Varför kan folk inte sätta pengar i kontext?

Kanske ämne för en separat tråd, men hur äter folk så billigt på restaurang? Tycker skitmat under resa på Max brukar landa närmare 1000 spänn för familj på fyra. Och det är knappt mat ens. Var hittar ni vettiga restauranger som ens har en varmrätt för under 250 spänn?

Beror väl på om de är bilintresserade eller inte. Jag har t ex svårt att förstå varför folk köper en ny Tesla mest för att förflytta sig, när en gammal billig Volvo gör samma jobb. Men jag har full förståelse för när någon köper en nästan obrukbart opraktisk entusiastbil för ett par mille.

1 gillning

ChopChop eller hamburgerkedjor kostar mellan 450 och 600 för fyra personer. Har aldrig betalat över 600.

Går man på en ordentlig restaurang kostar det väl som du säger, men just därför har jag bara gjort det en gång under mina 46 år. Jag säger inte att jag gör rätt, men jag har helt klart inte nått de mognaden eller rikedomen att jag vågar. Kanske när jag har nått femtio miljoner i nettoförmögenhet?

Ska väl sägas att jag inte heller går mycket på restaurang. Mer än en gång förvisso, men jag tycker allt som oftast inte det är värt det. (Fin-öl på bra ölställen däremot. Där kan det gå pengar.)

Skall sägas att jag också dricker finöl på lokal ibland. Jag siktar på två gånger om året.
I min bekantskapskrets är jag känd som storslösaren, så jag är inte extremt snål.

EDIT: Jag märker att jag börjar spåra. Jag kommers sluta kommentar här.

1 gillning

Nej, det var inget försök att utmåla någon som snål. Det är mer att det på flera ställen nämns att en hel familj äter gott på restaurang väldigt billigt (absolut inte bara av dig, kom bara att tänka på det). Och, jag skulle verkligen vilja veta hur det går till, för jag missar uppenbart något när vi som sagt har svårt att ens komma ut från max under, ok, 1000 var att ta i, men 600+ i alla fall. (Och då är det inte ens mat. ChopChop är ett väldigt trevligt tillskott till vägsnabbmats-standarden. Där känner man sig i alla fall inte hel-lurad när man får sin mat.)

Samma. =)

Som sagt. Det är nog egentligen ett ämne för en egen tråd.

1 gillning

OJ! mycket svar här i tråden. får nog ta och svara ett par av er iallafall…

off topic, på tal om restaurangpriser..

snabbmat: 120kr för 20 pack nuggets meny på mcdonalds, och då blir man mätt. hamburgermeny är billigare. svårt att landa över 500kr där för en familj.

DOCK tycker jag mister york levererar mycket bra, 120kr för burgarmeny, men inget jättemysigt ställe att käka på med fasmiljen. men värt varenda krona

pizzahut är bra också. kul efterrätt. bättre för familjen. billigt

men vil man äta på restaurang, kan man ju hålla sig till typ finare pizzaställe. här är förslag på någon som var med i sveriges mästerkock: https://thecrust.se/

annars BASTA: https://www.restaurangbasta.se/

ja, en entusiastbil är en sak, men de flesta är inte speciellt bilintresserade.

köper du en gammelbil du fixar och putsar på så är det ju en sak. men leasar du en vw tiguan är du uppe i 9000/mån ink allt, då är man helt ute och cyklar med prioriteringarna (förutsett att man inte tjänar 100k/mån+ vilket få gör, men då kan man rättfärdiga prislappen). en passat för 100k funkar precis lika bra. med pengarna man sparar kan man typ åka utomlands hela sommaren med familjen eller köpa en husvagn/husbil/båt. var gör pengarna mest nytta?

man skulle kunna ta 2 bilar, en ny tesla (inte för att tesla är något speciellt, inte ens dyra för att vara elbil, plastigt och bullrigt billigt skit om du frågar mig) och en vanlig bil i 100k klassen och ställer de bredvid varandra. du får välja en av dem, billiga bilen får du ‘gratis’ men väljer du teslan måste du jobba extra 8 timmar varje lördag. vilken skulle du välja?

ungefär så stor är prisskillnaden, för att sätta det i lite kontext..

1 gillning

japp. jag kan slänga ett helt paket mackor varje dag, och det skulle ändå bara stå för en liten bråkdel av bilägandet

ja, det är ju lite lurigt!

25k mer i bolån märks ju inte av men när man säljer bostaden blir det 25k mindre vinst i fickan. på andra änden gör det ju större skillnad

jag är också en storsparare, men det farliga är att det där tar över helt. känner att jag håller på att hamna lite i det. lätt att man blir halvt galen

allt har ju en alternativkostnad, så då undviker man att köpa/göra något överhuvudtaget vilket leder till att man till stor del slösar bort tiden och säger nej till mycket saker

en iphone kostar säg 15k. efter 4 år hade man haft 22k, istället har man en telefon som är 4 år gammal som nu ska bytas ut igen till en ny telefon för 15k. man kan undvika detta, men i min värld är det värt att köpa en dyr telefon. jag hoppas inte jag hamnar i ett spartänk att jag snålar in på sånna saker. jag lägger ändå rätt mycket tid på mobilen så varje timme blir ju billig om man slår ut det…

däremot har jag snålat in på resor, jag har inte rest på 6 år, har nästan inte gjort något alls på min semester för att kunna spara mycket, blir snabbt dyrt om man ska göra något… var det värt det? nja.…

man kan ju göra billiga semestrar, typ köpa ett tält och vandra i fjällen eller vad som helst.. fråga mig inte varför jag inte gjort det…

Jo men för att prioritera något behöver något annat offras. Man får välja.

Väljer man att köpa allt man har likviditet till så offrar man något annat ändå.

2 gillningar

Ja, fördelen med att ha många barn är alltid nån kan ha det! :+1: Dock är jag dålig på att sälja, orkar inte :see_no_evil: Brukar lägga ytterkläderna i påsar bara och sen när jag får panik över att hela garaget är fullt så skänker jag bort det till bättre behövande.

1 gillning

Känner lite igen det där i olika aspekter. Till exempel snåla in på streamingtjänster (dvs prenumerar aldrig på sådana till vanligt månadspris men ibland om man får säg 3 månader för en månads pris kan jag slå till). Samtidigt som det är inget problem att lägga 200-250 kr på en god flaska rött vin.

Dock är det ju inte en vardagsgrej utan mer när jag vill fira någonting eller man vill unna sig själv något extra gott så jag tycker inte att det är så farligt ändå.

Jag resonerar så mycket kring saker som kostar mer än 5-10 tkr. Vad kostar det per gång? Hur mycket kommer jag använda det.

ibland funderar jag flera år innan jag köper. Ångrar mig att jag inte köpt tidigare. Andra ggr ifrågasätter jag besöutet att köpa, för det blrv verkligen inte bättre.

Många i min omgivning spenderar lika mycket tid på något för 6 miljoner (bostad) som för prylen som kostar 500 kr på ikea.

Det är svårt att att diskutera och få dem förstå att jag tänker att ju dyrare det är, desto mer behöver jag tänka på det.

De går på magkänsla, och procentuellt per pryl som du säger.

Men åt andra sidan kanske de är mer tillfreds för de funderar inte lika mycket?

Hur kan man få andra att reflektera i detta perspektiv. Men ibland undrar jag om jag måste delvis lämna det?

250kr för vin är småpengar i sammanhanget och helt OK att unna sig. prisskillnaden i din jämförelse är liten, inte riktigt vad jag var ute efter. jag menar snarare att man inte unnar sig den där vinflaskan för 250kr när det finns vin för 100kr, men att man kan kasta 30tkr extra på bilen bara för att få skinnklädsel istället för tyg

off topic, när det gäller streaming finns ju det i form av torrent såsom popcorntime (numera nerlagt tyvärr) eller streamio. annars finns hemsidorna bflix, fmovies, 123movies etc. funkar lika bra och mycket större utbud än netflix.

1 gillning

Är hemsidorna du tipsar om lagliga?

1 gillning

Sidorna han nämner är inte lagliga.

EDIT: Det enda jag numera piratar är vetenskapliga artiklar. Vetenskapliga artiklar är väl unika på sätt att det är det enda man betalar för där upphovsmännen inte får något betalt alls någonstans i kedjan. Så det känns mer rimligt att pirata.

Väldigt intressant tråd och jag känner igen mig och mina föräldrar i många aspekter.

Dock skulle jag vilja lyfta fram det mer emotionella av att t.ex. slänga mat som nämnts. Även om det prismässigt inte gör stor skillnad i ekonomin så kan jag fortfarande få en klump i magen när man behöver slänga något. Måste ha varit för att man under uppväxten fick höra att man skulle tänka på barnen i Afrika som inte har någon mat, men också för att man vet nu hur pass mycket resurser som krävs för att producera olika livsmedel.

Detta har i alla fall fått mig att tänka ett extra varv när man är i matvarubutiker om man verkligen behöver si och så mycket av en viss vara eller ska man köpa fler bara för att dem har extra pris just nu.

4 gillningar

Streamio i sig är faktiskt lagligt! de har ett grundutbud.

Däremot kan man köra med addons som är olagliga, för den som bryr sig. T.ex för att kolla på utbudet som finns via pirate bay

1 gillning