Kul take, ska bli spännande att följa…!
Varför inte Exxon Mobil?
Stort tack för att du delar detta!![]()
Om man vill lära sig mer om de fem bolag du nämner, hur gör man det då på bästa sätt?
Vänligen Mia
En sak, som iaf jag gör på mina utdelningsaktier, är att jag jämför kursen (inkl. återinv. utd) mot DJW Index. Och det på flera tidshorisoter. 1-3-5-10 år. Ja det är historia, men en bra grund att luta sig emot, när man siar om framtiden. Om inte aktien i fråga slår DJW Index, är det ju bättra att äga DJW Index, till lägre risk därtill. Jag har Olja/energi i BPmin utd. portfölj, men då cirka 20% av värdet. Äger bla Aker BP samt Vår Energi.
Är DJW verkligen så bra att jämföra med? Indexet innefattar väl inte återinvesterade utdelningar…
En anledning till att oljeaktiers kurs är pressad och därmed DA stiger är ESG! Dvs många fonder kan inte äga dem! Aker BP är en stabil pjäs, men det börjar om några få år sina i dess oljekällor! Men jag äger en del olja och energi i min utd. portfölj, och av de fem, äger jag Aker BP och Vår Energi. Men min del av “Energi” är ca 20% av portföljen, och då inte enbart olja. Men OM man vill göra det lätt och enkelt för sig, kan man välja en Global ETF, som tex: Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc
Hmm…tog jag för givet att det gör? Kanske inte, men tror inte utdelningen är hög på de underliggande aktierna ändå? Kanske bättre då att välja tex: Vanguard FTSE All-World UCITS ETF - (USD) Acc?
Nu är jag sen till festen men mer är bättre än mindre - fler aktier är bättre än färre.
Kapitalet ska inte spridas ut “bara för att man ska” utan för att den riskjusterade avkastningen blir högre då.
Mer avkastning till mindre risk.
Allt det du listar (kassaflöde, utdelning, global exponering och framtidssäkring) skulle du ju ändå få med en mer diversifierad portfölj.
Utdelning är dessutom mer eller mindre meningslöst då det alltid går att ta hemmagjord utdelning efter önskad nivå.
Din förståelse för sektorn eller bolagen kommer inte att hjälpa dig eftersom du inte vet något som inte resten av marknaden redan vet lika bra eller bättre.
När du väl hunnit ta till dig ny information har investmentbanker m.fl. redan tänkt och agerat för länge sedan och då påverkat priset så att det hamnat på en rimlig nivå baserat på den nya informationen.
Då finns inget kvar för dig att hämta.
Lite sen på bollen kanske men då blev det lite Aker BP till utdelningsportföljen. Kvartalsvis är ju aldrig fel.
Har Vår Energi sedan tidigare.
Slängde in ett par kronor även på Shell, Total och Equinor. Gillar ju när det är ett lätt regn av utdelningar. ![]()
![]()
Många nationella oljebolag har betydligt lägre break even på olja de tar upp än de stora oljebolagen. Off-shore olja är dyrt och vinsterna är väldigt utsatta för marknadspriset.
Jag är med på dina resonemang och gillar själv olja och energi men riskfritt är det inte.
Vill man kan stabila bolag som delar ut är försäkringsbolag också något med, vad jag uppfattar som, låg nedsiderisk.
Samma här. Har de 5 bolagen i min utdelningsportfölj vilka ger mig fina utdelningar.
Jag antar att du ser fram emot att köpa oljebolagsaktier billigt nu snart? Än så länge tycker jag inte Aker BP eller Vår energi rört sig särskilt mycket på nedsidan. Samma med Exxon i USA som jag gärna skulle köpa om den blev billig (för en långsiktig investerare iaf), eller kanske Canadian Natural Resources etc…
Finns många jokrar där ute nu också, som potentiellt krig med Venezuela. Spännande!
Intressant tråd! Visst är det speciellt när klassiska spekulanter i enskilda aktier möter teoretiker i marknadsteori ![]()
Likheten mellan den enskilda aktien och en kärleksrelation är slående. Hon har ögonen jag älskar, bakgrunden och utbildningen jag kan relatera till och jag kan verkligen se vår framtid tillsammans. Och som praktik hjälp är marknadens övriga tillgängliga utbud och utfall dolt för mig. Att statistiken säger att valet jag gör är så nära slumpen man kan komma ska INTE hindra mig ![]()
“Extra nytt. Fusion har blivit lönsamt”
Vad händer med din porfölj framtida efterfrågan på olja drastiskt minskar?
gå in o kolla på respektive aktie på exempelvis Avanza eller en sökning bort.
Jag har ett experiment där jag anammade oljeaktier till 1/3, allvädersportfölj 1/3 och en global aktivt förvaltad fond 1/3. Allvädersportföljen har gått bra under 2025, mycket tack vare guldet. Oljan har i dagarna stuckit rejält pga Iran-krisen, så just nu är den årets vinnare. Experimentet bedrivs med en liten del av mina pensionspengar, så det är ett drygt decennium kvar innan vinnaren koras. Jag återkommer 2040.