Vad tycker du är ett lagom pris för att nyttja tjänsterna då? Gratis?
Apropå avgifter för företagstjänster. Jag tycker spontant avgifterna som är nämnda inte är orimliga. Men jag kanske har fel uppfattning om storleken på företagen eller värdet av tjänsterna?
Har jag sagt det? Men att höja från 50 till 100 inom ett så kort tidsspann kan uppfattas falla under ockerlagen.
När vi snackar om att använda privata konton för företag så såg jag precis att Skandiabanken uppdaterar sina villkor där “Inte använda konton i banken för näringsverksamhet” är ett av villkoren de inför.
Sååå… fler banker kommer säkert bli tydligare på detta framåt.
Aaaurgh, banker. Ville byta vårt AB från Swedbank till SEB där jag har min enskilda firma. Bokade tid, kom till banken, väntade och väntade, efter 20 minuter undrade jag vart bankmannen var. Visade sig att hon var sjuk… Fick efter 30 min en ny ”bankman” som ställde massa frågor, skrev ner på ett vitt A4-papper. Men eftersom han inte var ”auktoriserad” så var jag tvungen att komma tillbaka. De skulle höra av sig om ny tid. Väntar fortfarande, det har fått mer än ett år. Bedrövligt, men jag orkar bara inte byta även om Swedbank är dyrt och bara dåligt. Men alla är tyvärr på samma nivå, hade gärna velat ha Skandia som företagsbank då de iallafall inte låtsas ha personlig service och sköter allt på nätet.
Hej!
Detta är mycket märkligt. Jag har ett AB i Swedbank, men jag har bara ett vanligt privatkonto hos dem. Sedan har jag flera konton på SBAB, Skandiabanken och Avanza. Ingen har gnällt något på mitt upplägg. Det är bisarra nya regler verkar det som.
Hmm, jag undrar om det går att “lura” dem genom att först göra allt som de begär, för att efteråt återvända till andra banker med bolån, aktier etc? Swish gör väl ingen skillnad antar jag.
Mvh/
Clebo
Ja, min uppfattning är att reglerna har skärpt märkbart de sista få åren baserat i vad jag hört kring mig.
Det var klart mer administration att hos Handelsbanken starta ett bolagsengagemang för ett nytt bolag år 2022 än det var 2018. Jag har hört liknande saker om andra banker.
Vår pyttelilla förening valde S för låg årskostnad. Den dubblades året efter och igen år tre.
Tyvärr är väl det, ganska typiskt oavsett om det gäller bank, försäkringar, teleoperatörer, elleverantörer osv.
Man tycker ju att trogna kunder ska ha dom bra avtalen, men tyvärr gynnas man sällan att vara trogen.
Första året/åren är oftast endast lockpriser.
Men jag håller med om att det är helt tokigt.
Swedbank, SEB, Nordea och Handelsbanken har de senaste åren konsekvent legat på drygt 135-150 miljarder kronor vinst. Det är inte synd om bankerna, inte ens lite
Det är ingen som påstått att det skulle vara ”synd om” bankerna. Men det kan ju vara vettigt att hålla två tankar i huvudet samtidigt, diskussionen blir mer nyanserad då. Bara för att kundkännedomsprotokollen är bökiga eller komplicerade så betyder det inte att banken har hittat på dem för att jäklas med oss kunder.
Det är starkt jobbat av dig att lägga så mycket av din tid att försvara storbanker på Internet ![]()
![]()
![]()
Därför ska man riktiga sin ilska mot regeringen som tvingar bankerna att ha dessa dokument.
Ja, eller EU. Eller USA.
Eller så lägger man fyraochenhalvminut på att bara göra och sen går man vidare med sitt liv.
Det handlar inte om det. Det handlar om att du kraxar dig hes över något du helt verkar missförstått.
+30 min diskussion med rådgivare efter ifyllt formuläret
.
Somliga får tydligen specialbehandling ![]()
Jag är varken aggressiv, upprörd eller en försvarare av storbankerna. Jag har inte förväxlat din hysteriska svada kring dina personliga svårigheter med SWedbank med någon annan. Tack för omtanken och amatörpsykoanalysen dock, samt försöket till halmgubbe och provokation.
Personangrepp brukar aldrig höja stämningen - vi kan fortsätta gnägga i PM om du tycker att det fortfarande finns något att mysprata om, så låter vi övriga i tråden slippa.
Jag håller med till 100%. Jag är företagare, har precis startat ett AB med min dotter för att bedriva verksamheteni på vårt lantbruksföretag. Vi ska bygga och har fått ett lån på 1,8 miljoner som vi var tvungna att ta ut för att lånelöftet inte skulle sluta gälla, trots att Länsstyrelsen som vanligt krånglar med förprövningen så byggstarten skjutits upp. Med 1,8 miljoner på ett konto vill man ha lite ränta MEN SWEDBANK HAR INTE ENS BESVARAT MIN FRÅGA OM HUR JAG KAN GÖRA. Personliga bankmannen jag mötte i höstas var ytterst opersonlig, otrevlig och ointresserad. Nu är vi på väg att byta bank, men vilken ska vi välja? Det finns i princip ingen bank med nöjda kunder såvitt jag kan lura ut.
Jag tror du har fångat nånting i det citerade - det spelar roll hur din kontaktperson och det lokala kontoret agerar oavsett bank. Att snacka med de relevanta bankerna där du kan få prata med en människa och bedöma det därifrån kan nog vara en bra idé.
På mitt lokala kontor av den bank jag använder har jag nån sorts “personlig” relation till två personer (en privat, en företag) och grundare erfarenhet och vänner erfarenheter från ett par andra och det är tydligt att personen spelar roll. En del är bättre än andra även om de givetvis jobbar inom bankens överordnade regelverk.
Tillägg: Minns också att det du ser på såna här forum är i första hand de missnöjda. Du vet egentligen inte mer än att de är missnöjda, de flesta berättar inte hela sin sitaution.