) nyare och ,05% dyrare.
Varför nämner dom inte det i faktabladet då?