Jag ska växla ett större belopp från USD till SEK. Jag vill teckna ett avtal för detta så jag i förväg vet vad som gäller. Hur mycket banken skär emellan helt enkelt.
Vad är att betrakta som bra villkor i ett sådant avtal? Beloppet är 3-siffrigt i miljoner SEK.
Kanske värt att faktiskt ta detta med bankerna direkt, men gör du det manuellt på Avanza så växlar dom till 0,075% - 0,15% per riktning. (Beroende på nuvarande spread antar jag)
Såhär tänker jag - jag frågar banken vad de köper valutan för och vad de säljer den för. Skillnaden delat på hälften säger dig lite förenklat hur bra dealen är och hur mkt som går till banken. När jag gör valutakonverteringar hos SEB får jag offert på konverteringen när man för över mer än 500k. Det finns alltså möjlighet att gå till flera banker samtidigt, begära offert, och sedan lite senare på dagen bestämma sig om man ska ta den föreslagna raten eller inte. Jag har aldrig gjort så, men i teorin borde det gå.
Det bästa sättet att veta om man får en bra deal är ju att ha flera banker som budar på tjänsten man söker.:.
Topp, uppdatera gärna hur det går. Jag hade även kollat med Avanza, de ger konstant bäst växelkurs när jag ska växla. Dock inte i närheten av de beloppen.