Vem pillar minst med sitt investerade kapital under 2024? 💾

Jag bröt icke pillandet denna veckan. DÀr jag slog ihop barnsparandet med mitt egna lÄngsiktiga sparande. Nu Àr allt pÄ ett ISK.

Jag höll mig pillfri i 5 mÄnader. Ska försöka hÄlla mig till nÀsta ombalansering (Ärsskiftet).

4 gillningar

RÀknas nÀstan som extrapoÀng. SlÄr ihop avtalpensioner innehÄllande indexfonder till fÀrre försÀkringar.

Jag mĂ„ste erkĂ€nna att jag nu har kapitulerat inför fondroboten Lysa. Det gör ont i sjĂ€len att inte klara av att pĂ„ egen hand skapa en avkastning som Ă€r bĂ€ttre och mer i linje med hur jag tĂ€nker. Möjligen klarar jag av att fĂ„ likvĂ€rdig avkastning, men till priset av tiden jag lĂ€gger och den mentala biten med allt pillande – erkĂ€nn att det alltid finns en bĂ€ttre fond att vĂ€lja in.

SÄ damer och herrar. FrÄn och med idag lever jag ett pillfritt liv. Men jag gör det lite stukat. Min sjÀlvbild har fÄtt sig en törn och jag grÄter inombords. Fy fan för Lysa, din jÀvel. Du Àr sÄ jÀvla rÀtt.

14 gillningar

Hur lÀnge försökte du? :slight_smile:

Önskar dig ett lĂ„ngt och lyckligt pillfritt liv! :joy: :moneybag:

4 gillningar

Sedan 2018 ungefÀr.

3 gillningar

Inte lÀtt som du nÀmner. Tror du kommer bli toppennöjd med Lysa :slight_smile:

2 gillningar

Följ gÀrna upp hur det funkar för dig. Sneglar pÄ Lysa men tror inte det för nÄn skillnad finns pillmöjligheter dÀr med

2 gillningar

GÄr sÄklart pilla och Àndra fördelning mellan aktier/rÀntor samt bred/hÄllbar. Men det gÄr inte Àndra innehaven i portföljerna. Det Àr nog trots allt det vanligaste förekommande pillandet, att Àndra vilka aktier och fonder man har i portföljen.

2 gillningar

Det lÄter som Lysa Àr ett toppenval för dig! :blush:

SÄklart lite trist med en mindre i skaran av ickepillare för i Är, men det kommer fler Är att satsa pÄ 0 pill. :partying_face:

4 gillningar

HÄllbarhet Àr min grej, sÄ hÄllbar kör jag pÄ hela tiden. Fördelningen aktier/rÀntor har jag löst genom att ha tvÄ portföljer. En mix och en hundra procent aktier, hink style.

4 gillningar

MajmĂ„nad Ă€r förbi
 Inget pill hĂ€r. Varken köp eller sĂ€lj.

:gem::raised_hands:

6 gillningar

Bra jobbat! Samma hÀr :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Jag med! :blush:

5 gillningar

Bra jobbat! SjÀlv Àr jag ute sÄ det visslar om det, viktade över mot smÄbolag för en tid sedan.

Mvh Kroken

4 gillningar

Första mÄnaden som jag kan minnas utan pill pÄ 4 Är. 100% Globala indexfonder. Kommer inte va bÀst men förhoppningsvis bÀst för mig

5 gillningar

Nu Àr vi i början pÄ juni, sÄ dags för en koll.

• Hardcore! SĂ„klart jag hĂ„ller mig till 0 pill dĂ€r investerat kapital stĂ„r utanför marknaden.
  • Jag har kastat in handduken.
  • Easy! SĂ„klart jag Ă€r kvar och rĂ€knar varje pill!
  • Normal! SĂ„klart jag hĂ„ller mig till min plan och pillar bara nĂ€r det behövs för balansering!
0 röster

Jag Àr osÀker pÄ om jag Àr kvar pÄ Normal eller pÄ Hardcore. Tog ut pengarna frÄn min pergola-Isk nu i maj, dÄ de pengarna behövs i höst. Hade trott att de skulle behövas först om 1-2 Är, sÄ lite tidigarelagd plan.

Vad tycker ni?

2 gillningar

Om de pengarna var öronmĂ€rkta för en specifik investering, sĂ„ kanske de inte ska rĂ€knas som “sparade/investerade pengar” utan kanske mer som en buffert

Vad sÀger ditt eget samvete?
Jag tycker inget Àr rÀtt eller fel.

Jag kanske skulle kunna sĂ€ga att mitt (enda) eget lilla pill skulle rĂ€knas som balansering, men har Ă€ndĂ„ kommit fram att det kĂ€nns Ă€rligast för mig sjĂ€lv att lĂ€gga mig pĂ„ easy. (Trots att jag tror att jag nĂ„gon mĂ„nad valde “normal”)

3 gillningar

De var öronmÀrkta just för pergolan, hade 33% pÄ börsen i ett eget separat Isk mot mitt pensions-Isk och hade resten av pergola sparandet pÄ ett vanligt sparkonto med ok rÀnta. Sen stack börsen ivÀg och jag kunde spara mer Àn jag planerat under vÄren.

Men jag Àr ÀndÄ tveksam, fÄr tÀnka lite till.

3 gillningar

Idag har jag pillat. Jag har Àndrat fondfördelningen i en tjÀnstepension. Det var tÀnkt att jag skulle köra entrélösningen men nu stod jag inte lÀngre ut med att den har 20% i AMF Sverige. Det blev ett pillerill sÄ att den nu har 80% AMF Global och 20% AMF SmÄbolag.

7 gillningar

Har stökat om i portföljen innan midsommar. SĂ„lda enskilda aktier (tre innehav) för 1,8 miljoner. Amorterade 1 miljon samt köpte Avanza global för 800k. Är nu nere pĂ„ 50 % belĂ„ningsgrad vilket kĂ€nns grymt bra. Och global index utgör nu hela 40 % av de likvida medlen.

11 gillningar