Hur ser det jag, att investerar på enskilda aktier innebär att satsa på att marknad har en bias som du håller inte med.
Till exempel, man kan tänka att en företag är mindre värderad än genomsnittet med andra företager som göra liknande produkter. Eller att ett företag har stor potentiell uppsida att marknaden inte veta eller inte kan se.
Om det händer något man kan tänker hur marknaden kan svara, så aktier kan bli ett risking men specifikt väg att satsa på stora eventer att hela marknaden har ingen stor idee och genomsnitt ut. Med det är man kan ha personligt “hedge”.
Till exempel, finns inte mycket REIT på Svenska marknaden, men finns få stora players på bostadsmarknaden. Om man tänker att räntor kommer att gå under igen, och bostadspriserna kommer gå upp, men man vill spara att köpa bostad, man kan investera lite i PEAB…etc…
Om bostadspriserna stiger, man har hedgeat på det. Om man bostadspriserna fortsätta att faller, investeringen kommer gå under, men också bostadens man ville köpa så är det ok.
Så jag tänker för aktier som ett hedge på politiska, ekonomiska, eller andra risker och händelse, inte som huvudsparande.
För din frågan “Varför så manga väljer att lägga huvudsparande …etc…”, jag vet inte om det är så manga. Jag tänker faktiskt inte, för att många måste ha pensioner på som är vanligaste den största investering man kan ha. När man har pensionssparande som är garanterad ett normal livsstil, kanske många vill chansa bli miljonär och leva stor istället att ha förutsägbar och stabil investering. Det är lite som chansning och ser ut som den enda väg att bli rik med riktiga gissa.
Ja, det är mitt sparkapital. Jag inser att det finns väldigt många olika sätt att investera det och att risk och potentiell vinst varierar kraftigt. Jag är också fullt medveten om att det finns personer och investeringsfirmor som ägnar hela sin tid åt att analysera världen och alltid kommer ha ett försprång på mig.
Trots det kommer jag ändå ägna tid och intresse till att välja och köpa enskilda aktier. Precis som att jag väljer mina egna kläder istället för att anlita en modeexpert, lagar min egen mat, gör en egen bedömning om vad jag skall ha för bil eller sköter om mitt hus. Det kommer alltid finnas personer som gör det här bättre men jag gillar att äga mitt eget liv.
Det känns som att du är ute efter att rätta oss som gjort det här valet och ser det som att det finns ett rätt eller fel, där det är viktigt för dig att få rätt. Acceptera att det finns olika filosofier i frågan🙂
Jag brukar köpa aktier i bolag vars produkter jag gillar eller kanske arbetar med. Syftet är alltså inte att tjäna mer pengar än jag gör via mina indexfonder utan att jag tycker att det är kul att vara delägare i bolag vars produkter jag använder.
Okej, du får gärna förklara vad jag har missförstått.
Om vi tar en slumpgenerator som köper och säljer aktier åt ett stort antal individer. Helt på måfå. Både aktieval och tidpunkter. Förutom courtage tänker jag att de i snitt skulle följa index. Hälften sämre och hälften bättre än index.
Marknadsindex = aktuella värdet på samtliga ingående tillgångar (viktat eller oviktat), vid en given tidpunkt.
Det du pratar om/jämför med är all investerares genomsnittsavkastning eller medianavkastning. Där stämmer det att hälften är över och under medianen. Men det är inte samma som marknadsindex.
Slår man index med några procent på kort sikt kan man ju sedan, när man når någon form av Fire, växla om till en kombination av index och räntefonder på lång sikt.
Ränta på ränta-effekten blir ju brutal om man slår index under loppet av några år.
Har själv inte nått dit men man kan ju alltid drömma.
Tesla gav mig en sådär 1000% up…
Sålde vid rätt tid, och köpte en del Nvidia 2017 då jag kan branschen, men fegade ur då den backade månad efter månad. Hade jag behållt allt hade jag varit mångmiljonär nu, men ingen idé att gråta efter spilld mjölk…
Det förväntade genomsnittet i avkastning följer förändringen i index. De flesta går plus i och med att index i regel går uppåt över tid. Men varför skulle 9/10 få sämre avkastning än index? Den 1/10 som är kvar tar hela kakan.
Om det bara är tur borde 5/10 gå bättre och 5/10 sämre än förändringen i index. De flesta kanske nära index.
Sedan har vi säkert en del informationsasymmetri. En del politiker verkar vara bra på att gissa.
Det är helt enkelt så att avkastningen för företag är extremt skevt fördelad. Det blir där inte 5 över och 5 under. Utan närmare 9 lite under och 1 över index.
Det är alltså inte jämt fördelat. Majoriteten underprestera index lite grann och en extrem minoritet går som raketer.
Vanligtvis köper man ju inte en aktie för alla pengar man tänkt investera. Inte jag i alla fall. Finns det någon komponent av skicklighet borde man rent av kunna få med fler än snittet 1/10 i sin portfölj och slå index.
Och jag menar att man får vikta egen avkastning utifrån index i och med att vi jämför med indexfonder. I genomsnitt skulle jag vänta mig att genomsnittet följer index. Anledningen till att jag inte väljer indexfonder är att jag har kunnat få bättre avkastning än index.
Jag menar att man kan slå index utifrån tur, skicklighet eller fusk. Man kan få sämre avkastning än index av dålig strategi/okunskap eller otur.
Att jag nämner politiker alls är att jag utifrån mitt antagande (som du kan utelämna om du vill) tror dessa har en del information som vi andra saknar. Det jag skulle kalla fusk i sammanhanget.
Det tar dock inte bort snedfördelningen på gruppnivå. Den kommer kvarstå.
Javisst men det är otroligt liten andel som faktiskt lyckas med det. En överväldigande majoritet av småspar får ju avkastning under index när de försöker slå index.
Professionella fondförvaltare har ett lite alpha (överavkastning relativt index) innan avgifter. Men på gruppnivå är detta mindre än avgifterna.
De professionella förvaltarenas alpha kommer ju från andra gruppers relativa förlust mot index. Inte orimligt att detta är bl.a. småsparare.
*Jag vill äga en del i ett bolag.
*Det är kul att “spela” lite på raketer.
*Jag blir glad när jag får min utdelning (och då kan sitta och titta lite på hur jag ska investera de pengarna).
Har sedan 2019 växlat över mitt sparande mer och mer till Lysa sedan jag hittade RT.
Jag är ny i sparande, även om jag är privilegierad i att släkt och familj länge har gjort det och att jag därför har en del kapital.
Min filosofi är att en billig indexfond oftast är bättre att förvalta det kapitalet, men att jag i en specifik nisch där jag har stor kunskap och information gärna väljer aktier själv istället. I normalfallet ligger fördelningen 5% aktier 95% indexfonder, men om tillfället uppenbarar sig är jag inte främmande att agera mer aggressivt.
Nä genomsnittet följer inte marknadsindex. Genomsnittlig avkastning är snittet av just… allas avkastning, och den är bevisligen lägre än index. Närmsta exemplet är väl Avanzas statistik där spararnas genomsnittliga avkastning ligger hopplöst efter marknadens genomsnittliga (index), gäller för nästan alla perioder.
Har inget att göra med att det är möjligt för en enskild att från tid till annan slå index, oavsett om det är tur eller skicklighet eller fusk