Medelsvensson tjänar nå’nstans runt 35k. Medelsvensson spenderar också det mesta varje månad. Här inne finns det människor som tjänar mycket mer, som spenderar mycket mindre, som investerar en hög andel oavsett inkomst och som förstår hur investeringar fungerar.
Sedan är det ju lätt att måla upp en bild av att alla tjänar 100k i månaden, spenderar 10k, investerar 90% och kan allt börslingo i sömnen. De flesta är däremot inte så, om ens någon.
Det där är en disclaimer som måste vara med, precis som att spelbolag måste berätta om att man ska spela med måtta och att hjälp finns att få. Det finns ju trots allt spelberoende och en del av dessa hamnar också på börsen. Det finns också de som inte förstår riskerna och behöver få veta att det finns en fara med investeringar.
Sedan, som många skrivit, ingen vill förlora och ser man det med rimlighetens glasögon så är risken att förlora allt ganska liten om man följer forumets råd. Däremot ska man ju vara beredd på att förlora hälften vid ett snabbt fall och att det troligen tar tio år att hämta igen den förlusten. Men uppsidan är så mycket större och det gör investeringarna värda det.
Från min egen horisont: Jag har “råd” att förlora allt, sett till att jag har boende, inkomst etc. Det skulle suga stenhårt och det skulle förändra mina framtidsplaner totalt, men jag skulle inte hamna hos kronofogden eller bli skjuten i knäskålarna av nå’n lånehaj. Och naturligtvis vill jag inte det heller.
Att ha genomgått ett gäng sättningar och fall på börsen gör en också både ödmjuk och informerad. De flesta fall är enbart brus i det långa loppet. Försts gången börsen faller 3-4% på en dag är det lätt att få panik. Sett i efterhand så räcker det ofta med en månads horisont för att det där hacket ska krympa.
Jag tror det är få här som “säljer av och säkrar” eftersom de flesta bygger kapital. Jag, som tillhör FIRE-planerarna, stöper om min sparprofil nu eftersom jag hoppas och tror att den sedan ska kunna avkasta så att jag slipper arbeta mer. Det kräver ju då både erfarenhet av svängningar men också att man har buffert och inte lätt lockas in i “nästa stora börsraket”, för det är då det uppkommer risker.
Oj, det blev ett långt inlägg. Hoppas det var värt det.