Varning! För "dolda" administrationsavgifter i bankernas tjänstepensionsförsäkringar

Den länken verkar vara info och priser för företag?

Möjligt, har inte gjort någon större efterforskning då jag inte har Swedbank :slight_smile:

1 gillning

Det är ett aber med de årliga avgifterna, då gemene man inte läser årsbeskedet eller försäkringsvtalet tillräckligt noga. Bra att du flyttar!!

2 gillningar

Japp, välkommen till TP uppvaknadet :slight_smile:

Fast avgift på 360 kr vet jag bara att det är just Skandia (eller som jag kallar dem Skandalia) som har.

• I min frus små TP slattar hos Skandalia, som inte är flyttbara (före 2007) så äter bara denna avgiften upp hela avkastningen och mer därtill. Som tur är det lite lite pengar men retligt som fasen :slight_smile:

0.65% är ingen admin avgift som de säger. Det är en (hutlös) kapital avgift.

• Tyvärr som andra skrivit inte ovanlig på äldre TP och även nyare om de är “rådgivarmäklade” (den där rådgivningen som arbetsgivaren säger är gratis. Tjena!). Jag har begåvats med en sådan 0.65% på den riktigt stora delen av min TP. Hållit på ett bra tag för att försöka flytta den. Arbetsgivaren vägrar. De kan göra så eftersom ej kollektivavtalad. Efter ett tag sa de “jo, men vi har ett nytt bättre pensionsavtal som du kan flytta till”. Där är det 0% kapitalavgift. Och OK fonder. Nu är det bara läkarundersökning (gud vet varför) som krävs för att slippa den tokiga avgiften.

Man får se det som sin mission (kanske impossible) att rädda kapitalet före self-destruction :joy:

1 gillning

Det finns en anledning varför de gömmer den. Det är ju deras guldgruva :slight_smile:

2 gillningar

Tänk om det skulle vara likadant när man handlade mat :joy:

Handlar mat för 1000kr (enligt prislappen som syns i affären) men framme vid kassan får jag betala 1000kr för maten + 360kr i fast avgift + 0,65% av hela matkassen.

Visst, inte riktigt samma sak, maten kommer ju aldrig öka i mängd i kylskåpet…

2 gillningar

Jag hade en tjänstepension hos SPP. De hade både en fast avgift (på runt 300kr tror* jag) samt en rörlig avgift på kapitalet på 0.7% tror* jag.

Jag var i kontakt med deras support flertalet gånger för att försöka förstå hur stor avgiften faktiskt var. Inte på något ställe stod samtliga avgifter samlade (så klart medvetet, för att det ska bli svårt att räkna ihop!).
Först sa supporten att avgiften var 0.2%. Men så visade det sig att det bara var fondavgiften. Och sedan tillkom avgift på avgift ju mer man skrapade.

Tillslut gjorde jag såhär: jag noterade 1:a januari (förra året) exakt hur många fondandelar som jag hade. Eftersom varken insättningar eller uttag pågår borde det ju rimligtvis vara lika många fondandelar kvar ett år senare. Och är den inte det, så kan mellanskillnaden förklaras av avgifter osv. I slutet på förra året så tog jag helt enkelt skillnaden i antalet andelar i fonden gånger andelsvärdet och kom fram till en summa; och så dividerade med det genomsnittliga värdet under året (hade antecknat värdet på månadsbasis).

Det visade sig att den totala avgiften, oavsett vad det var eller vad man kallade det, var 1.6%. Och detta utöver fondavgiften på 0.2% som ju inte förändrar antalet andelar. Här har vi verkligen avgift-på-avgift-effekten. Vid kontakt med deras support var det förvirrade svaret att “men så kan du inte räkna”, men å andra sidan kunde man själv inte säga hur jag istället skulle räkna. Det blev flytt i april i år när det infördes ett kostnadstak för detta, för innan det hade det kostat en hel del.

*Med “tror” så kan jag inte gå in och titta för jag lyckades tillslut övertyga förra arbetsgivaren att låta mig byta!

4 gillningar

Riktigt tråkigt med tjänstepensioner. Man blir frustrerad på så många nivåer medn höga och dolda avgifter, inlåsningar, beroende av ens arbetsgivares godtycke etc. Jag skapade en annan tråd i somras som berör samma ämnen, då specifikt Söderberg & Partners.

1 gillning

Tyvärr verkar ju inte alla arbetsgivare heller så pålästa eller intresserade så de förstår inte att de mest gör så att sina anställda får massa avgifter istället för ett bra och billigt sparande

4 gillningar

Var hitter du papperna någonstans? Jag har Swedbank ITP1 men hittar ingenting när jag loggar in i Swedbank.

Avgifterna för fonderna hittar jag under fliken köpfördelning på pensionssidan. Längst ner där finns det avgifterna för varje fond. Det är pdf-filen jag skärmdumpade.
Jag använde appen. Men hemsidan ser väl rätt lik ut har jag för mig.

Årsbeskedet hittar jag under dokument och sökte på just årsbesked.

1 gillning

Lärdom:

Läs era avtal innan ni skriver på.

1 gillning

Lämpligt nog trillade denna artikel in i inboxen idag.

Var ju den jag länkade till i första inlägget :joy::call_me_hand:

1 gillning

0.65% är priset du får betala föe påsen att bära hem det i. Du glömde de 1.4% som godsakerna (dyr fond) kostade som du la i påsen.

Bankerna är väldigt duktiga på att ta ut avgifter på produkter som de flesta inte förstår hur mycket det blir. Tur det årminstone finns några aktörer som inte rånar en. Har haft tur med att tidigare arbetsgivare använt Avanza och är de jag själv använder nu när jag är egen. Dock en del slattar som långsamt äts upp av rovdjuren som inte kan flyttas.

1 gillning

Tyvärr har man ju oftast inget val som anställd.

Lärdom:
Ta inte anställning hos en arbetsgivare som inte läser avtalen innan hen skriver på, eller skiter i det om det bara är medarbetarna som drabbas.

1 gillning

Så noga läste jag. :wink:

Superintressant, tack för delningen. Gäller detta lösningar upphandlade via Collectum eller bara “övriga” tjänstepensioner? Tänker specifikt på SPP.

Hittade svar på min egen fråga. Så för SPP tolkar jag det som 0,13% för fonden + 0,14% för kapitalet + 1% (<450 kr) till collectum.