Håller inte med helt enkelt. Ibland har man olika åsikter.
Såklart det gör det! Om du har högre inkomst får du generellt högre pension. Visst kan "respekt"avståndet vara lägre än vissa önskar, och att i vissa extremfall kan någon få pension plus bidrag som överstiger någon annans pension. Men igen, hur ställer du dig till att den ena fått leva på existensminimum i 40 år innan detta inträffar och den andra på bra mycket mer med allt vad det innebär? Kanske fortfarande lönar sig att arbeta trots allt ![]()
Jo, det förstod jag. Men var det allt eller något speciellt. Jag känner att jag breddar min horisont genom att fråga. ![]()
Har redan skrivit det jag ville få fram. Ingen mening med att skriva samma sak om och om igen.
Skillnad i prestation och engagemang ska enligt dig inte alls avspeglas i pensionens storlek?
Inte nog med det extremt progressiva skattesystem vi har under arbetslivet?
Du vill då uppenbarligen inte att något slags inovation, kompetens eller samhällsutveckling skall finnas i Sverige. Alla kan lika gärna bli vaktmästare (förlåt alla vaktisar, ni är grymma!)
Hamnar du på sjukhus så behövs inte högutbildad personal som ska hjälpa dig?
Många gånger blir det förvirrande jämförelse när man endast tar hänsyn till den allmänna pensionen.
Konstig slutsats. Tror du uppfinnare håller igen när de är 35 för att respektavståndet är litet när de blir 70?
F ö är nog många innovatörer utköpta och i den lägre pensionsgruppen då, eller så har de slutat jobba och lever på sin idé.
Dina pension inbetalningar finns ändå inte på banken utan de betalas ut till dagens pensionärer med planen att våra barn ska betala vår pension.
De stora vinnarna i detta system är barnlösa som får pension från våra kommande barns inbetalningar utan att ha egna barn som betalar in.
Vi har ju redan garanti pension.
Och de andra låter bara som otur när man tänker…
Ska vi låta staten investera åt oss också?
Hur tänker du här? De barnlösa har ju varit med och betalat barnbidrag, barnomsorg, sjukvård och utbildning till de andras barn, så då är det väl inte orimligt att få pension från dessa barns inbetalningar sen?
Man behöver komma ihåg att våra pensionspengar inte finns utan de användes för att betala våra föräldrar och föräldrars föräldrar pension.
Då blir barnlöshet ett problem då man inte har någon som kan betalas ens pension utan man norpar på andras pensionspengar. Som i sin tur medför att vi alla får lägre pensioner
.
Du drar väldigt snabba slutsatser som inte nämnts, men ska det vara så: Staten investerar redan åt oss.
Fast samtidigt är barnlösa med och subventionerar våra barns skola upp till universitetet, vård, barnbidrag etc. Så det balanseras nog ut något.
Nu är väl pensionssystemet fristående från statsbudgeten och ska vara självfinansierad så min slutsats kring vilka som gynnas inom pensionssystemet stämmer fortfarande.
De som jobbat länge och/eller har en hög lön kan ju också ta ansvar för sin pension och spara mer till den. Till skillnad från vad mindre lyckligt lottade kan. Det går ju att räkna upp mycket onödig konsumtion under livet. Med bara lite sparande per månad hade många kunnat få en betydligt bättre pension. Arbetslösa, sjuka etc har inte ens haft den möjligheten, även om vissa här på RT visar att det även går att spara tid ändå under vissa förutsättningar.
Sedan kan jag tycka att alla med en lägre pension borde få en högre. Där borde höginkomsttagare vara med och bidra mer. Sedan har vi ju alla välfärdsföretag, skandaler och annat som dränerar staten på pengar.
Tanken är att garantipensionen ska täcka upp så att man ska kunna leva på pensionen.
Numer är det en ganska stor andel som har garantipension så att jobba mer ger inte mer.
Inte riktigt.
Nackdelen är att pengarna inte förvaltas. Man får ingen värdeökning av inbetalda pensionspengar, de följer löneutvecklingen fram tills den börjar tas ut och delar av den går direkt till statskassan.
Om man jämför med tjänste och privat pension så förvaltas den hela tiden.
Min privata har en garanterad del som är 3% på inbetalt belopp per år, den statliga har värdeökning på ca 2,5% per år. De delarna är ganska lika varandra. Men tjänste och privat pension har en del till som är förvaltat kapital utöver garanti och för min del lyckade pensionsbolagat skapa en extra summa som vid pensioneringen var dubbelt så stor som garanterad pension. Så om statlig inkomstpension behandlades på samma sätt skulle den pensionen ligga på 2 ggr mer i pension eller mer än man normalt behöver.
Det går i vårt samhälle inte att privat spara till pension. Skatteverket snor i princip alla pengar som går att sno så det blir aldrig något kvar till pensionen. Skulle behövas skattebefriat sparande som vi inte har idag den försvann under 1900-talet…
Ens pensionsinbetalningar finns ju inte ens på några konto utan de betalas ut direkt som pension till dagens pensionärer. Sen får man en IOU med dålig ränta ![]()
Vilka pengar sparar/investerar du på börsen/bankkonto då? Det är ju pengar från inkomst de flesta köper andelar/aktier/räntor för. Vissa går ju tom FIRE. Finns för mycket skitkonsumtion och att inte rätta mun efter matsäcken. Har man dessutom en hög lön tycker jag att man har ansvar att även använda en del av lönen till sin framtida pension om man tror att man behöver kompensera för att leva likadant.