Om du kollar så får du inga blanksteg (du kan inte markera de och få någon blåmarkering t.ex). Utan inlägget är bara magiskt 11 tecken långt medans det inte har någon teckenbredd alls.
Blev lite förvånad att man faktiskt kunde nyttja den workarounden. Har man lite koll på text-enkodning så är det inte så svårt
“Funktion” och “mellanrum” ja. “Tecken” nej. Däremot vet jag att många räknar så av praktiska skäl, men det är fortfarande inget tecken. Det symboliserar en paus. På samma sätt som att tystnad inte är ljud.
nu har jag inte word i maskinen, men jag har för mig att man vid teckenräkning där kan få uppgift om både med och utan blanksteg/mellansteg. I open office verkar de ha skippat det, så kanske nymodighet i datorvärlden.
Min tes håller även om TR räknar mellansteget. En avsaknad av ett tecken är inget tecken.
i e, det som RT m fl räknar är i själva verket nedslag och inte tecken. Men så skönt att det nu räcker med tio nedslag (som då faktiskt är tio nedslag ).
blanksteg eller vad det nu heter är alldeles säkert ett tecken. Det har en egen teckenkod = 32 decimalt.
För att åstadkomma att det skrivs, så är det så betydelsefullt att det få min dator har fått den absolut största tangenten.
Fråga Gutenberg - jag är hyfsat säker på att han inte skulle kalla det ett tecken.
Titta en bokstav → A
Titta en siffra → 3
Titta ett at → @
Titta ett blanksteg →
Kinesiska och japanska mästare i skrivkonsten ser nog inte heller mellanrummen mellan bläckfigurerna som annat än just mellanrum. Men koda på ni datornissar och fundera över vad ordet “tecken” faktiskt betyder så ska jag retrosura för mig själv.
Om tangentexistensen är ett bevis på att något är ett tecken så är “delete”, pilarna och “backspace” också väldigt intressanta tecken.
Datornissarna har kliat sig mycket och länge i huvudet för att bestämma vad som behövs som tecken, idag med Unicode så finns det fler tecken än du någonsin kan tänka dig. De har t.o.m. uppfunnit tecken med olika bredd, inklusive tecken som har en bredd som är noll.
Har man skrivit på en manuell skrivmaskin någon gång vet man att blanksteg enbart matar fram ett steg på pappret. Den placerar ingen typ och därmed inget tecken på pappret.
Inte att underskatta de av oss som åtminstone tidvis brukade allvar på maskinskrivnings lektionerna skriver också sjukt mycket snabbare än andra som inte fick sitta där med en skärm över tangenterna och komma ihåg var tangenterna var
Därför har jag inget problem med 20 tecken … skriver lätt många ord snabbt