Varselvågen 2022-2024

Det motsäger inte tesen om 40 iofs, eftersom hon syftar på “av februari”. Men det hade fasen varit guld värt om de var tydligare och TT inte högg ner alla citat i nanopartiklar.

Oavett, 13000 är många. :frowning:

1 gillning

Väldigt svårtolkad journalistik måste jag säga. Kanske skulle vara med på Högskoleprovet :smiley:

Men jag tror ändå man syftar på februari enskilt, med tanke på:

Om takten skulle hålla i sig under resten av februari skulle det betyda ett varseltal på omkring 35 000, som kan jämföras med pandemin eller finanskrisen 2008/2009. I februari för ett år sedan låg varselsiffran för hela månaden på 1 257.

Verkligen!

Läsa är svårt, skriva begripligt ännu svårare.

2 gillningar

Ja, då är det februari… jäklar!

Varsel hör ju lågkonjunktur till, men “lagom” är ju bäst.

Kolla på bilden i tweeten så syns det tydligare:
https://twitter.com/SusanneSpectr/status/1625098563301539843/photo/1

3 gillningar

Även Ford…

2 gillningar

Tråkiga besked generellt från
Småhustillverkarna.

2023 är förlorat med ökad arbetslöshet men en ljusning året efter.
Högt belönade drar ner på icke nödvändig konsumtion, vilket får konsekvenser skrivs det.

3 gillningar

Konsulter kommer inte ha det lätt framöver…

Omorganisering av IKEA

Beror på vilka konsulter. Jag får fortfarande 1-2 rekryterare i veckan till olika konsultbolag som skriver om jobberbjudanden.

Nevs har det jobbigt:

5 gillningar

Snittet hittils har väl kanske legat på runt 6-8% varsel bland alla nyheter, Nevs slår till rejält med 85% (!!!)…

320 av 340 blir ju 94 %. (Artikeln har uppdaterats under dagen, så det kanske var andra siffror tidigare.)

1 gillning

Ja, 300 av 350 stod det först.

1 gillning

Ser ut som om Riksbanken kommer få mycket att fundera på strax.

:slight_smile:

För att slå ner inflationen kommer troligtvis lågkonjunktur att krävas, vilket för med sig högre arbetslöshet, så ja det är en konsekvens som riksbanken är medveten om men som är av underordnad betydelse.