Vem pillar minst med sitt investerade kapital under 2024? 💾

Loggade in pÄ Lysa för första gÄngen i Är. Det var bara för att titta till den sabbade grafen som varit pÄ Àventyr för oss som bytte KF i Ärsskiftet. Lysa mejlade om att det var fixat nu.

Avanza en inloggning för att fixa övertrassering pÄ kontot.

Tycker det gÄr bra Àn sÄ lÀnge.

3 gillningar

Jag Àr kvar pÄ hardcore.
Inte pillat pÄ fonder, varken privata eller TJP, sedan 2022.
PÄ aktiesidan var det senast maj 2023 dÄ jag köpte i en nyemission.
Klarar jag mig till juni blir det ett Är utan pill.

Kan jag, kan ni!
KÀmpa pÄ!

4 gillningar

Jag tÀnkte du skulle skriva sedan Är 2000 @AimHigher :joy::joy:

3 gillningar

AssÄ, jag hade en period frÄn runt 2012 till 2021 dÀr jag inte pillade alls pÄ nÄgot.
Ända jag gjorde var köpte lite aktier i ett onoterat bolag 2018. Allt annat var orört.
Det rÀddade upp mycket.
Sen pillade jag rejÀlt under 2021. Massa dÄliga beslut.

3 gillningar

LÀtt hÀnt dÄ man blir överaktiv pÄ RT och vill bli en i gÀnget :joy::joy:. Jag vet hur det Àr :joy::joy::raised_hands::raising_hand_man: kÀnner igen det av egen erfarenhet :worried:

3 gillningar

Enligt tvÄ, sÄ Àr jag fortfarande kvar!
Men jag Àr fortfarande osÀker :joy:

2 gillningar

5 gillningar

Vilka klarade sig genom hela januari? :crossed_fingers:

TÀnker att vi kör omröstning efter varje mÄnadsskifte, sÄ hÀr kommer februaris koll!

Hur gÄr det för dig?

• Easy! SĂ„klart jag Ă€r kvar och rĂ€knar varje pill!
  • Normal! SĂ„klart jag hĂ„ller mig till min plan och pillar bara nĂ€r det behövs för balansering!
  • Hardcore! SĂ„klart jag hĂ„ller mig till 0 pill dĂ€r investerat kapital stĂ„r utanför marknaden.
0 röster

Förklaring!

Pepp, pepp och hoppas det Àr mÄnga kvar!

:sloth::sailboat::moneybag:

3 gillningar

Jag stÄr vid din sida @Melwa

Noll pill hittills.

1 gillning

Noll pill i hardcore fattar, men hur menar du med kapitalet utanför marknaden?

2 gillningar

Wow! Är @AnthonB kvar trots byte av global fond för framtida insĂ€ttningar innebĂ€r det alltsĂ„ att Ă€ven jag Ă€r kvar. Har inte rört de gamla innehaven - var lite för snabb med att döma ut mig sjĂ€lv m.a.o.

1 gillning

Om man ska köpa kapital för kapital man redan har investerat. SĂ„ att ”gammalt” kapital stĂ„r utanför marknaden under x dagar.

Nyköp för pengar man har pÄ ett vanligt bankkonto rÀknas inte som pill, dÄ de aldrig varit i ens portfölj.

Hoppas jag förklarar sÄ alla förstÄr.

Men det Àr tiden utanför börsen som kan kosta, dÀrav Jans mantra om att bara köpa och inte flytta runt i onödan.

1 gillning

Är kvar. Inget mer pill efter min lilla justering i början av Ă„ret. :roll_eyes:

Dock har jag planer pÄ att investera mer (förutom mÄnadssparandet) i min globalfond nÀr jag fÄr ut en klumplön i februari.
Och det kan vÀl inte rÀknas som pill, eller? :thinking:

4 gillningar

Var Ă€r “Vem pillar mest”-trĂ„den?

2 gillningar

Nej klart du fÄr investera mer :slight_smile:

2 gillningar

Pillar mest trÄden Àr chatten! :see_no_evil:

3 gillningar

Precis fixat Lysa. Tror det rÀddar mig frÄn allt pillande med tillvÀxtmarknader, smÄbolag, home bias etc.

Kommer nu köra pÄ Lysa Bred samt global indexfond pÄ min storbank. Förhoppningsvis. :grimacing:

2 gillningar

Kanske lite off topic, men den dÀr bilden fÄr mig att vilja köpa lite varje dag. Men jag antar att en fond-handel inte riktigt har samma dramatiska effekt?

Problemet Àr ju att oftast fÄr man inte in nya pengar att investera varje dag. De flesta fÄr sina inkomster 1-2 gÄnger i mÄnaden och statistiskt bör det vara bÀst att sÀtta pengarna i arbete omgÄende, istÀllet för att dela upp det i smÄ delar för att investera oftare.

2 gillningar

Att investera sina pengar snabbast möjligt ger statisktiskt sett ett bÀttre resultat, lump sum vs. dollar cost average . Men att investera mÄnatligen Àr inte riktigt klumpsummeinvestering, sÄ funderar pÄ om det inte kan vara mer effektivt dÄ att pricka 365 dagar istÀllet för 12 dagar under ett Är.

Borde gÄ att backtesta rÀtt kvickt om ingen redan gjort det - vilket jag antar att det redan finns data pÄ hehe.

PÄ tal om detta har jag ocksÄ funderat pÄ vilken dag i mÄnaden det Àr mer fördelaktigt att handla pÄ, det borde det ju finnas data pÄ hehe.

Jag skulle gissa pĂ„ att det hamnar i kategorin “det Ă€r ovĂ€rt besvĂ€ret”.