Ordet “Bäst” är ju väldigt personligt vad man själv anser. Många personliga preferenser som spelar in i vad som är bäst. ![]()
Kör samma som dig. Kan inte välja. Senaste tre månaderna har Länsförsäkringar gått drygt 1 procent bättre än de övriga.
En annan aspekt är ju att det inte gick att använda kredit på t ex LF global så då var Avanza trevligare t ex men det var väl 2-3 år sedan nu.
Senaste månadens utveckling är ju helt orelevant.
Och för vissa är den etiska aspekten också viktig.
För mig är den orelevant, jag vill ha den absolut billigaste och bredaste.
Sen kör jag vidare med LF i TJP. . 0,07% i avgift är billigt…
Det var bara ett konstaterande… inte lagt någon värdering i den procenten. Håller med om att det är irrelevant ![]()
Jag hade tidigare bara Länsförsäkringar global index för global/USA/Europa-delen av portföljen men ändrade i höstas till 1/3 vardera av LF Global, Avanza Global och DNB Global.
Det kanske blir 50/50 Avanza och DNB senare men det får vara så här nu. Det kan vara bra att få grubbla ett tag till och landa i en kompromiss nu. Dock tycker jag om DNB och Avanza mer.
Jag har vetat om deras indexförändring från början men har inte orkat byta tidigare.
Det tar ganska lång tid att byta om man vill sälja i skvättar och inte allt på en gång, så om inte annat blev det lite mindre jobb att inte byta ut allt.
Sedan känns det lite bättre att ha det i olika fonder då jag fortfarande skulle ha tillgång till majoriteten av kapitalet om det skulle uppstå problem med någon enstaka fond.
Nästa steg är väl att ha fonderna på olika banker men dit har jag inte kommit än.
Äh, det där är ju lätt att Photoshopa!!!
Haha… jo, iof… men undrar vilket liv jag hade haft om jag kände mig tvungen att Photoshopa istället för att bara erkänna att jag hade fel… ![]()
![]()
Ben Felix släppte igår ett till klipp på ämnet.
Takeaways:
- ESG-fonder kan vara bra för att dämpa din klimatångest, men kan vara kontraproduktivt om du på riktigt vill se förändringar i världen, typ.
- De flesta ESG-fonder sysslar med ”greenwashing” medans det faktiskt finns fonder där ute som vill göra skillnad och är beredda att offra avkastning för sin sak.
- ”Green stock” kommer troligtvis underprestera ”Brown stocks”
Har du huvudpoängerna för oss som inte sett det? : )
Det där med ”ärlighet varar längst” är ju bara skitsnack! ![]()
Uppdaterade med en kort sammanfattning ![]()
Kan han se lite längre i framtiden än vi? Vad är det han ser som vi inte ser? ![]()
![]()
Det absolut mest intressanta i detta är att det kan vara bättre för miljön om vi investerar i Icke ESG fonder än ESG fonder. Kapitalet gör helt enkelt mer nytta i “bruna” företag i deras resa att bli mer “gröna”, än vad det hjälper redan “gröna” företag at bli ännu “grönare”.
Så genom att välja fonder med så lite ESG som möjligt kan vi förvänta oss bättre absolut avkastning, bättre riskjusterad avkastning och som bonus göra miljön en tjänst. Win Win Win och borde räcka gott som argument att välja DNB/AVA global framför LF.
Intressant! Så har jag inte tänkt på det förut, men låter ju logiskt.
Min tanke att undvika ESG är att jag vill ha bredd och inte exkludering samt att man kan göra så extremt mycket för miljön och klimatet i sin egna hemmiljö och privatliv och att man bör lägga fokus där först och främst istället för i sina investeringar.
Haha, ja, om det stämmer så hade det ju varit kanoners! ![]()
Det får jag anta att han inte kan! Eller har han hittat spåkulan i Kanada! ![]()
![]()
Han har väl inte påstått det heller? Han referat väl bara till statistiskt signifikanta resultat som studier och vad man baserat på det kan förvänta sig i framtiden?
Kul skämt. Spana in rapporten kring hållbart sparande från Naturskyddsföreningen eller Småspararguidens artikel i ämnet som motsäger det du för fram. Enda vägen fram är att sluta handla aktier i bolag som är “smutsiga”, tills dess de ändrar inriktning och lägger investeringar i ett ärligt försök att ställa om sin verksamhet. Vilket är det undantag hållbara fonder har i sina urvalskriterier, där de faktiskt kan investera i bolag som är ärliga i sina försök att ställa om från “smutsigt” till “rent”.
Du får gärna presentera dessa argument du hävdar ska finnas i dessa källor.
Så vitt jag vet är småspararguiden ordentligt kritiska till ESG fonder/investeringar och att det inte har något märkbar effekt att välja ESG investeringar med bortval.