Funkar detta bra för dig/er? Vi har en kontaktor för VVB och en för värmen (well, två för värmen faktiskt - en för övervåningen och en för nedervåningen). Men när jag provade att ställa om den till ”nattläge” så tog var varmvattnet slut rätt snabbt under dagen. Vi har vattnet inställt på 60C.
Det var en lätt smärtsam upplevelse att duscha under tiden varmvattnet höll på att ta slut…
Det fungerar bra för oss, vi har en ganska ny panna (ca 5 år gammal) med 180 liters tank och det är bara en i familjen per dag som duschar veckodagarna. På helgen är det mer så då kör jag som sagt legionellaskyddet. Vi har pannan ställd på 47 grader nu, vilket nog är i lägsta laget.
Duschar man sent på kvällen så går det inte ta en ångande het 15-minuters dusch direkt. Men räcker till en helt vanlig dusch utan att stressa och snåla. Om två ska hinna duscha så får man duscha snabbt för att den sista ska hinna också
47 grader är ett gränsfall för oss, och kommer nog höja det. Vet inte vilken temperatur det blir frammåt kvällen, men då börjar det bli svalt nog för att man ska kunna duscha på det varmaste utan att det är för varmt. Så lite för lågt för bra komfort helt enkelt.
Men om ni har en betydligt mindre VVB, eller den är dåligt isolerad så funkar det inte bra såklart. Då får man antingen ställa tempen ännu högre eller stödvärma lite på dagen också i värsta fall.
Har du kollat så vattnet verkligen blir 60 grader under natten, så det inte är något knas med den så att säga?
Kolla hur många liter per minut som duschen spolar. Det kan du testa genom att spola ner i en hink och mäta tiden. Ett äldre munstycke ger ofta 12 liter/minut, medan nyare kan ge neråt 6 liter/minut. Jag bytte till ett snålspolande och tyckte inte att det blev sämre eftersom det fortfarande sprider vattnet ordentligt.
En väldigt varm dusch kanske är på 40 grader. Om du har 60 grader i blandaren,10 grader på kallvattnet och duschmunstycke som ger 12 liter/minut, då innebär det enligt räknaren att du drar 7,2 liter varmvatten per minut. Bara att börja räkna på hur stor varmvattenberedare du har och hur långa duscharna är.
Grejer att kolla:
Flödet i duschmunstycket (liter/minut) och på kranarna vid handfaten
Om ni har något annat inkopplat på varmvatten, exempelvis diskmaskin eller tvättmaskin
Hur välisolerad varmvattenberedaren är (nyare har ofta bättre isolering)
Isoleringen på framledningsrören
Hur långa duschar ni tar
Att ni stänger av vattnet under intvålningen
Att vattnet hinner nå upp i maxtemperaturen under natten (så att beredaren är full).
Tack för bra tips från både dig och @DaB, uppskattas!
Jag kollade upp lite och vår VVB är 270L. Vårt kallvatten är tyvärr lite kallare, ligger på ca 4 grader om jag minns rätt. Så förbrukningen blir kanske lite högre än i exemplet ovan, förutsatt att man faktiskt förbrukar 12L/minut (osäker på den biten, får kanske prova att mäta)
Men om vi ändå räknar med 7,2L/minut så ger det 38 minuter innan den är tom. Diskar man en stund, duschar ett barn… ja, det kanske inte räcker till helt enkelt. Jag är inte heller helt övertygad om att timern i kontaktorn är rätt inställd. Skulle behöva skruva bort skyddskåpan i proppskåpet för ett se lite mer… (vilket jag ändå behöver göra av annan orsak, hobbyelektriker som jag är )
Det stod också i manualen att man kan höja temperaturen om varmvattnet inte räcker till. Går ju t.o.m. att sätta den på 85 grader om man vill. Eftersom vi har timpris är det troligen lönsamt ändå, så länge man håller det till just 22-07 eller liknande.
Ja, du kan höja temperaturen i tanken och få mer varmvatten. I ditt fall ger det ca 45% mer varmvatten (25 grader varmare, delat med 55 grader över kallvattnet som du har nu). Nackdelen är att du får mer svinn genom tankens isolering eftersom det svinnet beror på temperaturskillnaden.
För att beräkna mängden energi och om man kan lagerhålla den med nattkörning: den tar inte hänsyn till energiförlust genom beredare men om den inte är tokgammal så lär det inte vara jätteväsentligt för ett dygn.
300l vvb → 0,3kubik
(VV temp - KV temp)
0,3*(delta t uppvärmning 60-10)*1,16=kWh som krävs för att värma vattnet (i detta fall krävs 17,4kWh och tanken håller då vatten med energiinnehåll 17,4kWh)
Om då VV förbrukningen är;
6000kwh/år delat på 365 = 16,4kwh/dygn
Så i detta fall kan man ladda VVB på enbart natten (förutsatt att man har spotpris, annars är det skitsamma) och ackumulera hela mängden VV för ett dygn. Har man något annat sätt än el för ett värma VV får man dela mängden kWh det går åt med COP:n på det sätt man värmer för att få ut mängden KÖPT energi. Obs! Det går fortfarande åt den mängden energi som du räknat fram ovan
Har nu kört med en Indol (Split 15) i några månader och har mätt förbrukningen (samt tidsstyrt körning) med en Shelly Plug S. Förbrukningssiffror:
Mars: 75 kWh
April: 68 kWh
Maj: 46 kWh
Om vi istället hade på vvb på vanligt sätt (Nibe 90 liters från -06) borde den, utifrån energiberäkning från en helt ny motsvarande modell (som borde vara bättre isolerad), dra ca 225 kWh per månad, så det är ju en rätt trevlig minskning av förbrukningen. Bara hoppas att Indols grejer håller några år så att investeringen hinner ge någon sorts avkastning
Jag hade inte mixtrat med en vvb. Som du skriver så riskerar du få problem med legionella när temperaturen sjunker för mycket.
Det enda du kan göra är att styra den on/off.
Vilket gör att den kan sjunka rätt lågt innan natten kommer o du tänkte starta den.
Du kommer såklart spara lite pengar på att stänga av den på dagarna men jag tycker inte det är värt risken och du sänker komforten rejält.
Den dagen du vill duscha mitt på dagen o det bara kommer kallvatten så kommer du ångra dig.
Spara in på annat istället.
Tro mig, det har både sparat pengar och energi i vinter. Jag klagar inte. Men du svarade kanske på det första inlägget i en ganska lång och gammal tråd?
Det många i tråden missar är det här med termisk lagring. Vi är ett 1½-personershushåll med en VVB-tank stor för sex personer. Det går liksom inte på några timmar att kyla nästan 300 liter isolerad vattentank.
Sommartid är det f ö dagtid jag kör uppvärmningen eftersom det är just nu det är billigast. Då använder jag dessutom enbart egen solel också.
Nu när våra paneler kommit upp har jag kört den här metoden med rätt många dagar. Lite bökigt när timern är hårdkodad till antingen 22-07 eller 07-22, men jobbar jag hemma så är det ändå inte så mycket jobb att slå till den manuellt vid lunch.
Vår ganska nya EL-varmvattenberedare på 300 liter drar ca 1.5 kWh el var 20:e timme pga värmeläckage vid 60 C. ( Tydligt på timförbrukningen när den inte används) dvs den läcker värme häraden 2 kWh el per dygn eller 75 W värme i snitt hela tiden.
Bara bekräftar, vår körde legionella igår och vi har varit bortresta. På 24h så har den gått från 60 ner till 54.5 grader. Så ca 5.5/24=0.229 grader per timme i tomgång.
Vår vp använder ca 1.2-1.5kwh/dag normalt sett för varmvattnet.
En fundering jag har är, iaf om man bereder vv med en luftvatten värmepump, är tiden på dygnet. En del kör ju timpris och bara vv på natten. Men jag har ju rörligt och det kvittar sådeles när jag kör. Men jag kom att fundera på om jag inte borde schemalägga körningen till dagtid? Nu på våren kan vi ha 5 grader på natten och 15-20 på dagen. Pumpen borde vara betydligt effektivare på dagen?!
Pumpen står på 53 grader max och återladdning vid 47. Men sen kan man då sätta att den enbart får återladda inom vissa klockslag. Så säg att vi duschar på kvällen, tempen droppar till 40 i tanken och sedan ligger det över hela natten tills kl 13 nästa dag då återladdning sker till 53 igen. Hinner legionellabakterier växa under den tiden? Sen kör ju pumpen upp den till 60 grader varmt varannan vecka också ska sägas.