Varmvattenberedare - vad är vettigt besparingsmässigt?

Då är det ju synd att nya avgifter kommer för de som kör mycket ström på natten nu då.
Allt har sin tid…

1 gillning

Kollegan på jobbet började engagera sig i detta, han har en 70-tals villa med elvärme, och hans bundna elavtal går ut i oktober… Han tänker gå över till timmätt rörligt.

Det första han tänkte göra är att tidstyra varmvattenberedaren så att den går nattetid. Skaffade tidur och kontaktor. När han väl skulle installera det så konstaterade han att i elcentralen så satt det redan någon mystisk pryl som han glömt bort. Där satt en låda med en omkopplare “dag”, “natt” och “av”. Det vill säga gammal tariffstyrning på dag och natttaxa som var vanligt för länge sedan. Tror att mycket av tariffstyrningen som fanns förr i tiden försvann i samband med avregleringen då man skiljde nätbolagen från elhandel och man fick elhandelsbolagen. Vet att att tariffstyrning fanns in på 90-talet.

På hans område finns 148 villor som är likadana, som det är nu så går i princip alla en stund på morgonen och en stund på kvällen när elen är som dyrast.

Sammanfattningsvis så kan man säga att tidstyrning av VVB inte är någon nytt påfund. Det fanns även villor som byggdes med acktank på exempelvis 2000 liter som värmdes med el nattetid på lågtariff och som man använde under dagen även för värme och inte bara varmvatten.

I tråden har det diskuterats en del om legionella, min åsikt är att risken för legionella i en el VVB som man värmer upp till >70°C en gång per natt är minimal. Är man rädd för legionella så är nog första åtgärden att fundera på hur man använder duschen i badrummet där det kan ha stått vatten vid 20-25°C i tre veckor medan man var på semester. Där har vi en stor risk som dessutom sprider legionella som en aresol, legionella smittar via inandning och drabbar främst människor med nedsatt immunförsvar, börja att spola ut duschhandtaget i golvbrunn. Hur man gör med den takmonterade fasta strilen lämnas som en övning åt läsaren…

3 gillningar

Gör det?
Hursomhelst så finns det väl modernare lösningar än ett enkelt tidur som kan automatiskt styra till timmar som råkar vara billigast om dag/natt inte räcker.

1 gillning

Kommer och kommer… Det beror ju på hur användarna utnyttjar elen. Vilket elområde bor du i förresten? Dina inlägg låter som en blandning av irritation och cynism och jag kan inte avgöra om det är SE4-bitterhet eller SE1-stockholmsförakt, om du förstår hur jag menar. :slight_smile:

Japp, jag har lugnat mig där. F ö testade jag att ha VVB av även i natt för att se vad värmen kan tänkas sjunka till. Det klickade fint strax över 60 (63 kanske?) igårkväll. Både jag och sonen duschade imorse till nattpriserna som rådde mellan tisdag och onsdag. Det var ingen skillnad i den duschupplevelsen och jag gissar att tempen är nere på ungefär 50 när jag tänker starta den vid 22-snåret ikväll.

Dumsnålt? Nej, jag vill bara lära mig förutsättningarna nu när jag laborerar med timpris. Kommer det en vansinnesnatt plötsligt så kanske det är värt att skkippa just den. Att vi är två i hushållet gör ju att min VVB-tank är rejält överdimensionerad. Huset har fem sovrum i “normalutförandet” och VVBn är (ju) anpassad efter fler som duschar och förmodligen på dagsbasis dessutom. Hellre att försöka tajma elpriset än börsen om vi säger så. :smiley:

1 gillning

Legionella växer mycket långsamt i 20C vatten. Det är om kallvattenledning läggs för nära varmvattenledning och därmed värms upp som legionellaproblem uppstår. Men då har man inte följt gällande rekommendationer från branschorganisationer.

Legionella finns överallt, även de serotyper som orsakar lunginflammation.

En varmvattenberedare som håller > 50C innebär att legionellahalten minskar över tid. Inte ökar.

https://www.researchgate.net/figure/Water-temperatures-and-reported-effects-on-Legionella-at-distal-taps-with-stagnation_fig4_285372984

1 gillning

Jo jag vet att det växer mycket långsamt. Men en dusch som inte används på veckor kan skapa problem pga. tidsfaktorn.

1 gillning

Jag skulle bedöma den risken som mycket liten, eftersom legionellan till slut minskar också i ett stängt vattensystem. Den är inte sporbildande och kan därför inte överleva på det sättet. Den växer som sagt väldigt långsamt. Skillnaden mot optimal temperatur är många tiopotenser.

Jag vet inte om det finns några dokumenterade fall av legionella via denna smittväg?

Att folk smittats pga för kallt varmvatten är däremot känt.

Men har man varmt i huset så kanske legioenllan växer även i kallvattnet. Det värms upp fort i ledningarna. Ännu bättre skäl att spara energi :slight_smile:

Vi kan nog sammanfatta detta och säga att risken för legionella är mycket liten om man med jämna mellanrum har en relativt hög temperatur i VVB, i paritet med risken med att rumstempererat vatten stående under lång tid.

Rekommendationer att vara försiktig med duschar som stått länge kommer från info till vårdpersonal som hanterar personer med nedsatt immunförsvar.

2 gillningar

Enligt tidigare inlägg har abonnenter kontaktats av Elbolagen om nya “straffavgifter” då man använder mycket el oavsett tid på dygnet. De nya mätarna mäter ner till var 15e minut.
Läste om detta för 1-2år sedan
Bor i zon 3.
Den som inte är irreterad är snarare hjärntvättad :joy:

1 gillning

Aha, det där som Göteborgs energi pysslar med? Jag använder så lite och skapar inte toppar på det sättet då jag inte har elbil. Men då fattar jag hur du menade.

Irriterade är vi säkert lite till mans och kvinns. :slight_smile:

Här kan du se hur mycket du sparar med timpris mot snittpriset som Tibberkund.

https://offpeak.se/

1 gillning

Intressant!

Här syns tydligt att jag värmt nattetid de senaste dygnen och att jag skippade natten mellan den 7 och den 8 september. Varje “värmningsperiod” verkar vara nästan exakt en timme så det är ju angenämt att jag i natt t ex betalade under fyra krona för uppvärmningen inklusive moms och inte 22 kronor som priset skulle vara nu. Tar man nå’n sorts modest snitt på en sparad tia per dygn så är det ju en okej samling tusenlappar på årsbasis. Med tanke på den minimala arbetsinsatsen för detta lär jag fortsätta med denna rutin. :slight_smile:

6 gillningar

Jag köpte en 3 fas kontaktor, separat kapsling (allt Hager), samt ett relä (wallswitch) till mitt Ajax alarm och installerade, gick på ca 1000kr totalt. I ajax kan man göra scenarios så nu tillåter jag beredaren att köra 4h på natten 00-04). Har gjort samma sak (men utan kontaktor) med min avfuktare i vinkällaren. Det har kapat min elkostnad ordentligt. Totalt ligger jag bara på runt 35% av föregående år för aug och sept (sen jag började styra). Men det blir andra bullar när värmen skall igång… Ön i se3.

4 gillningar

En annan fråga som poppade upp i dessa eloptimeringstider: Låt säga att man reser bort X antal dagar. Vad är då mest ekonomiskt och lämpligt?

1. Att stänga av, låta den kallna och värma ordentligt (på billiga timmar) när man är tillbaka?
  2. Att dra ner tempen till t ex 50 och lämna den på?

Bonus: Vad är X om båda alternativen “beror på”?

Det här är inte en optimeringshysteri, men jag är nyfiken. Jag tänker att alternativ 2 är rimligt en långhelg och alternativ 1 om man drar två veckor el dyl. Vad säger expertisen och gissarna? :slight_smile:

1 gillning

Låta svalna och värma på är mer effektivt. Det skulle bara vara mer effektivt att låta den stå på om det är olinjärt i att det krävs mer effekt för att göra en temperaturförändring på vatten vid låg temperatur än vid högre temperatur, och så är ej fallet i de temperaturer vi har här.

För den matematisk bevandrade så beskrivs ett uppvärmt objekt med temperatur T(t) och omgivande temperatur T_{s}(t) och pålagd uppvärmningseffekt u(t) någorlunda väl av differentialekvationen \dot{T}(t) = k(T_s(t)-T(t)) + \alpha u(t) (dvs temperaturhastighet är propertionell mot temperaturdifferens och pålagd effekt). Konstanten k kan tas fram genom ett nedsvalningsexperiment och \alpha kan tas fram ur fysik.

Om man tar vår lilla vattenberedare på 60L så är k=0.029 och \alpha=0.014. Detta betyder att för att hålla en konstant temperatur på 50^\circ i ett rum som är 20^\circ grader så krävs 0 = 0.029(20-50) + 0.014u dvs u = 62W. Låt oss säga att du reser iväg i 2 dagar och du har gjort av med 2.98kWh. Om du hade slagit av värmaren så skulle temperaturen enligt modellen ha sjunkit till 27.5 grader. Du måste nu värma till 50 grader när du kommer hem och utan att ens använda modellen så kan vi uppskatta för vår 60L tank att det går åt 32.5\cdot 60 \cdot 0.00116 kWh vilket blir 2.2kWh (under uppvärmningen kommer det läcka lite, men det är försumbart)

Det går alltså åt mindre effekt, men viktigast är att du inte står och värmer när det är dyrt.

Där fick jag en ursäkt att använda Tex-markup som jag tiggt till mig av @janbolmeson .

9 gillningar

Hej alla! Jag är ny på rika tillsammans och ville dela med mig av mina erfarenheter kring styrning av vår VVB. Relevant att nämna att vi har Tibber (betalar spotpriset).

Likt många här blev energikrisen en väckarklocka för oss, och en av de första åtgärderna vi utförde var styrning av VVB. Vi har en 290 liters VVB med en effekt på 3kW som styrs av en kontakor (ett sorts relä) med en gammal strömställare (1, 0, 2) som styrning. 1:an var troligtvis är en rest från den gamla tariffstyrningen som har nämnts tidigare i tråden. 2:an var rakt av “VVB påslagen”.

Vår setup
I kontaktor-dosan installerade vi en infällbar smartswitch (Sonoff ZB-mini, ingen neutral) mellan nummer 2 på strömställaren och kontaktorns styrkrets (märkt A1 och A2 på kontaktorn). Detta för att kunna välja om vi ska använda smartstyrning (läge 2) eller bara om VVB alltid ska vara påslagen (läge 1). ZB-minin är egentligen till för att sitta bakom lampknappar som gör dem ‘smarta’. Så för att simulera en lampknapp som är på, satte vi en ledare mellan S1 och S2.

ZB-minin kopplade vi till vår Home Assistant (HA) som ligger på en Raspberry PI 4 med en Zigbee-gateway inkopplad (Conbee II). På HA installerade vi deCONZ (kräver HACS) och lade till ZB-minin. Därefter kom den in som en enhet i HA och vi kan styra kontaktorn som av och på. För närvarande ligger ZB-minin automatiserad med en ‘dum’ styrning, sätts på 00:00 och stängs av 06:00. I framtiden är jag intresserad av att styra denna till de billigaste 6 timmarna på dygnet istället, men för nu duger detta upplägg.

Värmeförluster och output-temp i kranen
VVB:n är inställd på 85 grader och med kallvatten inblandat är output-temperaturen i kranen (hädanefter bara kallat temperatur) 57 grader klockan 06:00. Därefter sänks temperaturen av värmeförlust och enstaka handtvätt med 1 grad / 4 timma för att till slut landa på 51-52 grader klockan 00:00. Om vi duschar sparsamt sänks temperaturen ytterligare någon grad. Om vi fyller upp badkaret (jacuzzi-variant med ca 300 l utrymme) sänks temperaturen från 57-42 grader.

En sänkning av temperaturen på 5 grader (värmeförluster) innebär en sänkning av VVB-tempen med ca 7.5 grader. Detta medför enligt (Water Heating Calculator) en uppvärmningsförbrukning på ca 2.5 kWh för vår volym. Motsvarande förbrukning när vi fyller upp badkaret är 7.09 kWh. Viktat medel mellan dessa två extremer kanske blir runt 4 kWh / dag (konservativ bedömning).

Kostnad och besparing

Det är inte ovanligt att spotpriset mellan kl 0 och 6 ligger under 1 kr (bor i SE3) medan det på kvällen (när vi normalt duschar) ligger runt 4 kr. Medelpriset den senaste månaden (september) ligger på 2.76 kr.

På enbart värmeförluster innebär detta att vi sparar (2.76-1)*2.5 = 4.4 kr per dag (ca 1 600 kr / år). Detta förutsatt att samma prisbild gäller så klart.

Om vi istället räknar med när vi faktiskt förbrukar vattnet, vilket är på kvällen när priserna oftast är som högst (ca 4 kr) med den bedömda viktade förbrukning i slutet av förra rubriken, 4 kWh, får vi istället (4-1)*4 = 12 kr / dag (ca 4 400 kr / år).

Sammanfattning
Det verkar absolut värt att installera en kontaktor med tillhörande styrning som troligtvis betalar av sig inom ett år, även om den endast kör med ‘dum’ styrning. Sparpotential ligger för oss (2 vuxna, 1 barn) mellan 1 600 och 4 400 kr / år. Jag är inte orolig över legionella, då VVB:n alltid värmer upp till full temperatur på natten oavsett om varmvattnet tar slut.

4 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Snygg uppställning och uträkning och ja, jag delar efter en månads tester exakt samma upplevelse. Jag slår iofs på och av manuellt, men det gjorde å andra sidan att jag i helgen kunna unna mig att skippa en dyr natt i SE4 och “värma på” vid söndag lunch istället.

Vi är 1½ i hushållet här så jag har testat och kört lite mätningar och sett att 48 timmar håller sig värmen för våra behov utan problem. Är det lågt nattpris slår jag på innan sänggåendet som vanligt och stänger på morgonen innan sonen dyker in i duschen. Är det högt nattpris brukar spotpriserna kommande dygn skvallra om vad som komma skall. I natt går vi t ex ner till ca 90 öre, men sent imorgon kväll är det 30 öre. Det är inga stora pengar att tjäna i den kalkylen, men det är bra träning och byggande av rutin inför kommande vinter då det kan svänga betydligt mer om man får tro olyckskorparna.

1 gillning

Om man kör med timbaserad el kan man inte då använda en timer som slåt till strömen efter midnatt å slår av framåt morgonen? .

Jo, det krävs bara lite rejälare doningar än en vanlig timer från Kjell. Det finns även “smarta” som styrs av elpriset. Men poängen är oavsett att sänka kostnaden och har man en rutin man ändå följer är det inga problem.

Som jag väl skrev i tråden var jag utomlands lördag morgon till tisdag kväll förra veckan. Så VVBn var av ungefär en vecka totalt och det var en kort men intensiv uppvärmningsperiod sent i tisdags för att ta igen hela den tiden. Med förra vintern i åtanke fattar jag inte varför jag inte gick all in redan då. :flushed: