Varför jag, och kanske även du, inte ska eller bör sälla dig till övriga indexkramare!

Topp på det, men ingen hobby för mig, så index får det nog fortsätta vara. Lyfter skrot istället.

Om ett av dina syften var att veva om här på RT så får jag nog säga att 280 inlägg på ett dygn ger check i den boxen :clinking_glasses:

1 gillning

Det ta gör jag även via ombalanseringar när vissa VP har haft stark period. Om jag inte gjort mina ombalanseringar skulle jag nu varit i samma situation som Globala indexfonder.:grinning:

Det här är något som Buffett tog till sig efter att han inlett sitt partnerskap med Charlie Munger. Munger ville att Buffett skulle lämna den “cigarr butt approach” till investering som han ansåg att Buffett hade tagit till sig från Graham. Dvs, du hittar en schysst fimp på marken som har några bra bloss kvar, men det kostar nästan inget.

2 gillningar

Hur ställer sig forumets kompetenta skara sig till nedanstående text rörande faktorfonder?:grinning:

Faktorfonder – en trovärdig utmanare till indexfonder?

En trend som vuxit fram de senaste åren är faktorfonder. Detta är ett slags mellanväg mellan indexfonder och aktiva fonder. Faktorfonder hanteras utifrån en på förhand definierad algoritm som plockar aktier. Likheten mellan faktorfonder och indexfonder gör att det inte finns någon förvaltare som sitter och plockar enskilda aktier baserat på preferens. Skillnaden är dock att medan indexfonder bara följer ett index kan faktorfonder ta hänsyn till flera olika förutsättningar eller faktorer.

De mest kända faktorerna är storlek, värde och momentum. Storleksfaktorn indikerar att små företag borde klara sig bättre än stora, medan värde indikerar att företag som är lågt prissatta i förhållande till resultat eller fundamentala värden gör det bättre. Den sista, momentum, innebär att du bör köpa aktier som är på stigande kurs, medan du bör sälja aktier som faller. Viktningen av dessa faktorer varierar från fond till fond och många fonder har inkluderat fler faktorer än dessa tre.

Enligt internationell forskning har aktieurval baserat på faktorerna storlek, värde och momentum överträffat rena indexstrategier. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att dessa analyser görs i efterhand. Faktorerna har med andra ord identifierats utifrån historiska data. Även om momentum kan ha varit en bra prediktor tidigare, betyder det inte att det kommer att fortsätta att vara det, särskilt när alla inkluderar momentum i sina strategier. Detta är faktorfondernas utmaning och de bästa fonderna är de som är tidigast att upptäcka trender och justera viktningen av sina faktorer.

I Sverige är faktorfonder ett relativt nytt koncept, men aktörer som Storebrand har kommit på scenen och säljer sina fonder, till exempel Storebrand Sverige A SEK, med kostnader på runt 0,75 %, vilket är något dyrare än indexfonder.

• Själv är jag lite splittrad, men kanske kan de komplettera varandra.

Faktorfonder som är passivt förvaltade är mer eller mindre samma sak som marknadsviktade indexfonder.

Samma grundläggande teori, där det är senare utvidgning av samma grundteorier.

Samtliga i de teoretiska ramverk som hör samman med effektiva marknadshypotesen.

CAPM och genomsnittlig risk → Marknadsvikt
FF3/FEM faktor → Faktorviktat

Bara var man vill ligga på den effektiva fronten (risk/avkastning).

Avgiften är dock fortfarande väldigt viktig!

1 gillning

Här kommer ännu en fråga till forumet, men ställer denna till er övriga (ni som inte räknar in er bland de kompetenta):

Men är faktorfonder något du köpt eller kan tänka dig köpa (som du aktivt tittar efter.)
:upside_down_face:

Ja. ​​​​​​

1 gillning

Jag har också massa small cap value. Det är svårt att bevisa att de har någon up i framtiden, dock, bara för att de haft det historiskt.

Klockan är 04.30, dags att vakna och svara på inlägg RT. Sova är övervärderat… :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 gillningar

I Sverige…

1 gillning

Får man vara lite fräck och fråga;
Vilka VP inom Faktorfonder ser just du som mest intressanta? :star_struck:

Det förstås… :upside_down_face:

1 gillning

Tack för era inlägg rörande faktorinvesteringar, ett område som iallafall intresserar mig!

Jag ska lägga någon timme eller två på detta område efter jag (förhoppningsvis) kommit tillbaka ifrån min rundtripp i Asien.

När man 2004 var med om Tsunamin, så får man vara glad att man själv o familj alla kom hem igen! :smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Är du intresserad av faktor-investering och orkar med finansiell engelska så kan du kolla in Rational Reminder podcast. De har massor med bra avsnitt om faktor-investering.

2 gillningar
  • Tycker du att jag som TS i denna tråd varit för provocerande?
  • Ja
  • Nej
  • Lite kanske
  • Nej, och definitivt för snäll
0 röster
3 gillningar

Hej, här kommer en, tycker jag, intressant debattartikel, med koppling till den heta börsen i USA.

Hur orolig är du gällande det artikeln belyser? :wink:

Inte alls, sitter i indexfonder och har lång sparhorisont.

:sloth::sailboat::moneybag:

1 gillning

Lång sparhorisont, kan nog hjälpa! Att du sitter i indexfonder lär inte hjälpa, kanske även stjälpa!

Men det är förstås svårt att dra några större slutsatser kring detta idag.

• Tyckte dock den var läsvärd… :grinning:
1 gillning