Varselvågen 2022-2024

Zoom varslar

2 gillningar

Hoppas att de som hamnar i en orolig situation hittar något bättre och känner att de vänder det till något positivt. Skickar in lite hopp med en snabb printscreen från arbetsförmedlingen.

Kämpa på där ute :heart:

10 gillningar

Va’? Inga IT-konsulter? Det måste betyda att det finns för många sådana. :wink:

Mer allvarligt så hoppas jag att många av de här vårdande och utbildande yrkena får fler som söker sig till dem, oavsett tidigare sektor.

Jag har ett vagt minne av att 1.3M jobbar med vård- och omsorg så 7324 utannonserade sjuksköterskejobb låter inte så illa.

Ett litet snedsprång från originaltråden (ursäkta):

Jag blev lite fascinerad av din siffra, eftersom det kändes mycket högt för mig. 1,3 miljoner människor är ju cirka 13% av Sveriges befolkning, och då räknar jag inte ens bort unga, pensionärer, sjuka och arbetslösa…

Hittade till slut denna referens. Cirka 1,3 miljoner människor arbetar inom offentlig sektor (staten och statliga myndigheter, regioner och kommuner). Trodde att jag var klar där och kunde skriva av att 1,3 av 1,3 miljoner inom det offentliga inte kunde jobba inom vård- och omsorg, men tji fick jag.

Jag glömde bort att många inom vård och omsorg idag arbetar på privata företag..

Min lärdom av detta blir att det är helt sjukt hur många som arbetar inom vård- och omsorg, men även att väääldigt många arbetar för det offentliga, speciellt om man skulle räkna med alla företag som på uppdrag åt det offentliga.

1 gillning

Missade du att det står “Systemutvecklare (1 762)” på plats 6 på listan? :smiley:

1 gillning

1.3M inkluderar hela välfärdssektorn som då alltså även inkluderar skolan som är nästan hälften av dessa 1.3M. Så antal sjuksköterskejobb/undersköterskejobb bör snarare jämföras med siffran runt 650k.

En offentlig välfärdssektor som imploderar av oförmågan att rekrytera och expandera.
Kanske läge för alla varslade inom byggsektorn att omställas?

Fast de kan ju vara fast anställda. Jag tänker på konsulterna. :wink:

De är så fina alternativt har så stor omsättning att de inte har annonser. De hugger på allt de ser och har permanenta ”vi söker folk”-formulär på sina hemsidor. Sen finns det rekryteringsförmedlarna som skrapar linkedin och sen ”säljer” de personer de lagt in i sin sökbara databas till konsultbolag. Helt sjukt att det funkar men det gör det. Tydligen är den hemliga seden att man inte kontaktar en person som ett annat bolag paxat. Slit & släng av människor. Är så trött på det…

1 gillning

Förstår det… :frowning:

Mitt inlägg var ju också en skämtsam passning till att hela forumet verkar krylla av just (IT-)konsulter.

2 gillningar

Förstod det, men jag tror 90% av de som jobbar som ”IT-konsult” gör det som fastanställda på ett konsultbolag, där det antagligen står systemutvecklare i anställningskontraktet. IT-konsult är inte synonymt med egenkonsult för mig i alla fall.

Tagit bort personlig information.

Arbetsförmedlingen har inte kunnat något de gånger jag eller min fru varit i kontakt med dom under våra liv. I början av våra yrkesliv fyllde platsjournalen en funktion, men idag är det väl knappt några tjänster som arbetsgivare annonserar via arbetsförmedlingen, så inte ens den funktionen fyller de. Onödig myndighet vi kan spara mycket på att lägga ner.

2 gillningar

https://investors.affirm.com/news-releases/news-release-details/message-founder-and-ceo-max-levchin

19% av de anställda får gå.

Verkar vara samma historia som på många ställen just nu, amerikanska tech-bolag som anställde för många under pandemin.

1 gillning

Disney kapar 4% av sin personal, eller i runda slängar 7000.

1 gillning

Whoops. 0 till 100 :open_mouth: Nu skenar varslen i Sverige: ”Skulle vilja säga jättemycket”

Nästan 13 000 personer har varslats om uppsägning en tredjedel in i februari. Siffran kan jämföras med 30 000 under hela 2022.

Samtidigt ökade antalet nya lediga jobb förra veckan och ligger högre än för ett år sedan, vilket vittnar om en splittrad ekonomisk utveckling

Nästan hälften av 2022 års varsel på 10 dagar (?!)

6 gillningar

De menar 13000 på 40 dagar väl? Illa ändå.

1 gillning

Trodde också det först, men från TT:

– Det är mycket. Jag skulle till och med vilja säga jättemycket. Det är den högsta noteringen sedan april 2020 och då är bara de tio första dagarna inräknade, säger Susanne Spector, chefsanalytiker på Nordea och inriktad på arbetsmarknaden till TT.