Vem pillar minst med sitt investerade kapital under 2024? 💾

Finns bÄde avsnitt och trÄdar om vad som Àr bÀst, att dela upp köpen i mindre och fler delar under Äret, eller investera sÄ mycket och sÄ fort man kan.

Ekonomiskt har jag för mig att tid i marknaden varit bÀst historiskt, sÄ att investera samma dag som lönen kommer Àr nog rimligt. Jag investerar tvÄ gÄnger per mÄnad, en automatiserad del och en rörlig del med cirka en veckas mellanrum.

Men i trÄdarna sÄ tas ofta den emotionella biten upp, har man en stor summa som ska investeras, sÄ kan det kÀnnas mjukare att dela upp i mindre insÀttningar.

Men att investera varje dag kÀnns tokjobbigt. :see_no_evil:

1 gillning

Inte jag :rofl::rofl::rofl:. Jag bytte nog 7 gÄnger i januari, utan att det ens dragits nÄgra pengar, vilket ju i och för sig Àr positivt.

Diskuteras lite hÀr:

2 gillningar

Jag tror att jag har funderat för mycket pÄ det hÀr nu :sweat_smile:

:white_check_mark:Ingen ombalansering.
:white_check_mark:Inga Köp.
:x:Inga SĂ€lj.
:white_check_mark:Inga manuella insÀttningar.
:white_check_mark:Inget mÄnadsspar.

SÄlt av 37% av Opti portföljen :see_no_evil::sweat_smile:

4 gillningar

Bytte buffert sparkonto frÄn Avanzas egna med 3.5% till ett + med 3.7%. KÀndes som ett ok pill ÀndÄ :see_no_evil:

1 gillning

Sparkonton rÀknas inte investerat kapital, sÄ det Àr ok! :blush:

3 gillningar

Det var helt rÀtt beslut @Arre . Det finns billigare sÀtt ha sina pengar pÄ börsen Àn o p t i

2 gillningar

Vi kanske behöver ha en separat kategori “positivt pill” för de som byter till lösningar med lĂ€gre avgifter? Ping @Melwa

3 gillningar

Fast det blir lite snett, för pill rÀknas som Àndringar som innebÀr att kapital stÄr utanför börsen x tid.

Har man otur och ”optimerar” precis vid en massiv peak, sĂ„ kan det kosta. :see_no_evil:

Men sĂ„klart kan nĂ„gon skapa en ny trĂ„d för ”vi som tror vi inte pillar, men gör det Ă€ndĂ„â€. :wink:

3 gillningar

FÀrdigbalanserat och klart. Nu ska jag inte logga in förrens SÄ gick ditt avanza 2024 mailet kommer.

Om jag ÀndÄ mÄste logga in för att fÄ fatt i kontanter fÄr jag lÀgga nÄgot över datorn sÄ sÄ jag inte ser Ärets utveckling. ^^

1 gillning

Är det OK om man rapporterar i den hĂ€r trĂ„den varje gĂ„ng man loggar in pĂ„ Avanza?

(OBS, det kan bli rĂ€tt mĂ„nga poster, ibland flera per timm–jag menar dag.)

1 gillning

Vad bra, jag har bara Àndrat om i aktierna och ETFerna. Inget kapital utanför börsen, inget pill alltsÄ.

Var sa du att den dÀr trÄden fanns sa du?

3 gillningar

Den finns inte i verkligheten. Det Àr bara drömmen :joy::joy::raising_hand_man:

1 gillning

Har inte loggat in pÄ 5 dagar nu. Jag tog bort Avanzappen och föreslaget till Avanza pÄ google. :nerd_face:

Bara aktivt stoppa huvudet i sanden. Och jag tror det Àr nyttigt för Àrligt talat spelar inte siffran dÀr nÄgon roll i mitt vardagliga liv. Om jag har 600 k eller 900 k har ju ingen impact pÄ min vardag. :innocent:

5 gillningar

Alla som pillar tÀnker pÄ att pilla fÄr gÀrna komma till @Jakke trÄd. Alla Àr vÀlkomna bÄde de som pillar och de som tÀnker pilla eller pillar inte alls :raising_hands::rofl::joy::wink::man_raising_hand::smiling_face_with_three_hearts::wink::+1: . DÀr finns det inga lagar och regler :joy::joy::rofl: . Bara naturen/fantasin som sÀtter grÀnser :joy::smiling_face_with_three_hearts:

Obs dÄlig reklam! :joy:

2 gillningar

JĂ€ttebra, nu behöver du bara sluta logga in pĂ„ RT, sĂ„ att inte vi andra kan hjĂ€lpa dig komma pĂ„ dumma tankar

1 gillning

Men om man endast loggar in pĂ„ avanza utan ”pill”, för att det ger en lite spĂ€nning i vardagen att se hur fonderna rör sig, dĂ„ Ă€r det vĂ€l inget negativt?:sweat_smile: enda jag skulle fĂ„ för mig att Ă€ndra (”pilla”) med Ă€r att spara lite extra nĂ€r det Ă€r rött

2 gillningar

Titta Ă€r inte pill, Ă€ven om det för vissa kan vara som att ”bara titta i kylen” vid en diet. Vet man att tittande lockar till pill man vill undvika, sĂ„ kanske man bör utvĂ€rdera hur ofta man tittar.

Jag sjÀlv kikar vid varje mÄnadsskifte och lite dÀrefter, för att se sÄ mina ordrar gÄr igenom.

Man fÄr hitta vad som kÀnns bra för en sjÀlv. :blush:

3 gillningar

Enda jag pillar Àr in mer pengar :smile:

3 gillningar

SÄ vill jag ocksÄ göra, men upplever det som svÄrt att inte glutta om man vill investera extra utöver den mÄnatliga överföringen.

1 gillning