Har du några källor som specifikt studerat och redogjort riskerna och dess storlek i sanerade hem?
Du kan inte sanera bort det, du måste byta ut alla byggmaterial i hela huset:
You must remove all of the thirdhand smoke, even what has soaked into surfaces in your home . If thirdhand smoke is embedded in building materials, the only way to guarantee the residue is gone is to completely remodel by removing and replacing all walls, flooring, air ducts, etc.
Källan stödjer inte ditt påstående. Den uppger ej heller hur stor risken för skador är efter en normal sanering där allt lösöre slängs, ytskikt + snickerier avlägsnas och stommen spärrmålas.
Ni kommer behöva riva allt. Oftast är kostnaden större än offerten i slutändan. Köp ett annat hus, inte värt allt jobb för att EVENTUELLT få det rent!
Ja ifall man vill riskera sin familjs hälsa så kan man alltid chansa ju, inget jag någonsin hade gjort men vi är alla olika.
Finns otroligt många hus där folk inte gått runt och rökt inomhus, väljer hellre ett sånt objekt, men kul att vi alla är olika!
Kolla på ozongenerator för att bli av med lukten
Detta (ozon Maskin) vet jag har funkat för en kollega. Han målade även ett innertak, men all lukt försvann.
Relativt låg kostnad med andra ord. Ozon maskinen inköptes och kördes några gånger.
Lukt är ju ett reellt och påtagligt problem. En del är känsligare än andra. De som bagatelliserat det här i tråden har nog inte min knarkhundsnäsa. Jag känner direkt om något är off.
Tredjehandsrökning och dess effekter är ju värre. Dels eftersom det inte är helt klarlagt hur lätt det är att faktiskt helt sanera, dels eftersom det är en osynlig faktor. Jag hade inte kunnat släppa det.
I fallet med kollegan tog han in 3 olika personer med väldigt känsligt luktsinne som kunde bekräfta att det inte fanns nån lukt kvar. En av dem hade riktig hund näsa
Sedan såldes huset slutligen till marknads pris. Tror lukten var borta efter en körning eller två, men han körde några extra gånger.
Ja tror det är värre med fuktiga källare och lukt som kommer från mögel.
Det var en väldigt hög och präktig häst du satte dig på när du menar att alla som köper och sanerar ett inrökt boende chansar med sin familjs hälsa även fast du inte kunnat ge en enda källa som definierar farorna och dess sannolikhet vid boende i sanerade hem.
Exakt detta, köpte dn bil för några år sedan, som hade röktd i något så fruktansvärt.
Rekond och 48h med ozon o lukten var helt borta.
De flesta är lite väl rädda för röklukt, det kan behövas lite arbete för att komma åt allt, men med tiden och lite arbete släpper det ![]()
Absolut, jag håller med dig helt och hållet. Lukten är verkligen ett stort och påtagligt problem när det kommer till rökning inomhus. Jag kan helt relatera till att vara extra känslig för lukten, och det är verkligen svårt att ignorera när den väl finns där. Tredjehandsrökning är verkligen skrämmande på många sätt. Inte bara är det osynligt och svårt att helt sanera, men det finns också farhågor om dess långsiktiga hälsorisker som vi kanske inte helt förstår ännu.
Att jämföra tredjehandsrökning med asbest är verkligen inte överdrivet. Båda utgör potentiella hälsorisker som är svåra att avlägsna helt och hållet. Och precis som med asbest, finns det en oro för att de negativa effekterna av tredjehandsrökning kan vara betydligt större än vad vi förstår för tillfället.
Jag skulle starkt avråda från att köpa ett hus där rökning har förekommit, särskilt om det finns risk för tredjehandsrökning. Det är helt enkelt för mycket osäkerhet och risker för hälsan som jag personligen inte skulle vara bekväm med att ta. Det är bättre att vara säker än att ångra sig senare när konsekvenserna av tredjehandsrökning kanske blir tydligare.
Rekond och ozon i bilen ska funka bra vad jag vet också.
En släkting körde runt 8000 mil om året och rökte i stort sett varje vaken sekund. Bytte bil var 3-5 år. Han hade bilarna inne 1-2 veckor för rekond och ozon innan försäljning med mycket gott resultat.
Nej, man river givetvis inte hela huset för att bli av med röklukt, eller giftet som du så fint skriver. Du sanerar det som blivit angripet (oftast ytskikt), antingen genom att byta ut eller att luktspärra med färg och dylikt, och tar det därifrån. Att riva hela byggnaden låter enligt mig helt befängt.
Blir dock lite svårt för dina barn om dom ska vistas i allmänna miljöer. Utan att ha läst dina studier så kan jag redan med erfarenhet avfärda dom, då det här fenomenet med inrökta hus mig veterligen inte har studerats så som det borde studerats för att visa den effekt du tror att dom visar. Det vore oetiskt. Och det har framförallt inte studerats på barn med kontrollgrupp. Och det går inte att bli av med alla confounders.
Men om du trillskar så länka mig gärna en studie så kommer jag att tita närmare på den.
du får du vara glad att du slapp sommarjobba på sjukhus och städa rökrum. Jag är inte kinkig men det var allt annat än fräscht. (runt 1990). ![]()
Farsan köpte ett hus (billigt…) i sthlm. Ett par som rökt inne 50 år. Blev bra med bara spärrmålning, byta endel ytskikt och rengöring samt ozon.
Jag skulle inte dra mig för att köpa ett inrökt hus, känns som folk är så rädda så det blir rea. Finns värre potentiella problem med hus…
Ja alla gör ju som de vill. Jag känner av röklukt så enkelt så jag vill helst undvika det. Är beredd att betala stora summor för att inte leva i röklukt.
Huruvida något än skadligt eller inte beror alltid på mängden exponering. Jag har mycket svårt att tro att det skulle vara särskilt skadligt för hälsan att bo i ett hem där samtliga ytor bytts ut helt och hållet, och där man dessutom spärrgrundat stommar. Exponeringen blir då så liten att den måste vara negligerbar?
Tänk de som bor i Stockholms innerstad, de exponeras för dålig luftkvalitet utifrån. Så dålig att skjortkragen är brunsvart efter en dag! Tänk hur många som har en källare med “lite unken lukt” (mögel!), hur många som bor med undermålig ventilation, eller kanske har en kedjerökande granne. Jag ser alla dessa som flera magnituder värre för hälsan.
Håller helt med. Men mina barn kommer inte få något brunt på sina kläder av mitt hem, det är en sak som är jävligt säker.