Jag hade köpt det om ni får ett bra pris och har tillräckligt med tid och medel att riva ut allt mer till reglarna. Ut med gammal gips, isolering golv lister osv. Dra om elen när ni är i farten. Är badrum i ok skick kan dom i regel vara kvar eftersom dom drar inte åt dig lukten på samma sätt. Man kan göra stora klipp men det kan också bli enormt mycket jobb och dyrt om ni anlitar hantverkare till allt
Börja röka själv så störs ni inte av lukten ![]()
Håller med kapten zoom, på köpet sjukt mkt billigare fire m d 15-20 färre levnadsår. YOLO
On topic, farmakologisk grundprincip säger att hur toxisk något är alltid beror på dosen. Dvs sanerar du och får ner doserna som ni exponeras för spelar det inte så stor roll att det finns små mängder gifter kvar instängda under täckfärg osv…
Rökningen verkar dessvärre inte bita på alla. Eller vem vet, en 98-årig rökare kanske hade blivit en bra bit över 100 annars.
Lurigt det där med statistik, att det bara gäller grupper aldrig individer ![]()
Jag hade inte köpt ett hus som stinker rök.
Ska ni ändå renovera/fixa med huset? I sådant fall tror jag det ska gå bra.
Om ni ska ta ner tapeter, måla så tvätt - spärrfärg för nikotin sen måla vanligt så tror jag problemet löses.
Min syster köpte en gång en lägenhet efter rökare. Skulle ändå byta ytskikt och måla andra ytor. Tvättade.och målade med spärrfärg innan vanlig färg och hade inga problem därefter. Bodde där i ca 10år.
Hade ni inte tänkt renovera så blir det nog betydligt mer omständigt/merjobb än vad ni tänkt er.
För rätt pris är det okej. En gång i tiden rökte väl en majoritet innomhus. Inget man tänker på när man besöker de flesta hem idag.
Rökte själv som en fiskrök i 10år inomhus. 1 paket om dagen. Familjebostäder tog 6700kr för att renovera en etta på 21 kvm.
Det var 15 år sedan.
Nutid…Morsan rökte 25 år inomhus. Det kostade 25k för ca 75kvm. Men då är det bara saneringen, ingen målning o så.
För 20 år sedan var jag hemma hos folk, dom rökte inte själva men ställde gärna fram en askkopp till en gäst. Rökt mer än halva livet men nu slutat helt …
Har inget emot rök eller rökare, uppskattar det mänskliga i att ta en cigg på rasten eller när man står i väntar på bussen. Folk är alldeles för renliga nuförtiden. Ser mammor i 30 års åldern som har med sig handsprit för sig själva och sin lilla småtting. 8 åringar kör ansikts rutiner.
Inte undra på att barn blir allergiska av precis allt nu. Förrut fick folk lungcancer av att röka, nu får folk psykoser av tinder.
Ingen dör av enbart röklukt, men du kan få en sämre livskvalitet om du fokuserar mer på handsprit än att hålla upp dörren för främlingar.
Glöm inte att du är ett djur. Du behöver ett immunförsvar, mer än du behöver ett piller.
För 25 år sedan satt jag och vännerna flera kvällar i veckan på sunkhaket Carmen på Söder och rökte flera paket cigg och drack öl. Stället var alltid helt fullpackat med folk, god stämning, och i princip alla rökte oavbrutet. Knappast hälsosamt men jag ångrar inte en enda sekund av den fina tiden. ![]()
Nej, att totalsanera en hel villa till den standard man som icke-rökare förväntar sig kommer kosta sexsiffrigt, om det räcker.
Självklart handlar ett forum om pengar i första hand om just ekonomi. Men jag ser på din valda avatarbild att du innerst inne har förståelse för att livet är mer än pengar och ett nyttigt liv.
Folk är helt enkelt för nyttiga nu. Det är inte så kul att snacka med folk som blandar egen myssli och är mer intresserade av surdeg från medelpad än att diskutera en skön platta som släpptes för 36 år sedan.
Vem här skulle egentligen välja hotyoga och en ovolaktosfri powergurt framför att sitta o kedjeröka med Iggy pop i ett soprum ?
Vilka minnen vill folk ha egentligen ?
Vem minns någon med ansiktsmask som inte tar folk i handen ?
Visst det är fördomar, men det finns en sanning i varför alla som föds nu är allergiska mot en massa saker.
Vi köpte ett sådant hus som första hus. Duktigt inrökt av två äldre cigarettrökare. Fick det billigare förstås än mindre inrökta hus. Enda vi hade råd med… ![]()
På den tiden rökte folk. Jag satt med två rökare i ett rum på jobbet och så även på fruns arbetsplats. Vi kände ingen röklukt efter vår “sanering”. Det hade jag kanske gjort nu?.
Tapetserade om alla tapetserade rum. Blötte bort gammal papperstapet och rev ner strukturtapeter. Målade säckvävsklädda väggar vita. En del jobb men vi fick hjälp av pigga föräldrar. Inte speciellt dyrt.
Det som var besvärligt var spänntaken i PVC film som var duktigt gula och flammiga speciellt i vissa rum.
Hade inte pengar till hantverkare eller energi till nya innertak överallt. Jobba med armarna över huvudet länge…
Alla sa att man inte kan tvätta dom och inte måla om dom heller.
FEL, Jag hade inget att förlora så jag köpte riktigt bra innertakstakfärg som inte droppar när man rollar och rollade taket i ett rum på prov. Täckte bara över lokalt där jag just var och rollade.
OM jag rollade “lagom” tjockt täckte ett lager fint och blev snyggt, Om jag rollade för tjockt slog nikotingult igenom . Målade sen alla nikotingula tak.
Färgen fäste hur bra som helst och släppte aldrig. Man kunde sätta upp ett finger och det blev en bula men om man tog bort fingret blev det slätt igen och färgen satt fast.
Inte att rekommendera om man har pengar till att ta bort PVC:n. PVC tak är mycket obra om det börjar brinna och används inte sedan mycket länge numera.
Dvs köp huset om ni får ett bra pris och åtgärda dom gula fula ytorna. Om ni har gula tak ( Inte PVC numera rimligen ) går det troligen att måla över det gula.
Finns några andra saker att kolla upp.
- Se till att ventilationen är riktigt bra. Den är ofta usel i äldre hus för att den kostar pengar i uppvärmning. Nymålat och nya ytor och kanske skumstrukturtapeter släpper kemikalier och lukt länge. Vattenbaserad färg är minst dålig hälsomässigt.
- Papperstapeter upp med gammaldags tapetklister är billigt och säkert och parkettgolv anser jag känns bra ur hälsosynpunkt om inte golven blir för kalla.
- Ett riktigt gammalt linoleum golv eller ett mycket gammalt plastgolv i bra skick “tror” jag är rätt ok. Släpper lite mjukgörare “Ftalater” rimligen.
Uppskattar verkligen alla som delar med sig av tips och erfarenheter. Har talat med säljaren som säger att hen endast har suttit utanför huset (dock med öppen dörr under vår/sommar) och rökt. Har dock svårt att tro att hen inte har stått inomhus med öppen dörr och rökt ut under kylig vinter.
Även om säljaren inte har rökt inomhus så stinker det som sagt i huset men vi kan inte se några övriga tecken (fläckar på ytor t.ex). Eftersom det luktar så pass mycket så känns det ju som det har satt sig i vägg/golv/tak, och att vi därmed kommer behöva lägga en större slant på sanering.
Bor i ett inrökt hus, vi fick riva väggar och tak och golv där det var som värst men så farligt var det ju inte. 30 år av rökning inomhus i det fallet. Har också haft att göra med lägenheter där det handlade om enstaka år och där räckte det med att städa, riva tapeter, ozonrengöra, och upp med nya tapeter och ny takfärg. Inte ett spår.
Jag hade utan problem kört på om priset och läget är rätt. Räknat med allt nytt, blivit positivt överraskad när någonting håller.
Köper du huset finns det risk att dina barn skadas permanent. Hade aldrig ens satt min fot nära en rökare, aldrig någonsin gått in i deras hus eller lägenhet.
Berätta mer om risken, dess potentiella följder och framförallt dess sannolikhet.
(Mellan raderna säger jag att du överdriver!)
Tredjehandsrökning är väldigt farligt, värre än man tidigare trott:
‘Thirdhand smoke’ may last longer than you think, damage your health (medicalnewstoday.com)
What is thirdhand smoke, and why is it a concern? - Mayo Clinic
Thirdhand Smoke: Exposure, Risks, and Dangers (verywellhealth.com)
Thirdhand Smoke: Babies, Symptoms, SIDS, Effects, and More (healthline.com)
The Dangers of Thirdhand Smoke (clevelandclinic.org)
Säg till ifall du vill ha fler källor, finns närmast oändligt.
Vi köpte och renoverade ett svårt inrökt hus 2014. Vi rev ut innertak och golv och de bärande innerväggar som behölls målades med spärrfärg. Vi hade ingen nikotindoft kvar efter det men om huset fortsatt är hälsovådligt pga ev kvarvarande nikotin har jag noll koll på.