Vid FIRE, om någon frågar vad man jobbar med?

Vill man lyfta fram just kapitalaspekten så finns det sedan länge en väletablerad benämning: kapitalist.

2 gillningar

Danskans pensionist gillar jag annars.

1 gillning

Ja, man får skaffa en sån Monopol-hatt också så man “look the part”.

2 gillningar

Livscoach (det är ju typ alla numera, så funkar alltid)

Fritidskonsult

Projektledare inom bestlifeexperiencemiljön

“Jobbar inte längre, men pengarna gör det”

KPI Manager av fondportfölj

Livsstrateg

CFO (Chief Freedom Officer)

Nåt sånt isch..

1 gillning

“Jag har slutat jobba” tycker jag duger bra.

De som vet känner ju redan till hur det står till och de som inte vet brukar inte bry sig så värst mycket enligt min erfarenhet. Bagateller som försörjningstyp och förmögenhet är mycket viktigare i sitt eget lilla huvud är vad det är för folk omkring en.

6 gillningar

Det var det jag sa senast jag fick frågan också.

Nyligen fick jag en mer luddig fråga när jag mötte en snubbe utanför matbutiken och han frågade om min cykelvagn, som ledde till att jag sa att jag sålde bilen för ett år sedan. Så här slutade dialogen:

-Då jobbar du mycket hemifrån förstår jag?
-Ja, det kan man säga.

:smiley:

11 gillningar

Då kan gemene man svara: “Förr var jag en så’n som konsumerade. Nu är jag en så’n som kreverade.”

:zany_face:

Arbetsbefriad försökte jag med men fick sluta för att folk slutar umgås med en…

1 gillning

Städare

Alla städar väl ibland?

2 gillningar

Shhhh, får inte prata om det. :shushing_face:

3 gillningar

Jag hade aldrig hört ordet rentier förut, men såg det i din titel så jag slog upp vad det betydde. Låter väldigt tjusigt! Dock nog inte så många som känner till det kanske?

Jag läser det för övrigt ofta som rendjur/rådjur, när tyska delen av hjärnan aktiveras. :laughing:

2 gillningar

“Jag är ekonomiskt oberoende så jag gör vad jag vill” stänger säkert ner många samtal och väcker liv i gamle Jante. :stuck_out_tongue:

Jag gillar verkligen order “Ruhestand” som används på tyska, för pension. Ruhe = lugn. Så man övergår från hektiskt arbetsliv till ett lugnt liv. Låter mysigt och vänligt. En person som gått i Ruhestand kallas dock Rentner. Leva på räntan. :wink:

2 gillningar

Då lär de sig något samtidigt. :nerd_face:

Reintier ja, men jag kan bjuda på att vara en av tomtens renar (som mest verkar jobba en dag om året). :zany_face:

CFO är min solklara favorit. Måste jag komma ihåg. :smiley:

2 gillningar

Jag säger att jag valt att avsluta mitt arbetsliv och inte arbetar längre! Ibland får jag följdfrågor. Ingen vad jag vet har tagit det negativt, många blir nyfikna några få säger att det känns inspirerande och vill få djupare förståelse!

Något jag upplever är dock väldigt stor nyfikenhet på vad jag arbetade med när de får veta att jag inte längre jobbar!

Jag är alltid öppen och ärlig men anstränger mig inte direkt för att få in det i samtal!

2 gillningar

-Skulle vara kul som ingenjör att säga att man blivit “ekonom” :laughing:

-Ett annat alternativ är att man nämner en hobby man har och låtsas att det är det man jobbar med. Jag kanske gör det ihop med att jag säger att jag driver konsultbolag som då även inkluderar hobbyverksamheten.

1 gillning

100% att det är så jag presenterar dig nästa gång. :joy:

13 gillningar

Jag har också funderat på den frågan. Har dock ej slutat jobba ännu, men planerar att göra det om något år.

Vad ska man säga att man gör om man är på en 1a dejt tex? Man blir bedömd mycket efter sitt arbete.

Jag har inget bättre förslag än att säga att man är pensionär

Min erfarenhet är att farhågorna många har gällande det här är obefogade. Jag säger att jag valt att avsluta mitt arbetsliv. Om något upplever jag att det varit en fördel i sociala möten!
Jag är dock alldeles för ung för att komma undan med pensionär :joy:

2 gillningar

Ett problem som jag upplever ibland är bara att jag ofta inte vill ge ett svar som säger något om mitt kapital. Jag vill inte säga att jag är arbetslös och signalera att jag är fattig, men vill heller inte säga att jag är så rik att jag kan leva på kapitalet.

Ibland svarar jag därför att jag jobbar med IT över internet, dvs från valfri plats och inte behöver gå till ett kontor.

4 gillningar