Kan väl ha viss förståelse för det men personligen har jag inga problem med att vara öppen! Mitt perspektiv ör att skulle någon ha tycka att mina val och vad jag gör eller inte gör inte är ok är det deras problem och de är såldes inte heller personer som måste ha en plats i mitt liv. Skulle det vara en fråga om rädsla för att bli utnyttjad är jag trygg i min integritet och förmåga att sätta gränser. Sådana personer kommer inte heller ha en plats i mitt liv.
För egen del ser jag bristande vilja eller förmåga att vara öppen och ärlig med mina val och vad gör som att jag antingen borde funderna noga på om vad jag gör är för mig moraliskt försvarbart eller så är jag svagare som person än vad jag borde vara!
Det betyder naturligtvis inte att man behöver skylta, göra reklam eller dela med sig maniskt av allt man gör men hamnar jag i en situation där jag inte kan stå för mina val är något fel!
När jag träffar folk jag tror att jag bara kommer träffa någon enstaka gång. Brukade ibland svara att jag jobbar som revisor. (Då får man aldrig några följdrfågor) Men senaste och sista gången jag svarade så råkade han som frågade vara väldigt intresserad och insatt. Då blev det väldigt pinsamt att ha ljugit om vad man jobbar med.
Usch vad deppigt det lät. Jag trodde (kanske naivt) att andra saker än yrke står i fokus när man dejtar.
Rentier är mycket bättre och mer rättvisande. En pensionär uppbär pension, som jag ser det.
Jag kommer nog att säga att jag är ledig eller att jag har slutat arbeta men jag kommer att vara över 55 när jag slutar jobba och då är det kanske inte en stor sak. Kanske svårare om man är 30?
När jag nu säger att jag kommer att sluta jobba snart får jag oftast kommentaren att jag måste vara rik. Särskilt rik är jag väl inte även om jag har betydligt mera pengar än de flesta i världen men om man sparar halva lönen under många år blir det till slut en del pengar även med en “vanlig” lön.
Egen företagare, investerar i lite grejjer.
Ingen lögn, väldigt öppet å man kan sen styra eller avsluta lite som man vill i diskussionen beroende på om man vill va transparent eller inte.
“Jobbar? Hur menar du? Typ en anställning?”
Lite kul när vissa här skriver rakt ut att dom ljuger. Hur skall man då tolka samma signaturers inlägg i andra trådar…?
Vilket uselt försök att trigga folk.
Det är klart att kontext spelar in. Detta är ett ibland anonymt forum med långt högre ekonomisk snittstandard än samhället i stort.
Finns väl undersökningar på hur ofta folk kommer med vita lögner och det är väl i regel flera gånger per dag.
För min del när jag säger att jag jobbar med IT över internet så är det inte direkt en lögn, jag har gjort det och kodar även nu en del för husbehov så i sak korrekt.
Jag vill i regel inte ge svar som säger något om min ekonomi, det håller jag helst privat eller diskuterar som anonym användare här. Det finns inte någon annan som har en bild av min ekonomi och så vill jag ha det.
Då riskerar man inte att råka ut för en revision som denna revisor haha!
Jag fattar inte varför man måste säga exakt vad man gör just nu när folk frågar. Jag tror det är en missuppfattning om varför folk frågar. De vill igentligen veta vad du är expert på, vad du satsat en stor del av ditt liv på att lära dig och i förlängningen vilken typ av person du är (via sina fördomar). Allt det kan man ge svar på genom att säga vad man jobbade med när man jobbade. Jag säger att jag är utvecklare eller “Jobbar med data” trots att det inte varit sant på många år. Inga som helst problem uppstår för att det är en halvsanning. Jag kan svara på motfrågor och gå in på djupare diskussioner med andra utvecklare som frågar. Och folk fattar att jag inte är konstnär, politiker, journalist eller väktare mm.
Är det nån av er som kämpar med att hitta rätt sak att säga som har provat detta och har sett några problem med det?
Ps. Jag är inte fire men kommer nog dit snart, och tänkte fortsätta som ovan
Jag förstår vad du menar, men jag tror många i FIRE vill slippa prata om den yrkesroll de lämnat.
Nja, det är ju bara kallprat, 99% av gångerna det kommer upp. De vill inte veta vad man jobbar med—de vill bara initiera ett samtal för att undvika pinsam tystnad.
Så länge det man svarar får igång en konversation så är det accepterbart.
Jag har inte problemet än då jag fortfarande arbetar, men frågan jag brukar få av folk jag känner men inte träffat på ett bra tag är:
“Var är du nu? Är du kvar på företag X?”
Den är ju väldigt direkt och den frågan lär inte försvinna bara för att jag gått FIRE.
Jag använder raden från filmen Masjävlar:
“Jag jobbar med data”
Om någon mot förmodan ställer följdfrågor brukar jag säga att jag jobbar med långsiktig strategi. Pressar de på säger jag att vi har ett familjeföretag som sysslar med statistik.
Vill man egentligen någonsin säga vad man gör?
Är man läkare blir man frågad massa om “jag har ont här vad kan det vara”
Är man snickare skall folk ha hjälp gratis att renovera, är man elektriker skall man “Baar hjälpa o byta ett uttag” är man bra på bilar för man hjälpa att fixa folks bilar . .
Ne det är nog bäst att säga att man är arbetslös o kass på allt
Säg att du är ingenjör, det kommer inte få några följdfrågor ![]()
Jag är inte där än men har redan nu börjat säga till mina kollegor och vänner att jag planerar att ta något “sabbatsår” i framtiden.
Så om någon frågar kommer svaret nog bli “sabbatsår” eller en paus från arbetslivet. Sedan att sabbatsåret kanske blir låångt och ända till pensionen är väl inte så noga. Det skulle ju kunna hända att jag börjar jobba med något litet efter några år, vem vet, och då har det ju bara varit paus.
I Sverige måste man förvärvsarbeta. Annars ses man tyvärr som en kuf.
I den mån det kommer på tal så kommer jag att säga att jag är egenföretagare / konsult och jobbar efter behov och efterfrågan.
Sen om jag bara jobbar 1% av en heltid i det bolaget vet ju inte den som frågar.
För det är en utbildningsnivå, utan ens inriktning i titeln. Inte en arbetsbeskrivning. För den som frågar vad du jobba med är ingengör lika bra svar som gymnasiekompetens eller masterexamen.
När någon frågar vad du jobbar med vill de antingen veta vad du gör på dagarna eller en ren artighetsfras. Svaret bör återspegla artigheten och och ge något intressant att plocka upp som samtalsämne om det var meningen. Tex en beskrivning av dina arbetsuppgifter eller företagets verksamhet är lämpligt.
Jobbar man inte är något man gör på dagarna, något man jobbat med innan eller annat man engagerar sig i bra svar. Det kan ju va bra att tänka ut några olika att ta till beroende på vad man kan tänka sig prata om med olika personer.
Jag håller på mycket med musik/ungdomsfotboll/jakt och naturvård, eller vad man gillar.
Jag har jobbat ed detta men har just nu paus. Får se vad det blir härnäst. Har lite undanstoppat så det är ingen panik att hitta nåt.