Varmvattenberedare - vad är vettigt besparingsmässigt?

Hur skulle man veta hur mycket varmvatten som finns kvar genom att känna på tappvattnet?
Trots 60 grader i toppen så är det kallt i botten.
Vet inte hur många % som är användbart i en beredare, men sista 25/30% skulle jag absolut inte duscha i. Skiktningen är stor från botten till toppen värmemässigt

Jag har tänkt i samma banor, men då måste man ha timpris på all elförbrukning inklusive värmen och då gäller det att man kan styra denna också utan alltför stor komfortstyrning.

Jag väger alltså mellan värmeåtervinning till varmvatten via värmepump- behålla mitt månadsmedel- kostar ca 15000 mer än en elektrisk VVB eller gå över på timpris och börja styra olika förbrukare.

Då främst värme och varmvatten (ca 1000kr-2500kr) . Värmen har jag inte riktigt löst ännu, men har gott hopp om det då vi har ett värmetrögt hus.

1 gillning

En bra varmvattenberedare levererar i princip rätt temperatur tills det är slut i beredaren. Ofta märker man ju det rätt abrubt i duschen :slight_smile:

Att varmvattnet “tar slut” innebär inte att allt vatten använts som var i behållaren när du började använda vattnet.
Vattnet blandas inte runt så hela tanken håller samma temperatur.
Oavsett hyperisolerad superberedare så skiktas vattnet.
Varmare ju högre upp det kommer

1 gillning

Jag är rätt bekant med hur varmvattenberedare fungerar, eller accumulatortankar för den delen :slight_smile:

Det är ju skiktningen som gör att den levererar konstant temperatur, eller så pass jämnt att termostatblandaren klarar av att hålla temperaturen.

2 gillningar

Kan konstatera att jag har viss risk för legionella då jag håller en temp på 45 grader på varmvattnet i bergVPn. Kan inte få upp den mer pga vp får problem då. Har ingen elpatron i vp pga okunskap/stress då jag installerade vp 2012.
Varken jag eller någon annan har drabbats av legionella dock. Har egen brunn.

1 gillning

Det var inte hur mycket varmvatten som finns kvar som var av intresse, utan just värmen på det för att få reda på hur mycket den sjunker under dagen.

Hittat denna: Aeotec Heavy Duty Switch - Z-Wave brytare ⚡️ Tibber Store

Tänkte eventuelt att styre vvb med den. Någon som har erfarenheter?

Man måste ha något z-wave nätverk tydligen.

Är det z-wave som gäller i dag i smarta hem eller vad skulle ni rekommendera?

Någon som har tips på en bra z-wave hub eller vad det heter (router?).

/Simon

Jag har testat lite nu med att lyssna på termostatklicket. Det här med 0,5 grader i timmen är nog tämligen överensstämmande med min verklighet (261 liters Nibe). Hade den på 70 grader igår, stängde av vid 12 på dagen och kollade imorse då det klickade strax över 60.

4 gillningar

Detta hub stöder både Zigbee och Z-wave. Här är en recension.

1 gillning

Jag tänkte använda den tills elektrikern sa att den är enfas och värmepumpen tre-fas. Så det gick inte hos mig.

2 gillningar

@Pellepennan eller andra kan det här förmodligen bättre, men jag skulle nog avvakta tills Matter blir standard nu närsomhelst. Kör själv Homey Pro och är väl sådär nöjd. Funderar på att byta till Home Assistant när jag får tiden att konfigurera om allt.

1 gillning

Det är alltid svårt med nya standarder men Z-wave är väl lite dött. Det kommer att fungera även med Matter om man har en brygga mot Z-wave. Ska man vara maximalt framtidssäker är det nog Home Assistant som gäller. Ikea släpper snart sin nya hubb med stöd för Matter men det är oklart vad den klarar av.

Jag kör idag med Home Assistant i kombination med Node-RED som bas för min hemautomation. Jag har Ikeas gamla gateway för Trådfri lampor och den kommer säkert att fungera även om man använder Matter. Samma sak med den för Philips Hue. Z-wave har jag aldrig använt mig av. Sen kör jag många hembyggen som använder Wifi med MQTT.

Det var väldigt mycket snack om Thread men det har inte hänt så mycket där i praktiken. Det återstår att se om Matter är nya frälsaren. Men kör man Home Assistant är lär det funka alldeles oavsett men man kanske kopplar in någon ny pryl för Matter när dessa blir tillgängliga. Det lär ta ett tag innan det blir någon större övergång skulle jag tro. Och det skulle inte förvåna mig om det då är någon annan standard på gång…

2 gillningar

The good thing about standards is that there are so many to choose from

3 gillningar
6 gillningar

Värmepumpspannor har oftast en elpatron som varje vecka eller så värmer upp extra för att ta död på legionella.

Ja. Men det har inte jag.

1 gillning

Kallnar underifrån…
Stängde av spabadet en gång. Vattnet vid ytan var varmt. I botten kallt.
Så hur mycket spar man på att slå av och på beredaren egentligen?
I kwh är det nog ingen vinst.
Jag tror stressen på att jaga billigt billigt kommer stressa sönder många. Det här är inte sunt.

1 gillning

Nej, där är det mindre skillnad, men bor man i SE4 är en dusch för 4 eller 40 spänn stor skillnad. Värmer man enbart under billiga timmar måste man inte tänka så mycket på när man duschar.

1 gillning

Det är ganska enkelt att räkna för mig, jag fick just ett brev med priserna som börjar gälla första oktober: 30.58c/kWh dag och 24.94c/kWh för natt.
Om man antar att vi förbrukar vatten som en normalfamilj enligt https://www.eon.se/el/guider-tips/el-vattenforbrukning så blir det 3kWh/person per dag.
Vi är 5, så 15kWh/dag
Värmer jag på dagen blir det: 15x30x30.58 = 137.61€ = 1474.73kr
På natten blir det: 15x30x24.94 = 112.23€ = 1201.98kr

Det vill säga, besparingen per månad att köra beredaren på natten i stället för dagen är 272.75kr per månad, per år 3273kr.

Att bara köra beredaren på natten innebär inte någon extra ansträngning för mig, tvärtom, det går inte ens att köra den hela tiden, i vårt elskåp från 1950-talet någon gång så finns det en brytare med inställningarna “dag”, “natt” och “av”.
Så det här med att köra varmvattenberedaren när elen är billig är inga nymodigheter, det har gjorts i det här huset i över 70 år.

3 gillningar