Vem tusan har råd att förlora det man har satsat? Har ni det?

Jag ser det mer som att jag måste ha förmågan att överbrygga volatiliteten hos en riskfylld tillgång snarare än att ha råd att förlora allt, i en diversifierad portfölj kommer vissa aktier gå bra, andra mindre bra, vissa kanske tom går till 0.

Om någon får för sig att investera alla sina besparingar i en aktie eller btc så ska man inte göra det om man inte kan leva med att förlora allt.

1 gillning

Medelsvensson tjänar nå’nstans runt 35k. Medelsvensson spenderar också det mesta varje månad. Här inne finns det människor som tjänar mycket mer, som spenderar mycket mindre, som investerar en hög andel oavsett inkomst och som förstår hur investeringar fungerar.

Sedan är det ju lätt att måla upp en bild av att alla tjänar 100k i månaden, spenderar 10k, investerar 90% och kan allt börslingo i sömnen. De flesta är däremot inte så, om ens någon.

Det där är en disclaimer som måste vara med, precis som att spelbolag måste berätta om att man ska spela med måtta och att hjälp finns att få. Det finns ju trots allt spelberoende och en del av dessa hamnar också på börsen. Det finns också de som inte förstår riskerna och behöver få veta att det finns en fara med investeringar.

Sedan, som många skrivit, ingen vill förlora och ser man det med rimlighetens glasögon så är risken att förlora allt ganska liten om man följer forumets råd. Däremot ska man ju vara beredd på att förlora hälften vid ett snabbt fall och att det troligen tar tio år att hämta igen den förlusten. Men uppsidan är så mycket större och det gör investeringarna värda det.

Från min egen horisont: Jag har “råd” att förlora allt, sett till att jag har boende, inkomst etc. Det skulle suga stenhårt och det skulle förändra mina framtidsplaner totalt, men jag skulle inte hamna hos kronofogden eller bli skjuten i knäskålarna av nå’n lånehaj. Och naturligtvis vill jag inte det heller.

Att ha genomgått ett gäng sättningar och fall på börsen gör en också både ödmjuk och informerad. De flesta fall är enbart brus i det långa loppet. Försts gången börsen faller 3-4% på en dag är det lätt att få panik. Sett i efterhand så räcker det ofta med en månads horisont för att det där hacket ska krympa.

Jag tror det är få här som “säljer av och säkrar” eftersom de flesta bygger kapital. Jag, som tillhör FIRE-planerarna, stöper om min sparprofil nu eftersom jag hoppas och tror att den sedan ska kunna avkasta så att jag slipper arbeta mer. Det kräver ju då både erfarenhet av svängningar men också att man har buffert och inte lätt lockas in i “nästa stora börsraket”, för det är då det uppkommer risker.

Oj, det blev ett långt inlägg. Hoppas det var värt det. :roll_eyes:

16 gillningar

Du @angaudlinn blir en kopia av @JFB :joy::joy::wink::wink::eyes:

2 gillningar

Varför kan det inte vara så att de som söker sig hit är mer de som är benägna att spara.

Och de som är benägna att slösa upp lönen varje månad INTE söker sig hit.

“Känner för”?
Nej, ingen känner väl för att förlora.

Sedan är det väl en utmärkt kommentar att inte betta mer än man klarar av att förlora.

Sedan är det väl inte så att den som sparar i en globalfond ser värdet gå till 0 plötsligt över natten. (Om inte staten bara stulit allt. Men då kan ju staten stjäla alla ens andra tillgångar också). Utan den backar väl i så fall långsamt, och då hinner spararen sälja av när den backat så mycket att investeraren ser det som dags att gå ur.

Så fondspararen kan ju se det som att man exponerar sig för att riskera säg 10% av fonders värde.

Sparare tenderar att spara hela livet. Det är mer en läggningsfråga.

Men man kan ju föra lite olika resonemang.

Ett är att man ser till att ha så man kan klara sig lite bättre som arbetslös. Speciellt om man blir det när man är säg 58 och kan ha svårt att få sig ett nytt jobb. Då kan man använda besparingarna för att göra livet drägligt fram till pensionen.

Och en del sparar för att medvetet sluta jobba och leva på besparingar fram till pension.

Andra kanske för att dryga ut pensionen.

Det är fritt val här. Du får bestämma själv. Det är du som är ansvarig för ditt liv.

Det går att investera allt sitt kapital i en chans-aktie och förlora allt (därav disclaimern), men på samma ISK går det också att månadsspara i indexfonder.

1 gillning

Jag tänker att jag “måste” ta risken att investera mina pengar i diverse tillgångar för att inte investera innebär ju den största risken då inflationen käkar upp det mesta i slutändan.

Sen kan man ju justera sin risk som diskuterats här inne genom att diverisifiera sig både i aktier samt olika tillgångsslag.

Jag ex har pengar i aktiefonder/bostad/ädelmetaller på så sätt tar jag något lägre risk än någon som kör all in i en handfull aktier.

Samt mycket i livet kräver en viss form av risk för att få chansen att bli belönad kanske du måste ta risken att fråga ut den där tjejen du gillar på.dejt men är rädd för att hon säger nej kanske du tar en stor risk och säger upp dig för att starta eget företag etc.

4 gillningar

Att ha råd att förlora det man satsat handlar i praktiken om att man i botten har en ekonomisk buffert och/eller en inkomst att luta sig mot, så pass att man inte hamnar på gatan om en investering går ned till 0. Så är det för mig och många andra på detta forum.

Däremot kommer det ju för de flesta vara en emotionell kris, mer eller mindre, om alla investeringar hamnar på noll. Många har ju en relativt hög andel av sitt kapital investerat. Jag tycker man bör ha detta i åtanke när man investerar. Det är en anledning till att jag avstår annat än små andelar i enskilda chansaktier och har merparten i breda indexfonder.

4 gillningar

Mitt synsätt är att jag får in mer pengar än vad vi gör av med så har råd att lägga överflödet på fonder.

Om vi skulle förlora allt sparande så får man fortfarande in mer än vad vi gör av med så har ”råd” att förlora pengarna.

Om även om en av oss skulle förlora jobbet eller bli långstidsjuk i samband med förlusten så har vi A-kassa, sjukförsäkring inkomstförsäkring, buffert osv för att klara oss igenom övergångstiden.

Om det däremot även skulle bli skilsmässa ihop med detta så skulle det bli tufft och jobbigt. Denna risk är svår att eliminera mer än att konstant underhålla min och fruns relation.

Det är iaf min syn på risker i privatekonomin :man_shrugging:.

Vi får se upp så vi inte blir likadan när vi går i pensionstankar :shushing_face:

3 gillningar

Jag har råd att förlora det jag investerar eftersom jag har en god inkomst.

Det kommer vara hemskt att förlora det och få konsekvenser för hur framtiden ser ut, men idag och ett halvår framåt gör det inte så mycket för min tillvaro.

Det betyder för mig att, mitt liv ser ungefär likadant före som efter en total förlust av allt sparande.

1 gillning

Ang “disclaimern” att man kan förlora sitt kapital så tycker jag man kan tänka så här: Om du köper en indexfond och värdet går till 0 så skulle det innebära att alla jordens storföretag plötsligt blev värdelösa. Kanske skulle detta ske vid en kombinerad zombieapokalyps/atomvinter - och i så fall tror jag inte det hjälper att ha pengarna på sparkonto.

Mer realistiskt så kan vi hamna i en ekonomisk kris och värdet kan på kort sikt gå ner till kanske 50% el.likn. På sikt återhämtar sig börsen men man måste kunna hantera en sådan svängning på ett/några års sikt. Så även om det låter som att man “satsar allt sitt kapital på rött” så är det snarare så att man riskerar en kortsiktig värdeminskning när man köper indexfonder.

1 gillning

Det viktigaste är att ha mindset:et att man känner att man kan förlora allt man äger. Så länge man har livet i behåll så kan man börja om. Det var Rikatillsammans som fick i ordning mitt sparande. Kan säga att jag hade haft en miljon mindre idag om jag inte hade börjat kolla på videona som Jan Bolmesson la upp på youtube 2016. Det har förändrat min familjs tillvaro. Pengar är viktigt, men det är inte allt som är viktigt.

Detta är ett anonymt internetforum, du måste förutsätta att 99% är lögn.

Även de som inte är anonyma, hur kan du veta deras verkliga ekonomiska situation? Du ser inga bevis på någonting här.

Jag skulle kunna vara Ingvar Kamprad ifrån graven eller en luspank snorunge från gatan i Sao Paulo. Vem vet?

Lite problem med språket bara…

De flesta på detta forum har inget som helst intresse av att ljuga, den ekonomiska nyttan av detta är noll. Jag förutsätter att 99 procent är hederliga istället.

17 gillningar

Internet är internet. En person man inte kan se i ögonen eller att ta i hand ska man alltid vara extremt försiktig med. Det är internets grundregel 1A.

Om man är beredd att göra en filminspelning med sin telefon när man använder sin dator och visar hur man loggar in på sin bank och går igenom sina tillgångar då skulle jag lita på det till 75%. För att fejka en sådan process är ganska tidskrävande och det är få som skulle ha ork eller kunskap att genomföra det på ett trovärdigt sätt. Men du kan fortfarande inte vara säker. Jag säger det eftersom jag själv vet hur man skulle kunna manipulera en sådan inspelning till att bli oerhört verklighetstrogen.

Uppskattningsvis 90% av allt innehåll på social medier, internetforum och annan populärkultur är en reflektion av det som människor vill visa sin omgivning för beundran eller andra egoistiska skäl. Litar inte på det en sekund.

Logga in på valfri chatt, utge dig för att vara en flicka på 12 år. Inom 3 minuter kommer du helt att tappa trovärdigheten för internet som en plats för hederliga människor.

1 gillning

Vad får du ut av rikatillsammans om du utgår från att 99% av allt är lögner? Jävligt mediokra lögner dessutom (av typen jag har precis passerat brytpunkten, bör jag löneväxla) så det finns ju inte ens shit-show värde som på flashback?

7 gillningar

7 gillningar

Jag har tolkat det som att det är något man säger för att skjuta över ansvaret till den enskilda spararen. På så vis kan man säga att det inte var rådgivarens, bankens, influencerns, osv. ansvar.

Mitt långsiktiga sparande till pensionen har jag inte råd att förlora. Skulle mitt privata sparande, tjänstepension och premiepension gå till 0 så skulle jag ha svårt att bo kvar när jag går i pension. Men det är enligt prognosen 30 år till jag går i pension plus kanske 25 år efter det tills jag dör, så att ha det på ett sparkonto med negativ realränta inte ett alternativ. Ha allt i guld, fastigheter eller krypto känns inte heller som ett rimligt alternativ.

Med andra ord, att leva innebär en risk att allt går åt skogen, man får helt enkelt hoppas på det bästa.

2 gillningar

Jag har inte sett några 12-åriga flickor på detta forum. Jag har heller inte blivit ombedd att logga in på min internetbank. Lägg av nu.

10 gillningar

Ibland önskar jag att det jag skrev på forumet var en lögn, men så bra fantasi har jag inte. :rofl:

Tror inte de flesta andra här varken har motiv eller fantasi att göra det heller.

Vad tjänar man på att ljuga i ett anonymt ekonomiforum? :thinking:

5 gillningar

Äh det spelar väl egentligen inte ens någon roll om folk här ljuger. Man får väl ta med sig det som är relevant. Påverkar mig inte ett dugg om någon skulle överdriva sin lön. Om personen har vettiga åsikter i övrigt, gällande sparande och ekonomi så är det väl det man får fokusera på, annars tror jag att forumet skjuter ner åsikterna relativt snabbt.

5 gillningar