Vattenläcka Bostadsrätt Renoveringskostnad

Hej!
Se mitt svar nedan. Det går att försäkra sig mot åldersavdrag dock till hyfsad självrisk men är ändå mycket bättre än att stå för hela kalaset själv som man får göra om INTE försäkrat sig mot åldersavdrag

Det är ju lite sent att försäkra sig när skadan redan har skett. Men bra tips inför nästa gång jag köper bostad!

1 gillning

Ja, tyvärr men eftersom jag inte kunde se ngn före mig påpeka detta. Jag rekommenderar Dig kanske ändå att skaffa Dig det direkt, inte vänta tills nästa bostad. För att Din nuvarande badrumsrenovering kan gå snett efter ngt/några år eller Du kan få vattenskada i köket istället. Jag uppfattade det som många ansåg att man inte kan göra ngt mot åldersavdrag. Därför kände jag mig nödgad att informera att man kan spara jättestora pengar för denna “lilla” extra-kostnaden i villa/brf-hemförsäkring genom att försäkra sig mot åldersavdrag med visserligen ganska hög självrisk 10-15kkr vs att få fullt åldersavdrag. Man kan “tjäna” uppåt 200kkr för att ex badrum att försäkra sig mot åldersavdrag

Jag vet, har också en sådan och efter hårdtest med vattenskada ifjol kommer vi hålla hålla hårt i den, för alltid :sweat_smile: Men med tanke på det svar TS fått antar jag att han har en hemförsäkring utan tillägg, och det är ju för sent att lägga dit nu.

1 gillning

Har en hemförsäkring med bostadsrätt tillägg men det har ju hjälpt föga.

Fick tag på skadeteknikern igår som ska läsa igenom sina protokoll och återkomma under eftermiddagen. Det verkar som att man har satt in en golvbrunnsförhöjning när man la dit nya golvet vilket inte är godkänt egentligen, är det den som är orsaken till skadan så räknas det som en yt- och tätskiktsskada vilket är mitt ansvar. Men kan eventuellt vara annan del av golvbrunnen som är problemet och då räknas det åt föreningens ansvar.

Så beroende på vad jag får för svar i eftermiddag får jag se om jag ska prata med styrelsen och se om de kan ta någon ytterligare kostnad eller om jag bara ska “åka med” och ta min kostnad.

1 gillning

Om någon fortfarande är intresserad av hur det har gått så kommer väl sista uppdateringen nu. Skadeteknikern säger att det är tätskiktet som är brutet pga golvbrunnsförhöjningen så det faller ju på mig. Pratade med styrelsen för att försöka samordna med sanering/renovering och tog egentligen inte ens upp frågan om styrelsen kunde stå för kostnaden då personen jag pratade med redan tidigt i samtalet sa att de bara stod för saneringen och jag för resten.

Känner att jag accepterade att det skulle bli såhär redan tidigare i veckan och särskilt efter att ha fått ta del av flera av era erfarenheter här i tråden.

6 gillningar