Varför DNB Global Indeks och inte längre Länsförsäkringar Global?

Personligen hade jag nog inte gjort några ändringar om jag redan hade den portföljen du har. Brett och billigt :+1:

Ska du mot förmodan så är Avanza global eller Dnb global de fonder som verkar bredast och minst exkludering.

3 gillningar

Jag väljer melllan Avanza Global och DNB Global index. Ang uträkningen du gjort har jag en fråga. Enligt Avanza är det 0.09% som jag som kund betalar för fonden. Beskattningen sker innan det att jag betalar mina avgifter. Vet du om skatterna är inräknade när man ser hur fonden har gått historiskt?

Ja det bör det göra, nog inget jag skulle haka upp mig på. Nästan identiska fonder map avgift och innehav. Att titta historisk avkastning ger inte mycket värde i beslutet om vilken man ska välja.

Tack, det låter bra!

För att kina har för ostabil grund för deras aktiemarknad

Är det nått jag missar men borde inte Skandia global exponering vara bättre än dnb? På Fondo kan du köpa den för 0.15%. Billigast jag kan hitta dnb för är 0.17% hos Levler.

Fonden är en artikel 8 fond dvs exkluderar bland annat hela Energi-sektorn och flera 100 bolag från MSCI World.

Bra alternativ till LF Global kanske om man värdesätter hållbarhet eller öht tror att ESG funkar

Hmm fast när jag läser på Avanza verkar även DNB global vara en artikel 8 fond? Isåfall borde väl Skandia vara bäst eller står det det fel på Avanza bara?

Enligt Pensionsmyndighetens.se:

Samt Hållbarhetsprofilen.se - DNB själva hänvisar till på sin hemsida:

Samt från deras egna informationsblad:

Så jag vet inte vad Avanza har fått sin information ifrån, med tanke på att fonden har alla möjliga oljebolag och energibolag så är jag högst tveksam till att de är en artikel 8 fond , utöver den information jag hittat ovan.

Är DNB Global Indeks som det pratas om i den här tråden samma som DNB Global Indeks S?

1 gillning

Ja precis :+1:

1 gillning

Jag lyssnade om avsnitt 254 av rika tillsammans podcast idag. Tydligen är det bara 4% av börsen som står för all värdeökning över tid. De flesta företagen går dåligt och försvinner helt.

Om LF tagit bort mer än 10% av DNB är väl risken att de tagit bort just de fyra procenten som står för den långsiktiga ökningen?

Vad betyder + och - tilväxtmarknad? Satsar du på Vanguard-fonden längst till höger iom att den har störst spridning? Varför, varför inte?

Edit: Jaha “- tillväxtmarknad” exkluderar tillväxtmarknader såklart.

De tre fonder som ligger i + följer indexet MSCI ACWI som inkluderar tillväxtmarknader, och därmed täcker större del av börsen.

De 7st fonder i tabellen som ligger i - följer indexet MSCI World och exkluderar tillväxtmarknader och täcker därmed mindre utav börsen.

1 gillning

Toppen! Tack. Men de båda vanguardfonderna längst ut till höger såg ju breda och bra ut. Är det något problem med dem?

Det är ju ETF:er, alltså börshandlade fonder. Det medför lite mer meck och avgifter i form av courtage, spread, växelavgift, inte lika enkla att månadsspara i, kräver att man köper hela andelar vilket kan vara opraktiskt om man sparar med mindre belopp med mera.

1 gillning

Det tror jag måste varit en misstolkning från Jan.

Från studien:

Ja, jag vet inte mer än så. Laddade du ner hela studien som PDF?

Här är en länk till studien som refereras till i avsnittsbeskrivningen här på rt.

Jag bara skummade nu, men på sidan 3 står det "The 1,092 top-
performing companies, slightly more than 4% of the total, account for all of the net wealth creation."

Enligt DNB Global Indeks Faktablad från 2024-01-31 så är fonden en artikel 8 fond. Men oljebolagen är kvar så vet inte vad man ska tro.

Oljebolag har även Nordnet indexfond global men alltid varit artikel 8 :+1: .
Man behöver inte tro något men så är det bara :raising_hand_man:. Man ska tro på det vad man ser.

1 gillning