Vid vilken nivå av rikedom blir lyxkonsumtion okej?

Här tycker jag en mer relevant fråga är hur ens konsumtion påverkar miljön. Bra kvalitet håller längre, kostar lite mer i stunden (och kanske kan uppfattas som lyx då det ofta är nåt bättre märke) men behöver absolut inte bytas ut lika ofta. Och har man ett behov av nåt tycker inte jag att det finns något rätt eller fel avs om man köper nåt billigt eller nåt lyxigt, det får väl var och en avgöra. Konsumtion för det ENSKILDA ändamålet att höja sin status tycker jag är förkastligt (och ännu mer så om man inte använder prylarna nån längre period). Man får köpa för att man faktiskt behöver det inte för att märka ut sig. Det är min åsikt.

1 gillning

Svårdefinierat. Jag har exempelvis en dyrare klocka men skulle inte få för mig att leasa en dyr Tesla eller liknande. Min bil är värd endast något mer än klockan och ge det några år så kör jag en bil värd mindre än handleden.

För många som leasar en Tesla är det nog mest vardag medan jag tycker det är onödig lyx. Många som leasar en Tesla tycker nog klockan är lyx. Men å andra sidan så går den också sälja med vinst. Visst att det låter flådigt med en lyxklocka men om man slår ut vad den kostat per år om jag säljer den idag så blir det mindre än vilket ur som helst från bensinmacken.

Man har alltså bränt mer pengar på lyx när man köper en skitklocka på macken. Visst man får räkna med alternativkostnaden men klockan jag har har exempelvis presterat ungefär som börsen i värde.

Man skulle kunna säga att jag tjänat pengar på att bära en lyxklocka i fem år. Är det ens lyxkonsumtion då? Jag bränner ju inga pengar…?

Låter som ett heltidsjobb bara att planera allt man ska köpa, underhålla, inreda, tidpunkter att besöka och använda alla båtar och bostäder, massa beslut som måste fattas, osv.

Stackars satar som har så mycket pengar. Måste vara ett stressigt liv… :sweat_smile:

2 gillningar

De har ju såklart en som sköter sånt också.

Håller helt med, har man råd så köper man det man vill ha men att skuldsätta sig för konsumtion är idiotiskt.

2 gillningar

Vad är ”sånt”?

Ska man ha en anställd som sköter alla beslut åt en? Vilka hus man ska köpa och sälja, vilka båtar man ska ha, hur allt ska inredas, vad som ska underhållas, vilka bilar och klockor man ska köpa och stilen på dessa, vad för kläder man ska köpa och ha på sig, vilka tidpunkter man ska besöka och använda allting, osv?

Man styr helt enkelt inte över sitt eget liv längre, utan blir ett dagisbarn som bara får följa instruktioner från andra?

Japp, en eller flera som sköter allt.

(Eventuellt betalvägg men de brukar bjuda på ett par artiklar per månad)

Jag är inte rik nog att komma åt den artikeln tyvärr. :smiling_face_with_tear:

Jag vet ju absolut inte detaljer kring hur sånt fungerar. Men det är ju inte ägaren som kaptenen på rapporterar till och ägaren som ser till att huset är iordning när man väl kommit på vilket man ska åka till. Mo money, mo problems.