Varning! För "dolda" administrationsavgifter i bankernas tjänstepensionsförsäkringar

Yes, tror det är 1% av den inbetalda premien collectum tar och som tur är inte 1% på hela kapitalet årligen.

1 gillning

Tror det främst är försäkringar som småföretag tecknar som har dom extra höga avgifterna, dom kollektivavtalade är säkerligen betydligt lägre. Så denna tråden är väl särskilt intressant för egenföretagare.

1 gillning

Fick detta från Länsförsäkringar

Jag har kontrollerat din försäkring med nr XXXXXXX. Denna försäkringen har en årlig total procentuell kapitalavgift på 1,1% För detta får du 70% aktieförvaltning och 30% räntor och garanti på inbetalt belopp samt inga tillkommande fondavgifter.

Det är mottagande försäkringsbolag som ombesörjer en pensionsflytt.
Önskar du pensionsrådgivning är du alltid välkommen att kontakta mig. Dina försäkringar är tjänstepensioner och ändringar/flytt kräver arbetsgivarens godkännande.

Med vänlig hälsning
XXX XXXXXX
Försäkringsförmedlare Liv & Pension

Känns dyrt.

Ja kollektivavtalade har generellt lägre avgifter då det finns rabatt. Men nackdelen är att dessa inte går att flytta alls till Avanza så man måste betala avgifterna och man får ganska begränsat utbud på fonder.

Ja ju mer man gräver i tjänstepensionen desto mer irriterad blir man. Jag har också erfarenheten att det är svårt att få klarhet i avgifterna, och detta är ju ett problem oavsett hur höga de faktiskt är. Lägg därtill inlåsningarna och svårigheten med överblick. Ibland känns det som att tjänstepensionen framställs som enbart positiv eftersom man jämför med vad folk fått i pension utan den, men det är ju ett jävla fult pest eller kolera-tänk. Nä, förstatliga eller höj lönerna istället säger jag.

3 gillningar

Ja det bästa är nog att starta eget AB, så kan man köra Avanza för tjp och göra vad man vill.

Alternativt ge fri flytträtt till samtliga bolag som är godkända av Finansinspektionen. En flytt får ta max en vecka och det ska finnas en angiven ostraffad person med rätt tillstånd som ansvarig för flytten. Flytten ska tidspecificeras och rapporteras såväl till den som flyttar sin pension som till ett offentligt kvalitetsregister hos Finansinspektionen.

I marknadsföringen ska det anges ett jämförpris som visar hur mycket bolagets avgifter skadar pensionens avkastningen under ett arbetsliv. (Tänk prislistan på taxibilar.)

Eventuella valcentralsavgifter ska anges tydligt, och det ska framgå vilken skada de gör på pensionen under ett arbetsliv. (Tänk varningsrutan i alkoholreklam.)

Enkla symboler ska visa vilka tillgångsslag som bolaget erbjuder och antalet tillgängliga värdepapper skall anges tydligt, grupperat på indexnära och övriga värdepapper.

Om någon facksnubbe förhandlar fram ett kompispris med någon studiekamrat från Handels ska det fortfarande vara tillåtet, men det får inte kombineras med några inlåsningseffekter.

Nä, nu får jag sluta drömma… :smiley:

4 gillningar

Nej men! Det är ju jag som skrivit den anonyma berättelsen som det länkas till hos Småspararguiden i första inlägget :sunglasses:

1 gillning