Varmvattenberedare - vad är vettigt besparingsmässigt?

Vi har vanlig stickprop till jordat utag för varmvattenberedaren. …

1 gillning

Dåså, bara brytaren fixar Watten s a s.

Bäst är att slå av, läckage är stort från vvb om den hålls varm i onödan. Kan vara 5-6 kw per dag med gammal beredare på 80C.

En väl isolerad beredare håller värmen i 2-3 dagar cirka är min erfarenhet innan den går under 37c så man kan spara mycket genom att låta den svalna och sedan köra fullt ös och sen svalna igen.

Ja, det blev så och funkade fint. Ikväll fick sonen erfara att efter 56 timmar med normal förbrukning tog varmvattnet slut. :rofl: Han hade inte kommunicerat att han tänkte gymma idag…

1 gillning

Läste att en gammal varmvattenberedare kan förbruka upp mot 2500kwh/år på tomgång 2500/12*5kr vid dyr månad = ca1000kr

Förbrukar man 6000/12*5kr = 2500kr bara för varmvatten en månad.

Vi använder nästan bara varmvatten när vi duschar.
Köpte denna: Genomströmningsvärmare | QLIMA PGWH1010 för 1500kr.

Nu är varmvattnet helt avstängt och det värms bara upp för det som förbrukas till ett billigare kW pris.

Räknar med att spara in denna på en dyr månad. Bether safe than sorry :wink:
Även bra för prepp om elen bryts. Gasolen kan kopplas till grillen.

Även köpt massa ved, så kapat de två största energibovarna i huset.

Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråden. Men är det ingen som har som jag, att elektrisk VVB matas med för-värmt vatten från bergvärmepumpen? Jag får då in ca 40-50 gradigt vatten till VVB som sen värmer till 60 grader.

Min amatörmässiga bedömning är då att jag inte borde behöva köra VVB så många timmar för att komma över 60 grader med jämna mellanrum. Ska sätta kontaktor+Shelly som styrs via HA. Kan då laborera med tid etc. Har inte timpris på elen så handlar bara om att minska förbrukning i steg 1.

3 gillningar

Är det vattnet rent?

Mycket bra tråd, bra initiativ!

Följer du din förbrukning?

På sommaren när vi är bortresta “drar” vårt hus (1,5plan svenne villa i SE4) ca 5kwh om dagen. Det kallar jag våran “grundförbrukning” som är då 2x(kyl & frys), vvb, automatiserad utebelysning på natten, router och lite gateways och dyl.

Slår ju otroligt om priset är 50 öre om dan eller 3kr om dagen.

Har inte börjat mecka med vvb, vi har en 300L nibe från 2020 som är always on hitils. Man kanske ska börja stänga av på dagtid enl rekommendation i tråden och se hur mycket man sparar per månad.

Har dock inte timpris.

Men konsumtionen är minimal, tappar inte upp badkaret direkt. Duschar snabbt eller helst på jobbet eller på träningen. Barnen duschar på sina fritidsaktiviteter och efter skolidrotten.

Två sätt att lösa det på:

Antingen värmer man inkommande kallvatten till EL-VVB i en värmeväxlare med värmepumpen för att minska elförbrukningen, eller så har man en lägre temperatur på VVB i värmepumpen och låter detta varmvatten gå till kallvatteningången på en EL-VVB. Det senare innebär dock risk för legionellaväxt som inte avdödas pga för kort tid i EL-VVB.

En del VP har en ganska liten VVB, kanske bara ger ca 200 liter varmvatten och då kan man mata en EL-VVB.

Jag är tveksam till att elförbrukningen blir lägre dock med denna lösningen.

1 gillning

Då är det mer för det gemensamma du gör en insats. Ekonomisk vinst kommer med timpris.

Jag lämnar min VVB på imorgon. Både son och särbo är här. Imorgon är uppsidan för liten och potentiella nedsidan (varmvattnet slut) för stor. :sweat_smile:

Tror detta är en bra lösning. Om man är rädd för legionella pga lite förbrukning av vv kan man köra en vvc pump mellan elberedare och förvärmningstanken så att allt vatten blir uppvärmt till 60c regelbundet.

Tror dock inte att detta problem existerar om man har något sånär daglig förbrukning.

Alternativ är att helt fimpa bergvp för förvärmning av tappvatten och skaffa en vp-beredare när elberedare blir gammal.

Uppdatering: Det rullar på fint här. Sonen fick fesljummet vatten en kväll när han gymmat, men det berodde på dålig kommunikation från hans sida. Nu synkar vi sådana ”excesser” :rofl: och när jag var bortrest i helgen och han hos sin mamma kom han förbi i annat ärende och startade den innan vi båda dök upp på måndagen.

Jag för inte bok, men nu när nattpriset inte sällan är 20% (eller lägre) än dagspriset känns det givet att fortsätta.

2 gillningar

Mjo. I vår förra kåk som värmdes med vedpanna fick VVB förvarmt vatten från den. Så förbruknibgen var rätt låg vintertid👍

Hur gör ni som värmer vatten med t ex LVVP eller FLVP? Svårt att styra enbart VVB på äldre pumpar?

1 gillning

Jag prövar just nu med att använda funktionen ”extra varmvatten ”, som under en angiven tid värmer upp till en viss temperatur. Mellan 04:00 - 05:00 upp till 60 grader, 125 liter vvb. Tanken är att uppvärmning skall ske under ”lågpris” och täcka behovet en stor del av dagen.
Försöker i första hand att få det att fungera med vvb tillgängliga styrning utan att behöva göra några ”ingrepp”.

3 gillningar

Vi haren gammal bergvärmepump och har köpt husdatas styrdator för att kunna styra värmen smidigare. Värmekurvans lutning lämnar jag oförändrad men när elen blir dyr sänker jag finjusteringen (parallell) med - 10grader och sänker varmvattnets måltemp till 35 grader. När elen blir billig igen ökar jag finjusteringen och varmvattnet tillbaka till 50 grader.

Fungerar kanon, har precis kommit igång med det men har massa roliga planer framåt för smarta parametrar att styra det med :slight_smile:

Jag har ställt in mina föräldrars LVVP bara producera varmvatten under natten samt nån timme på eftermiddagen. Jag övervakar även temperaturen och hittills har det aldrig varit lägre än 52°C trots att flera vuxna duschat den dagen. (Det hjälper nog att vi är sparsamma med vatten då det är brist i området).

Totalförbrukningen är densamma som tidigare men användningen förskjuts, de har timprisavtal på el.

Deras värmepump går att ställa in när den producerar värme separat för golvvärme och varmvatten, men inte smartare än med olika vecko-scheman.

Hur mycket drar era varmvattenberedare per dygn? De har 2-300 l tank och värmepumpen drar ca 5 kWh per dygn. Enligt värdena som pumpen redovisar för avgiven värme så är COP för varmvatten strax över 2 i snitt. Vad har ni? Stockholmstrakten.

1 gillning

Vilken temp har folk kört under vintern nu då? Fått vår nya pump nu och den håller 55 grader som standard. Funderar på att sänka till 52 grader. Legionellakörning görs var 14 dag till 60 grader.

Jag håller hög temp (ca 75?), men har bara värmen på några timmar var tredje natt i snitt. Då blir det automatisk legionellakörning och jag kan prioritera när son och särbo är här (själv duschar jag mest på simhallen).

Jag slår f ö på den om en timme och 35 minuter. :slight_smile:

1 gillning

Legionella växer i vatten och i biofilm. Biofilm är slemmet som sitter på insidan av din varmvattenberedare.

Över 50C dör legionella , ju mer över desto fortare (50C - timmar, 60C - minuter 70C - sekunder)

Jag hade inte cyclat värmen så mycket som agnaudlinn då det kan innebära påfrestningar att köra VVB extra hårt. Värmeförlusterna ökar också. Det beror lite på hur mycket den hinner falla under tiden mellan värmekörningarna.

Jag hade inte haft några problem med 52C istf 55C.

Tillägg- det gäller att VVB är välisolerad och inga hotspots uppstår och man har lite omsättning. Tänk på att varmvattenröret ut från beredaren kyler varmvatten i denna så det blir ståendes med temperaturer som är mitt emellan rumstemp och tanktemperaturen. Pss kan kallvattenledningen värmas upp.

Varmvattnet i ledningen kyls ner till rumstemperatur och där växer legionella långsamt.

2 gillningar

Det beror väl på storlek också, 50 liter vs. 250 liter t ex? Även åldern på beredaren (och därmed isoleringen) borde väl spela in? Kanske läge att köra oftare, men att sänka lite istället? :slight_smile: