Loggade in pÄ Lysa för första gÄngen i Är. Det var bara för att titta till den sabbade grafen som varit pÄ Àventyr för oss som bytte KF i Ärsskiftet. Lysa mejlade om att det var fixat nu.
Avanza en inloggning för att fixa övertrassering pÄ kontot.
Jag Àr kvar pÄ hardcore.
Inte pillat pÄ fonder, varken privata eller TJP, sedan 2022.
PÄ aktiesidan var det senast maj 2023 dÄ jag köpte i en nyemission.
Klarar jag mig till juni blir det ett Är utan pill.
AssÄ, jag hade en period frÄn runt 2012 till 2021 dÀr jag inte pillade alls pÄ nÄgot.
Ănda jag gjorde var köpte lite aktier i ett onoterat bolag 2018. Allt annat var orört.
Det rÀddade upp mycket.
Sen pillade jag rejÀlt under 2021. Massa dÄliga beslut.
Wow! Ăr @AnthonB kvar trots byte av global fond för framtida insĂ€ttningar innebĂ€r det alltsĂ„ att Ă€ven jag Ă€r kvar. Har inte rört de gamla innehaven - var lite för snabb med att döma ut mig sjĂ€lv m.a.o.
Ăr kvar. Inget mer pill efter min lilla justering i början av Ă„ret.
Dock har jag planer pÄ att investera mer (förutom mÄnadssparandet) i min globalfond nÀr jag fÄr ut en klumplön i februari.
Och det kan vÀl inte rÀknas som pill, eller?
Kanske lite off topic, men den dÀr bilden fÄr mig att vilja köpa lite varje dag. Men jag antar att en fond-handel inte riktigt har samma dramatiska effekt?
Problemet Àr ju att oftast fÄr man inte in nya pengar att investera varje dag. De flesta fÄr sina inkomster 1-2 gÄnger i mÄnaden och statistiskt bör det vara bÀst att sÀtta pengarna i arbete omgÄende, istÀllet för att dela upp det i smÄ delar för att investera oftare.
Att investera sina pengar snabbast möjligt ger statisktiskt sett ett bÀttre resultat, lump sum vs. dollar cost average . Men att investera mÄnatligen Àr inte riktigt klumpsummeinvestering, sÄ funderar pÄ om det inte kan vara mer effektivt dÄ att pricka 365 dagar istÀllet för 12 dagar under ett Är.
Borde gÄ att backtesta rÀtt kvickt om ingen redan gjort det - vilket jag antar att det redan finns data pÄ hehe.
PÄ tal om detta har jag ocksÄ funderat pÄ vilken dag i mÄnaden det Àr mer fördelaktigt att handla pÄ, det borde det ju finnas data pÄ hehe.
Jag skulle gissa pĂ„ att det hamnar i kategorin âdet Ă€r ovĂ€rt besvĂ€retâ.