Bra att ni moderatorer tog tag i situationen. Att några lämnar när de inte får som de vill får man räkna med. Det kommer säkerligen dyka upp bra ersättare så småningom.
Svårt att veta om det var bra eller dåligt när man inte vet vad situationen gällde, tänker jag.
Eller har du upplevt någon större förändring sedan en del lämnade?
Jag hänger också inte med i vad problemet är. Några användare blir väldigt energetiska i en diskussion, känner sig förolämpad och förolämpar tillbaka? 
Är ju bara att sluta ödsla energi på det, som jag gjorde när ett gäng inte kunde förstå hur jag kunde tycka att Citigroup borde ta ansvar för sitt snedsteg… Blev direktiv en cirkeldiskusion och jag orkade inte, eftersom det inte bidrog med något. Någon/Några fick känna att de “vann” så något gott förde det med sig iaf…
Ledsen att jag inte svarat eller deltagit i denna konversation tidigare. Jag är just nu inne i en tuff arbetsmässig period utanför RT och jag har inte riktigt den tiden som jag hade önskat för forumet. Men det blir bättre i slutet av nästa vecka.
Det jag kan säga är att jag är ledsen för att några användare valde att lämna. Jag saknar flera av dem, jag försökte prata med dem enskilt, bad dem om att stanna, men de ville inte och hade några olika motiveringar - t.ex. att de inte delade min/vår syn på moderering eller mina värderingar. Så det är ingen som blivit utkastad, utan det var självvalt från deras sida. Jag kan i en sådan situation tyvärr inte göra mer än att respektera deras önskan. Från min sida är de väldigt varmt välkomna tillbaka.
Problemet blir ju när man blir väldigt engagerad i ett ämne och det är viktigt för en på en personlig nivå. Dvs. att man lite går all-in i diskussionen. Då blir det svårt att hålla distans till det. Jag kan ju bara ta mig själv som exempel - i NATO-diskussionen som vi hade innan ansökan så blev jag lite förvånad över hur starkt jag kände för det.
Då hade jag några “meningsmotståndare” som i min värld hade “helt fel”, men eftersom jag var emotionellt engagerad så gick det ut över min vardag. Jag minns det tydligt att jag satt där på lördag-förmiddagen och till och med glömde bort hämta dottern i tid på basketträningen för jag skulle svara och övertyga den här personen som hade “fel”.
Jag glömde totalt bort att - hur mycket jag än gillar forumet - så ÄR det ett “anonymt forum på internet”. Om jag hade hamnat i den typen av diskussioner flera gånger så hade jag inte heller tyckt det var särskilt roligt att hänga på forumet. Det hade inte bidragit till att göra mitt liv rikare från ett energiperspektiv.
Utifrån ett observationsglapp-perspektiv - så inser jag nu när jag skriver att det också förmodligen är en anledning att jag inte känt det är lika kul med forumet de senaste dagarna. Jag är nog fortfarande lite ledsen för att användarna lämnade och för att det var ett par tuffa dagar då mitt bidrag i forumet inte var framåtriktade diskussioner utan vara polis, nätdomare och medlare.
Då blir alltid ribban att ta sig tillbaka högre.
Så tack för alla fina kommentarer i denna tråden och tack till dig @Anonym som hållt ställningarna och hjälpt till mycket tillsammans med resten av moderator-teamet.