Obligationsmarknaden är mkt stor, ja. Det är ju olika typer av räntebärande papper i praktiken, t.ex. statsobligationer (Svenska och alla andra länders, s.a.s.)
Och så finns företagsobligationer också, men det är inget för mig som vill diversifiera nu för att dra ner risken. Är inte ute efter att maxa min Sharpe-kvot… inte för att jag vet hur jag skulle försöka räkna ut det på egen hand men har för mig att nåt verktyg för’t finns i Avanza appen ![]()
Hursomhelst. Det finns många olika räntefonder som har olika typer av obligationer. Från realräntefonderna i ena änden av spektrum till “High Yield Bond” fonderna i den andra (företagsobligationer med jättehöga räntor)
Jag är inte inläst på det här och det är mycket att ta in. Jag hade inte tänkt mig handla obligationer på egen hand s.a.s., och inte heller köpa ETF:er. Men det senare går väl an bara jag fattar exakt vad jag köper när jag handlar ETF. Har inte läst in mig på det heller än.
Den här RT forum tråden ska man läsa i syfte att lära sig om räntor/räntefonder:
Zinos räntetriangel | Räntepricken, räntelinjen och räntetriangeln
Själv har jag det på min TODO. Och det är en viktig sådan.