Ha ha ha
du känner inte min fru! Punkt 1 hade föranlett omedelbar åtgärd och hantverkare hade ringts in för att lösa problemet ![]()
I så fall tror jag heller inte att snålspolande munstycke löser ert “problem”. Hon duschar väl tills det är för kallt, alldeles oavsett.
Exakt! Därav 12V tanken för att pavlovskt sätt inducera ett annat beteende. Hade åtminstone varit lite kul fram tills skilsmässan 
Eftersom den svagare strålen inte märks alls så finns det inga konstiga bieffekter att ta hänsyn till.
Jag minns inte hur jag gjorde testet exakt men med tidtagarur och hink blev skillnaden tydlig.
Jag skulle göra testet med max pådrag via kranen. Men det är tveksamt om detta är relevant för den verkliga besparingen. Jag vrider på via kranen för att få ett lagom flöde. För lite så känns det inte bra, för mycket så är detta obehagligt, det stänker mer och är helt onödigt. Jag tror alltså att effekten av att jag har ett snålspolande munstycke är tämligen liten.
Ett mer relevant test skulle vara att man byter varannan vecka eller månad mellan vanligt munstycke och ett snålspolande och loggar vattenåtgången. Då får man ett mer realistiskt mått på om det har någon effekt eller inte.
Det har effekt och det är tydligt. Om den sedan är stor eller måttlig i praktiken spelar i min värld ingen roll. Jag kommer framöver hyra ut huset i 5-10 år och då är det här bra att ha på plats. Vi har en preliminärdebitering av vatten och värme. Jag har, som de flesta, alltid legat under schablonen och fått pengar tillbaka.
Lite off topic, men har du testat återcirkulera dushvattnet?
Skulle vara intressant att veta om det är så bra som de säger…
Det här är intressant i teknisk mening men är främst relevant i t.ex. Mellanöstern. I Sverige är det dyrt och onödigt.
Varför så många ifrågasättanden?
Snålspolande munstycken som inte upplevs som sämre komfort är väl en oerhört bra idé i dessa inflationstider, speciellt i de hushåll där man har svårt att övertyga sig själv eller andra medlemmar att ta kortare duschar.
Vilket är det bästa munstycket, mest snålspolande till samma komfort? Vilka erfarenheter finns i forumet?
Enligt hemsidan så är det en bättre investering än solceller

Men hela upplägget låter för bra för att vara sant, får vänta på att nån early adopter så som @janbolmeson testar hur det fungerar.
För min egen del hade Expressen gärna fått förklara tydligare för oss förståndshandikappade vart ugnsvärmen tar vägen om man inte öppnar luckan.
Typ upp genom köksfläkten. Öppnar man luckan kommer en större del av värmen ut i rummet.
Renoverade nyligen badrummet och slutnotan landade på 150 tkr ungefär.
Hm, jo… de kan också gärna få förklara tydligare hur man får ut den tillagade maten ur ugnen om man inte öppnar luckan.
![]()
Ni som har snålspolande duschmunstycken som ni är nöjda med, skulle ni kunna dela vilken produkt ni använder? Skulle vilja veta vilka som ger bra komfort men ändå bra besparingar.
Elless är den variant jag använder. De har även andra vattensparande produkter men jag uppfattar duschmunstycket som den mest effektiva.
Jag skaffade precis den här med artikelnummer 26090000.
Den ska dra max 5.2 liter minuten enligt spec. En av de lägsta jag kunde hitta.
Köptes här:
https://www.amazon.se/gp/aw/d/B098JJCYDV?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title
Jag har nu använt den en gång.
Den har två lägen, normalt och högt tryck (samma vattenförbrukning).
Väljer man högt tryck så används färre av hålen så man får lite sämre spridning, går att förbättra spridningen genom att placera duschmunstycket högre upp, om man har en justerbar hållare.
Ganska bra tryck i högtrycksläget, lägger man munstycket uppochner på golvet så förmår vattnet träffa taket.
Naturligtvis sämre tryck i normalläget, på den märker jag något skillnad på trycket jämfört med mitt förra munstycke (som också var vattenbesparande men inte lika mycket), men helt dugligt för mig.
Vill man snåla till det kan man köra högtrycksläget men minska vattenflödet via blandaren ytterliggare om man tycker högtrycksläget har onödigt högt tryck…
Köpte en Elless LSP-111 Spardusch och mätte vattenåtgången. Ingen skillnad på fullt tryck med det ordinarie duschhandtaget (10l/1min). Förstår inte vad som är bra med Elless duschmunstyckena?
Mätte precis vårt nuvarande, ligger på 12l/minut. Ett nytt munstycke gör av med 8-9l/minut. Jag behåller nog mitt gamla.