Varför DNB Global Indeks och inte längre Länsförsäkringar Global?

Skämt? Är slutsatser baserat på empiriska studier.

4 gillningar

Så fort jag hörde Naturskyddsföreningen så slutade jag lyssna. xD. Rent teoretiskt så vill man ju ha så många bolag som möjligt i ett index för att det ska följa index. Investeringar ska inte ha känslor, därför om man investerar i ett index så skall det ske i sin helhet. Vill man ha ESG i sina innehav, varsågod. Men kör inte ned det i halsen hos oss andra. ^^. OBS, ingen kritik mot dig. Bara trött på ESG-washing.

Tack och lov är inte Avanza Zero ESG. Kan säga att Nordnet med sina ESG-indexfonder har fått mig åtminstone att lämna de till förmån till Avanza.

3 gillningar

Jag har 0 klimatångest. Det finns inget att dämpa. Om jag hade det så skulle jag inte krama om vindturbinerna iaf =)

3 gillningar

Okej!

Hur ser du på varningar som förs fram kring klimatet i vår framtid?

2 gillningar

Vi svenskar överskattar vår betydelse på jordklotet. Om vi brydde oss på riktigt så hade man byggt kärnkraftverk. Inte förstört elsystemet, inte gjort som tyskarna där industrin flyr pga höga elpriser.

Vi svenskar är också människor som vill leva ett drägligt liv och inte ständigt bli skuldbelagt med flygskam, bilskam.

Symbolpolitik är ingen riktigt lösning på utmaningarna.

10 gillningar

Nej, det är ju ingen som vill ta på sig skuld för något, så är det ju.

Och nej, det är ju sällan att ”skamma” någon är en lösning på något. Varesig det handlar om vikt, missbruk eller klimatet…

Men, du glömde nog svara på frågan.

Hur ser du på varningar och andra tankar om klimathotet? Är det ett verkligt problem eller bluff och båg?

3 gillningar

Jag är inte orolig, men om man menar på allvar att försöka dra ned på utsläpp av koldioxid så har ju vetenskapen en lösning. Bara applicera och utföra. Men klimatforskning är inte mitt expertområde och därför har jag ingen åsikt.

Människan har överlevt pesten och har anpassat sig. Jag är säker på att vi lyckas även denna gång, om syndafloden kommer. :wink:

1 gillning

Hej allihopa!

I början av januari när jag kollade in fonden DNB Global Indeks S på avanza så stod det “Hållbarhetsfokus Nej”, men idag när jag kollar står det “Hållbarhetsfokus Delvis”. Har DNB Global ändrat sitt hållbarhetsfokus, eller minns jag fel ifrån vad som stod i början av januari?

När jag kollar på Avanza Global står det “Hållbarhetsfokus Nej”, innebär det att den är bättre än DNB Global när det kommer till att köpa “hela höstacken”?

Tacksam för alla svar :slight_smile:

2 gillningar

Bägge fonderna är artikel 6 fonder på hållbarhetsskalan t ex samma som Lysa Bred.

Däremot exkluderar DNB Global något fler bolag, ca 50 bolag färre innehav än Avanza senast jag kollade.

Denna avser DNB, Avanza hittar jag inget om inte heller på Amundis hemsida.

2 gillningar

Ni som börjat prata om miljön kan vara stolta att Sverige är ”worlds most sustainable country” i alla rankingar. Vi släpper ut ungefär 45 miljoner ton co2 per år och våra skogar absorberar 50 miljoner ton co2, vi är bland de enda länderna i världen som är klimatpositiva tillsammans med Finland och Kanada, riktigt häftigt!

Vi är också världens mest jämställda land, förutom att vara världens bästa land när det kommer till miljön.

Vi kanske inte behöver offra hela vår ekonomi när vi redan är bäst tänker jag.

Vi är alltså co2-positiva med 5 miljoner ton co2, Kina, Indien, USA och Ryssland är klimatnegativa och släpper ut cirka 2000 miljoner ton co2 mer än de absorberar…

Det bästa vi kan göra för klimatet är ju att försöka förändra deras politik helt enkelt, speciellt Kina och Indien. Lycka till:)

7 gillningar

Därför man ska köpa Avanza Global minimal exkludering och ingen Kina eller ”tillväxt”marknader

3 gillningar

Frågan är också hur långt tid det tar innan även det ändras :joy::joy: ?
Dnb Global indeks S hållbarhet 8. Snart kan man glömma Artikel 6 :joy::joy::wink::+1::raising_hand_man:

Varför ska man exkludera Kina när ni gillar artikel 6 fonder då den är bäst om man vill inte ha hållbara länder och fonder :joy: ? Utesluter allt Esg investering i Kina :+1::raising_hand_man:

MSCI har ju valt att lägga tillväxtmarknader vid sidan om och det finns kanske en anledning till det ?

Däremot om jag köper en fond som ska följa MSCI World eller MSCI ACWI så vill jag att de köper hela indexet inte hittar på egna ESG filter för att få ryggdunk och trendpoäng.

Inte ens Avanza Global köper hela index. Men snart finns det inga Artikel 6 fonder kvar i Sverige som det ser ut. Då får man söka sig till etf om man vill ha mycket mer än så utan exkludering. :+1: . Det är verkligheten utan känslor vad man själv vill eller inte vill. :raising_hand_man:

Precis men de exkluderar väldigt lite och amundi har redan hur många esg fonder som helst och dnb har en DNB Klimat Indeks det räcker väl så kan vi få köpa nästan hela indexet som vill det

1 gillning

Just nu fungerar det med Avanza Global för de som har avanza. Dnb global indeks s artikel 8 just nu börjar likna mer och mer LF Global index.
Vi får se hur länge Avanza Global håller ut :+1::joy: på trycket. Det är klart att alla får köpa vad de själv vill :raising_hand_man::+1:

1 gillning

Bäst att bara spara på så billigt och brett man kan utifrån våra mål, så ska vi nog alla klara oss bra.

2 gillningar

Jag tycker inte LF global är brett, men jag tycker att skillnaden mellan olika fonder som följer samma index som MSCI World kommer vara liten, så länge fondavgiften är relativt lika.

Jag har bara sparat i mina fonder 1 år.

Har det fördelat på:
80% LF Global
10% Handeslbanken GI Småbolag
5% PLUS Allabolag Sverige
5% Avanza Emerging Markets

Eftersom jag ska ha det här långsiktigt (över 20 år) så funderar jag på om det är värt att byta från LF till något bredare och som inte fokuserar på hållbarhet, utan bredare index? Det har bara gått 1 år så tänker om jag byter nu så är det fortfarande tiden på min sidan?

Om ja, vilken skulle ni byta till?

1 gillning