När två personer har olika åsikt, spelar ingen roll vem som har rätt och fel, och återupprepar denna åsikt igen och igen utan att lyssna något på vad den andra säger så är det troligen bäst att sluta diskutera. Agree to disagree.
Debatt som leder till ömsesidigt lärande är fantastiskt berikande. Debatt som bara handlar om att ha rätt är mindre stimulerande.
Nej, till exempel citatet från Avanza är glasklart. Att den som köpt Ericsson i NY tar en valutarisk medan den som köpt Ericsson i Stockholm inte gör det är den enda rimliga slutsatsen av vad de skriver. Man måste här välja mellan om man ska lita på dessa banker eller på sitt eget förnuft.
Vill du som svensk investera i Ericssons utveckling i USD, eller i SEK ? Det är ju två olika saker. Om du vill investera i aktiens USD kurs behövs en valuta hedge för att minimera just valuta risken.
Enkelt och förenligt med både definitioner och sunt förnuft.
Du får exakt samma utveckling i SEK (bortsett valutaväxlingskostnad) oavsett om du köper Ericsson i SEK på Stockholmsbörsen eller USD på Amerikanska börsen.
Så som investerara hos Avanza spelar det ingen roll för din kontouveckling.
Oftast investerar man ju i Ericsson i sig, inte i Ericssons utveckling i en viss valuta. Vill man göra det senare är det nog enklast att köpa optioner.
Oavsett vad du vill med din investering så gör du ett val när du väljer att köpa en position. Alltså, även om du vill investera i “Ericsson i sig” i utländsk valuta så blir utvecklingen på din investering olika om du gör detta i USD med eller utan valutarisk, med eller utan valutahedge. Det går att investera i “Ericsson i sig” på olika sätt. Du måste välja ett sätt, du kan inte välja båda sätten för samma position.
Just för aktiepositioner verkar det vanligaste (“oftast”) att investera i utländsk valuta, utan valutahedge (med valutarisk). Valutarisken kan ses som liten i förhållande till förväntad aktie risk. För andra tillgångar som guld eller obligationer blir valutarisken däremot viktigare för hela investeringens utveckling, då den förväntas påverka den totala utvecklingen i högre grad. Den förväntade utvecklingen på underliggande tillgång är då lägre, valutasvänging påverkar mer.
Men, jag kan tänka mig att det även finns fall där man vill investera i Ericssons utveckling i USD utan att samtidigt investera i svängningar i valutakursen USD/SEK.
Oavsett vilket så blir resultatet detsamma. Är dollarn 10 sek så handlar du för 10 sek. Oavsett valuta. Du kan hävda att du handlar i dollar, men du måste ändå växla 10 sek till en dollar.
Och skulle du kunna utesluta sek. Förändras inte värdet. I en bubbla har du fortfarande samma dollar värde som du handlat för.
Men har du handlat 10 andelar för 1 dollar styck. Och dollarn sjunker till 9 sek. Då har du förlorat 10% av värdet om du ska använda pengarna i Sverige. Ända sättet du inte kan förlorar dollar värdet på investeringarn. Är och handla i länder som godkänner dollarn.
Men då är frågan vad priserna är när dollarn sjunker i värde.
Det spelar ingen roll vilken valuta en fond visas i, det viktiga är vilka aktier fonden äger.
Om du köper en globalfond i SEK, så äger du fortfarande aktier i t.ex. USA (USD), Europa (EUR) och Japan (JPY). Det betyder att värdet på dina investeringar rör sig med världens börser och med valutorna där bolagen finns och säljer sina produkter, oavsett om fonden står i kronor eller dollar.
Valutarisk handlar alltså inte om fondens “prislapp”, utan om var bolagen i fonden tjänar sina pengar.
Det kan inte stämma. Om jag köper Microsoft aktier som görs baserat på dagens dollar värde för 1 dollar aktie för 10.06 sek per dollar. Och dollarn går ner till 9 sek men aktien står på noll. Då kan jag inte få mer dollar tillbaka. Jag kan köpa mer dollar för 10.6 sek. Men jag får inte mer dollar tillbaka när jag säljer. Och säljer jag så säljs det för 1 dollarn aktie dvs 9 sek andel. Det är 1 krona mindre per aktie och runt 10% mindre tillbaka.
Hur ska jag få fler andelar eller dollar när dollarn sjunker
Du får alltid tillbaka samma antal aktier i dollar, men när växelkursen förändras ändras värdet i SEK. Det är ingen extra förlust, utan en naturlig del av att investera globalt. Valutan påverkar värdet, inte hur mycket du äger.
Det du får är samma dollarbelopp, men till ett nytt växelkursvärde.
Men å andra sidan har kronan stärkts mot dollarn så du kan konsumera produkter i dollar till bättre växelkurs än innan
Brukar på sikt vara ett nollsummespel med valutahandel, dom som vinner mest på det är banker som tar betalt för växling och valutasäkring.
Precis. Även om folk hävdar vad som händer inte är nytt. Så är det faktiskt nytt.
Förutom tullar försöker trump medvetet sänka värdet på dollarn i tron om att det blir billigare för dom att importera varor från andra länder. Vi har nog inte tidigare sett så tydligt som nu hur valutaväxling påverkar fonder. I normala fall döljs det av uppgångar