Varmvattenberedare - vad är vettigt besparingsmässigt?

Det tror jag hade varit lämpligt. Om du inte får död på allt och temperaturen faller under 50 grader hamnar du i tillväxtzonen för legionellan.

Värmeelementet slits såklart av temperaturen, tanken är jag inte så bekymrad för. Isoleringen spelar självklart mycket roll. Och storleken såklart.

1 gillning

Jag menar såklart coldspots. Alla delar är jämnvarma och > 50C.

Ja, precis som du säger har jag förstått det att 50 grader är tillräckligt bra i tanken. Men det är ju just det att man då kanske inte får ut 50 grader i rören och blandare. Vår är ju helt ny, 200l,tillverkad i november 2022 så torde vara välisolerad. Jag har dessutom slagit på ECO på varmvattenberedningen. Jag tror att det blandannat gör att cikulationspumpen stannar för vv efter en tid av inaktivitet. På morgonen när jag startat kökskranen på varmt så märker man hur det liksom klickar till och trycket ändras. Funderar på om detta är en risk att vattnet står stilla i rören? Men jag skulle tro att legionellakörningen startar cirkulationen igen. Sen såg jag en intressant sak på tuben. På vår vv finns två inställningar, standard och large. Det sitter då en temp senor högt på tanken (standard) och en närmare botten(large). Vi kör standard så att enbart övre delen är varm, så i botten är det ju kyligare. Men vi använder inte så mycket vatten i nuläget.

Jag sänker till 52 och 7 graders diff, borde vara safe. :sweat_smile:

Har man timpris kan det ju vara intressant att höja varje natt osv men har inte det i nuläget.

Kan du utveckla vad för slags påfrestningar?
Vi har också inställt på ca 75C och kör bara på natten, den brukar värma under en timme eller två.

Laborerade lite med att sänka till ca 65C ett tag, men ingen nämnvärd skillnad på förbrukningen kunde ses med det.

2 gillningar

Beror väl på beredaren. Har du en vanlig elektrisk kvittar det väl. Jag har ju VP och har förstått att över 55 grader behöver elpatronen gå in och hjälpa till.

Elpatronen slits mer ju högre temperatur den kör. trot eller ej. Blir också mer kalk på patronen. Samma för blandningsventilen som producerar tappvarmvatten.

Huruvida det blir mer eller mindre värmeförluster beror ju på hur fort temperaturen faller innan man startar värmningen.

Jag köpte en vp-beredare och kör kompressor typ 6 timmar var tredje dag när timtaxan är låg. 250 liter volym. Ingen elpatron används. Är inte orolig för legionella (10 timmar med 55C gör jobbet). Vp klarar max 62C utan elpatron. Förbrukningen är väl typ under 2 kwh per dag i snitt med 5 personer i hushållet. Sommartid lär siffran sjunka ännu mer. Tidigare 8-10 kwh per dag med gammal beredare.

Men som sagt kräver att man håller lite koll på elpris. Bra eller dålig investering? Mycket bättre än bankboken åtminstone.

2 gillningar

Lite osäker på vår förbrukning. Enligt eon använde vi 37.1kwh igår. Men i appen till VP så har den estimerat till 71.1. Men de siffrorna går nog inte att lita på. Det står också en varning att min VP saknar elmätning, är det ett extra tillbehör?

Trodde elmätning var mer eller mindre standard…

Min har då ingen och så förbaskat gammal är den inte. :slight_smile:

Kanske är så, jag vet inte. :rofl: Men säg att pumpen gjorde av med kanske 30 kwh igår då. 30*0.07=2.1kwh för varmvattnet. Och då duschade jag också i 5-10 min. Men jag ser att tempen är nere nu så den kommer att ladda upp idag igen.

Också otydligt vad som menas med framledningstemp på panna och ej panna. Finns väl bara en eller?

Verksmar som orimliga värden. 0,7% varmvatten verkar inte stämma och med dubbel tank blir det nästan omöjligt att veta vad som är vad.

*Indicative data only

Men jag förstår inte varför. Den har ju sensor för det? Wifi interfacet känns ju nästintill värdelöst om man inte får ut korrekt data imo. :joy:

Men framledningstemp kan nog stämma. Elementen är fingervarma typ. Jag har ställt ner värmekurvan rätt mycket, förstått att det är effektivare ju lägre temp. Håller ca 19.5 grader i luften inomhus.

Min ca 10 år gamla bredare som står på 65 C drar ca 3 kwh per vecka när vi är bortresta. Läckt värme som gör lite nytta ca halva året. LL värmepumpen skulle värmt huset effektivare. Ca 2,5 kwh ineffektivitet per vecka på årsbasis snitt. Ca 900 kwh årligen kostar det att ha 300 l varmt vatten lagrat. Jag kommer nog att sänka temp lite till då vattnet räcker mer än nog åt mig och frun. Är inte 55C lägsta rekommenderade?.

Detta ämne är ganska långt och jag har inte läst hela, så ursäkta om jag upprepar. Själv har jag avancerad styrning av hela värmesystemet i vår kåk. Men det är mest för att jag är intresserad och tycker det är kul. När det gäller optimering av varmvattenberedare kan man komma väldigt långt med enkla medel. Här är de två viktigaste stegen

Temperaturen
Om du har en modern VVB som har ett sk legionellaskydd. Dvs att pannan höjer temperaturen till ca 60 grader under en kortare tid en gång i veckan för att förhindra tillväxt av legionellabakterier. Börja med att sänka temperaturen till ca 50 grader, programmera legionellaskyddet att köras på natten eller morgonen den dagen i veckan då flest duschar i hemmet, för då kommer ni ha extra mycket varmvatten dessa dagar. Sedan låter du en vecka passera, om varmvattnet räcker utan problem sänker du tempen med två grader, så fortsätter du tills att varmvattnet till sist inte räcker till under en vanlig vecka, då höjer du tempen med ca 3-4 grader för att få lite marginal.
Nu har du hittat en bra utgångstemperatur. Beroende på hur stor vvb:n är och hur stort hushåll och sparsamma ni är kan detta vara allt mellan låga 40 upp till närmare 60 grader.

Om din panna inte har ett legionellaskydd, eller om du är osäker på om den har ett rekommenderar jag att inte ställa den lägre än 55 grader.

Tidsstyrning
Endast om du har elavtal med ett rörligt timpris
Om din panna inte redan har möjlighet att antingen tidsstyras eller till och med styras efter elpriset. Så går det fint med många äldre VVB att helt sonika sätta en helt vanlig timer, på samma sätt som man gör med julbelysningen. Sätt det till att gå mellan typ 24:00 - 05:00, då brukar elen vara som billigast, spelar inte så stor roll om det inte stämmer varje dag.
Observera att många varmvattenberedare inte bara sitter med en enkel stickkontakt i väggen utan kan gå på trefas. Då behövs det lite speciella grejer och en vanlig timer fungerar ej, prata med en elektriker då, går att sätta en timer för detta i elcentralen.
Att sätta en tajmer gäller så klart endast om man har en separat VVB, har du en värmepanna som både sköter varmvattnet och resten av värmesystemet så går det så klart inte.

2 gillningar

Inget nytt, men en bra sammanfattning av trådens slutsatser. :blush::+1:

1 gillning

Den lösningen med timer har jag tänkt på, om jag inte byter. Den är ifrån 2001, men tycker det är synd att byta fungerande grejer.

Just nu kör jag manuellt, dvs vrider om temperaturen på kvällen, vrider ner på dagen, och oftast så har den inte hunnit ner till 60 över dagen (men ska sätta den på 55 nu tänkte jag)

Nackdelen med timer är ju att om det går under 55 så sätter den inte gång, men det ska väl iof inte vara några legionellaproblem iom att den drar igång på kvällen igen och då värmer upp igen.

Vår går på 400V, så det går bli att dra ut de 2 faserna ifrån säkringarna via en kontaktor som i sin tur styrs av en timer. Lite bökigt hemma hos mig då elskåpet är fullt, så får sätta upp ett litet extra bredvid för den styrningen.

Tänkte göra samma med elelement en. Vi kan inte enbart köra på på luftvärmepump, men med tidsstyrning kan det bli rätt så bra ändå.

Har ett par poolare som gör så och som har äldre beredare också, fungerar fint. Gjorde några procentenheters skillnad https://offpeak.se/ för honom.

Hänger inte riktigt med på din beskrivning av din vvb, startar den inte igen om vattnet hunnit ner under 55grader medans timern haft den avstängd?
Är inte expert på värmepumpar och varmvatten beredare, men varför börjar den inte bara värma på vattnet igen?

Vi har en 180 liters tank, ställd på 47 grader. Vi är en famlij på två vuxna och två små barn, 2 och 5 år gamla.

47 grader är rätt lågt, det räcker i princip till en lite längre dusch eller två lite snabbare. Men de flesta duscharna på veckodagarna hos oss är efter träningar eller liknande, så mest ungarna som tvättas lite efter behov.
Natten mellan lördag och söndag körs “legionellaprogrammet”, så då värms vattnet upp till 60 grader och hela familjen kan varmduscha tills vi blir skrynkliga om vi vill.

Gillar man att duscha riktigt varm tycker man nog att 47grader är lite mesigt, men beror ju på lite andra omständigheter hur varmt vattnet är när det kommer ur duschmunstycket sedan. Runt 50 eller lite högre är nog lite bättre komfort för de flesta.

Jag menade att är vvb avstängd och vattnet droppar i temperatur sätter den inte igång förren timern slår till, jämfört med om man bara vrider ner värmevredet.

Men som sagt, det är ju bara några timmar den går under i värsta fall, sen värms det ju på igen.

Ja, i värsta fall får du väl ställa upp temperaturen lite till så den inte droppar så lågt frammåt kvällen då, tror du går plus på det på totalen om du har timavläsning och avstängt hela dagen.

Alternativt stödvärma en halvtimme mitt på dagen, men gissar att det blir bättre att lägga krutet på några extra grader nattetid

Nu är äntligen vår lösning igång. Tidigare vanlig el-vvb Nibe 100 liter -06) pga hus utan vattenburen värme. Nu fått en Indol Split 15 (utgått) installerad som värmer vattnet i gamla beredaren (som väl nu kan kallas ack-tank) och med hjälp av en Shelly Plug S kan jag styra så att den börjar exempelvis kl.23, och bryter strömmen när den dragit mindre än 50 W i 5 minuter (när den är klar med cykeln). Har tyvärr inte haft specifik energimätning på gamla el-vvb (2-fas → enkel plug funkar inte), så en exakt jämförelse av förbrukningen blir svår.

Ser mycket fram emot hur mycket el som kan sparas! :blush: (Även om jag i retrospektet tänker att en kontaktor med timerfunktion hade betalat av sig betydligt snabbare)

1 gillning