När Nvidia nu gjort 15x mitt insatta kapital i bolaget får man lätt hybris. Jag försöker övertala mig själv att köpa mer indexfonder men det är ju så roligt med utdelningsaktier och en och annan raket.
Mycket har nog med att många har en övertro på sig själv, JAG kan bättre än proffsen. Vilket det sällan är. Men sedan är det en del som har ett brinnande intresse för aktier som gör det för det är roligt.
Har själv majoriteten av mitt sparande i enskilda aktier. Slår jag globala fonders avkastning per år. Nja inte varje år men snittmässigt så ligger jag rätt så bra till.
Obs, det gäller att vara påläst! Samt att man måste våga ta lite mer risker med sina pengar. High risk = high reward är väl många som tänker så. Lite som att köpa en lott.
Själv har jag mest “tråkiga” aktier samt en del av sparande som jag tar lite mer risk med. Mest för det roligt/spännande med lite risk. Där har har jag gått på några minor men är så pass lite än del av mitt sparande så påverkar inte min ekonomi.
Tycker inte att det spelar någon roll. Det är en akademisk fråga egentligen och den kan du säkert svara på bättre än mig?
Jag är tillräckligt smart för att förstå att jag inte har förmåga att välja ut enskilda bolag och överprestera index men jag vet att världens största riskkapitalbolagsförvaltare Blackstone, LMvH, Microsoft, och Investor har den förmågan.
Jag följer de flestas rapporter och lyssnar på earnings calls och jag tycker om det jag hör. Hade jag inte gjort det så hade jag kastat ut dem och ersatt med index. Några av mina initiala investeringar har jag kastat ut och ersatt med index, för att jag inte tyckte att deras prestationer höll.
Problemet här är att du får inte tillgång till dessa förvaltares förmåga genom att köpa dessa bolag (LMvH, Investor o.s.v.). Varför inte då?
Jo du betalar ju marknadspris för dessa bolag. Det betyder att du kommer få betala för dessa personer/bolags kända förmåga till den grad att du inte längre har någon förväntad överavkastning. Då är du helt enkelt tillbaka i problemet att det är du som måste värdera dessa bolag relativt index bättre än den kapitalviktade genomsnittliga marknadsaktören.
Så om du tror att du saknar förmågan. Då ska du heller inte handla dessa bolag på den publika marknaden (till det priset).
Anledningar till enskilda aktier:
- Möjlighet till högre avkastning till högre risk. Många ser inte på risk på samma sätt som finansforskningen (volatilitet)
- Känslan av att vara delägare och inte del av anonymt kollektiv. Vissa kanske går röstar på stämman
- Veta vad man äger. Ofta bolag i Sverige
Ovan gäller oftast de med skapligt mkt pengar. De som investerar 50k är troligare att köpa enskilda aktier för att grannen/kollegan/influencer gjorde det.
Sen finns ofta en övertro på sig själv, men kan tycka det är bättre mindset än tvärtom.
Fast måste jag det?
Jag köper knappt något nytt alls, utan håller bara bolagen och förlitar mig på deras förmåga att slå index.
Investeringen gjorde jag under den värsta corona-kraschen när alla var rädda för att världen skulle gå under. Förmodligen var många aktier felprissatta då, inte ens obligationer kunde köpas till rimligt pris, utan fonderna fick stänga sin handel ett tag.
Ja det måste du. Det finns ingen väg runt det.
Handlas de på marknaden så måste du själv välja bättre än den kapitalviktade genomsnittliga aktören till det pris marknaden sätter för att slå index med något annat än tur.
Irrelevant från nu och framåt i tide… Du kan sälja nu och köpa nåt annat.
Irrelevant för framtiden.
Intressant i detta är tex, banken ger dig råd om att äga 10-20 aktier, då blir detta som en egen liten ihop plockad fond med bolag som just du vill ha.
Det kan jag se som riktigt kul att jämföra sen med andra stora fonder/index för att se om man kan “vinna” procentuellt mot dom
Sant! Något som jag lärt mig genom åren, att kunna läsa om och analysera saker som ett intresse UTAN att koppla ihop det med mitt sparande och tro att jag skall slå marknaden bara för att jag bläddrar i Dagens Industri
Instämmer onsite resonemang! Men att t ex satsa på en startup är kanske inte i första hand för att tjäna pengar, utan för man har ett brinnande intresse.
Samma sak som man börjar spela tennis. Man gör det för man tycker det är kul. Jag är inte lika säker på att de som fokuserar på enskilda aktier egentligen har ett brinnande intresse för detta, utan snarare för att de hört att de kan ge bra med pengar. Så det kokar kanske ner till okunskap ändå i många fall
Var inte ämnet upp här på forumet? Att indexfonderna i sig själva skapar obalans på aktiemarknaden. Indexfonderna köper såpass mycket att aktier tillsammans att enskilda aktier blir felvärderade bara utifrån att indexfonderna måste äga dem.
Mina aktier gick procentuellt väldigt bra under pandemin och sedan framför allt början på Ukrainakriget. Sedan köpte jag aktier under pandemin för jag tänkte mig att restriktionerna och det nya resbeteendet inte håller i sig så länge. Jag gissade rätt. Tycker mer det är kul att investera utifrån vad jag tror kommer hända. Jag uppfattade alltså inte indexfonder som säkra eftersom jag trodde att börsen skulle gå ner.
Nu är jag rädd att man bygger upp lite hybris om man bara haft tur ett par gånger i rad.
Haha! Bra fråga! Men ungefär så här:
- Övertro på den egna förmågan
- Lurad av ”grafen”, ser så lätt ut att köpa och sälja vid rätt tillfällen
- 7-10 % per år är för dåligt, ville ha +20 %/år, minst
Och säkert massa andra skäl.
Vändningen:
- Fick känna på svängningarna under pandemin, vilket jag inte gillade alls. Då hade sparandet för mig hunnit nå ”kännbara belopp”.
- Insåg att det är fantastiskt skönt att bara få marknadens avkastning med minimal insats. Massa tid över till annat.
- Slipper onödig oro
- Insett att det går utmärkt att vara intresserad av ekonomi och nörda med enskilda investeringar etcetera utan att nödvändigtvis vara investerad med riktiga pengar.
Och massa annat på den vägen
Fast är inte detta ett utmärkt exempel på en övertro på den egna förmågan?
Någon skall som privatperson göra bedömningar om detta som inte ens professionella investerare lyckas med? Bara för att det lyckades en gång är det ju ingen garanti att det lyckas i 40 år till?
Stort grattis! En fundering, tror du att du kommer kunna göra det livet ut? Eller kan det varit en tillfällighet?
Håller med, men måste man ta position med betydande delar av sitt sparkapital för att det skall fortsätta vara kul?
Du får googla för referenser Däremot har jag aldrig läst eller ens hört om någon studie som kommit fram till att enskilda aktier ger mer avkastning till småsparare, som grupp (inte ens den gruppen som är mer insatta)
Vi kan nog utgå från att vi behöver gå rätt långt till höger även om medianpersonen innan vi över långa perioder hittar de som slagit index
Hur menar du!?
Jag ifrågasätter detta lite grann. Ungefär hälften borde ligga över och hälften under.
Varför 9 av 10? Annars har vi ett litet antal sharks som tar nästan hela kakan. Och indexfonderna som per definition går precis 0 mot index och man själv 0 minus indexfondens avgift.
Aa så kan det helt klart vara
Många sa samma sak när jag som ung grabb sa att jag skulle starta eget företag inom en viss branch väldigt många tog upp statistik om hur många nystartade företag som går omkull inom loppet av 3 år och hur man har oddsen mot sig etc samt så sa de att jag ej har erfarenheten etc.
Kanske många tänker samma med enskilda aktier att man vill gå sin egna väg och göra sin egna grej visst man kanske har en övertro på sig själv men det var som jag hade en övertro när jag starta företag.
Men som sagt jag kör själv det mesta i indexfonder men gillar mina enskilda aktier jag kör denna enskilda aktieportfölj på “prov” under 10 år nu för att se hur den går mot ett index så får jag utvärdera då mitt mål är dock ej att den ska slå index utan vara stabilare med stabilare kassaflöden varje år men vi får se hur det går