Är det inte bättre att du håller tråden till din investeringsstrategi?
Och inte självmant dra igång index-pajkastning som jag uppfattade det som att du ville undvika ![]()
Index-pajkastning! Är långt ifrån vad jag håller på med! Tråkigt att du inte förstår detta!
Men, men jag kan lugna dig att mina inlägg i tråden och även i forumet kommer vara mycket ringa efter idag och månader framöver. Asien väntar…ser fram emot lite värme…
Jag hoppas att detta ska lugna ner dina upprörda känslor framöver.
Sköt om dig…
![]()
Här är min sammanfattade lista för ett lyckat sparande som garanterar utveckling enligt globalt index, minus avgifter:
- Lägg upp ett automatiskt månadssparande på Lysa och glöm bort det.
Troligen inget dumt val för många…
![]()
Hej,
ja faktorerna (French & Fama) tror jag är rätt okontroversiella i forumet.
Min aktiedel i den Golden Butterfly jag satte upp för ett par år sedan består till största delen av amerikanska och europeiska små värdebolag (blir exponerad genom 2 ETF:er)
Mvh Kroken
Inte det minsta orolig.
De största AI-bolagen som Microsoft, Amazon och Alphabet tjänar pengar här och nu och de har en enorm vinsttillväxt, inte minst från cloud-segmentet.
Migreringen av data till cloud är en megatrend särskild ifrån AI.
Deras P/e-tal är heller inte särskilt spektakulära jämför med historiskt snitt.
Jag delar din bild till mycket stor del!
-
kanske skulle själv formulera det som "Inte speciellt orolig, men kan vara bra att lyssna in, för att ev. göra någon justering i portföljen framövet.
-
Man kan självklart, även välja att kalla typ detta som brus, och därmed bara leva vidare som vanligt.

Både oro och intresse för implementering av AI! Investeringsmässigt är nog Palantir en av de fortsatta vinnarna
Även om det betyder mindre, så är Palantir som jag ser det, ett företag som troligen kan glida ganska bra på AI- vågen även framöver.
Så här håller jag med dig!
Dock har jag själv en relativ hög exponering mot AI, så därför har jag valt att satsa på många olika spelare inom detta område.
Något som är viktigt att påpeka är att många stora företag inom AI även är stora inom många andra närliggande områden.
![]()
Tycker din ton förändrats å det sämre.
Är i Asien sedan länge ![]()
Tråkigt att du känner så!
Jag får väl se om jag behöver skärpa till mig eller ej! Ska bli lite intressant att se slutresultatet av “min” enkät.
Må bra där i värmen…
![]()
Intressant att du påstår att du kommer att prestera bättre vid en krasch än indexfonder. AI investeringar är ju en gigantisk bubbla… ![]()
Hur kunde jag komma på något så dumt, jag vet inte hur jag tänkte här! Jag har nog bara lite otur när jag tänker.
Ja, och internet är ju bara en fluga!
Måste nog ta hjälp någonstans, hoppas det inte är försent. Jag tror du nu äntligen öppnat ögonen på mig, hoppas det inte är försent.
![]()
Jag glömde dock fråga dig! Vad får man för lön som Patreon-medlem? Och krävs att man gått i skolan?
![]()
Då är vi två som har otur när vi tänker.
Kul att du sondmatar tråden för att hålla den vid liv, trots att du redan medgett att du skojar med oss.
Pluspoäng för att du avslutar dina inlägg med en strategisk emoij.
Ha det så skönt i Asien! (skulle inte du redan ha åkt?)
Häsningar från en kränkt lättlurad medelålders man.
Jag kanske redan åkt! Men jag själv tror nog att avfärden är först om någon dag eller så!
Men hittar inte kalendern nu, den kom nog bort här på forumet!![]()
Det stoppade det inte från att skapa en stor investeringsbubbla som sprack…
"När du (har) identifierat en bubbla, ta ett steg tillbaka och sluta investera i de berörda företagen eller sektorerna.
Om du skulle ha sån tur att ha några av de aktier som är fångade i vansinnet, tjäna in din vinst och se dig inte tillbaka."
Hur svårt kan det vara?![]()
Då jag har på tok för lite med tålamod, så har jag nu tagit ett beslut…och nu beslutat…att jag trots att mycket goda skäl finns…inte förändra något, även om det svider lite …och JFB kanske aldrig någonsin förlåter mig!
![]()