Många har säker sett denna, inte så “djup” som man kanske kan önska men ändå en tankeställare.
Att man är så driven att man jobba dygnet runt när man egentligen inte behöver.
Nu är dom väl inte miljardärer på “banken” utan i ett tänkt värde på företaget.
Lite undrande vad dom tar ut i lön?
Lever en dag med Sveriges yngsta miljardär
Loveable erbjuder hysteriska löner hört en kompis bli erbjuden 130k/mån. (Under 10 års erfarenhet) Dock har ju Anton sagt att om man bara är beredd att jobba 40h i veckan utan barn så saknar man passion och är olämplig att jobba där..
ogillar verkligen 996 trenden i ai bolagen i Stockholm
Varför då?
Så länge de är tydliga med vad de förväntar sig och därtill erbjuder en rejält “hysterisk” lön så blir väl den som passar i den arbetsmiljön kompenserad så länge hen är villig att jobba på det sättet. För den som inte är villig, utan strikt vill jobba 40-timmars vecka så finns det väl andra ställen att jobba på.
Det påtalas ju inte så sällan här på forumet att Californiens löner för IT-människor är vad man jämför med och verkar sukta efter, men med sådana löner följer naturligtvis andra förväntningar vilket jag finner ganska naturligt. Det går ju liksom inte att både äta kakan och ha den kvar.
Men kanske har jag en förenklad bild av “problematiken” ![]()
Det är även ett lite märklig sätt att räkna på tycker jag. Om jag säljer 10% av mitt bolag för 10 mil så betyder det inte nödvändigtvis att hela företaget är värt 100 mil vid försäljning. Värderingar vid investeringsrundor följer en annan logik som mer handlar om vilket kapital som företaget behöver ta in för att utvecklas, och vad som är en “lagom” stor bit att sälja av.
Loveable betalar för det, men många gör inte det. Typ legora har vanliga löner men har extrem förväntan på alla och dåliga optioner.. tycker loveable sköter det ganska snyggt. Iallafall transparenta och ger ”rättvis” lön för timmarna.
Loveable har 400m usd i annual recurring revenue ![]()
Nästan alla av världens rikaste får väl den “titeln” för att företaget dom äger delar av har det värdet för tillfället så det är väl praxis att räkna så-
Vet inte vad killarna har för ambition här eller ens vad dom egentligen gör men ville dom bara ha pengar kunde dom säkert sälja och göra sig ekonomiskt oberoende.
Sett videon och kan tycka det är synd att det ska bli sådan avgudning likt Steve Jobs eller Bill Gates. Mycket viktigare att fokusera på vad Lovable vill göra än att glorifiera antal nollor på bankontot.
100% att du måste göra det ingen annan vill göra för att nå det Lovable strävar mot men blir lite för mycket och glorifierat när man visar upp att man springer mellan möten.
Att han lever på 5000 kr i månaden köper jag inte heller.
vad var det för video?
Är Mauri Hermundssons Youtubekanal, känd Youtuber som följer med Lovables grundare under en dag i livet: Mauri Hermundsson – Wikipedia
Föredrar ändå en video som denna än att se Bianca bränna enorma pengar på “skitsaker”
Tror unga som ser denna video kan få en lite mer “motpol” mot “blir framgångsrik o köp allt”
Hur skulle det ens gå ihop? Jag kan föreställa mig ett scenario där man har låg avgift i sin brf, så typ 1500kr. Sen el för typ 500, så tot 2000. Säg att mobilen och typ allt annat går på bolaget så ska du ändå äta och ha försäkring. Äej matten går inte ihop. Under 10000 känns absolut görbart. Jag lägger kanske 12-13 så
Äta kan man ju göra med företagets pengar om man jobbar hela tiden. Men det känns lite fusk att räkna så ![]()
Ja, jo, okej. Då kanske vi kan landa där. Känns absolut som fusk. Utan mat kommer jag nog också under 5000.
Jag tror absolut på att det går ihop, men då räknar vi vissa måltider på bolaget under arbetstid. 2-3k är så jäkla lite annars.
Absolut. Ingen tvekan om något av det du säger. Det är bara så svårt att föreställa sig så lite på en månad. Det är ju drömmen.
Inte nödvändigtvis siffran i sig, men min ekonomiska dröm är att ha sista bostaden avbetald. Egentligen min enda ekonomiska aspiration. Då blir utgifterna låga!
Han bor ihop med bl.a. en kollega. Jag har haft kollegor som betalar enkelrumstillägg för att slippa att bo med en kollega två nätter på konferensresan.
Gissar att han har ett avbetalt boende, eller bor på hotell på företagets nota, samma med mat och övrigt som går att ta på företagets konto.
Om man tar bort kopplingen till företaget, så lär månadskostnaden se annorlunda ut. Men summan är nog mer för rubrikens skull, än något annat.
Konstigt att han ska behöva hitta på en levnadskostnad för att verka framgångsrik. Det är han väl ändå?
Har du sett videon?
Han bodde inte på hotell och han bodde verkligen inte fancy, den andre bodde i ett kollektiv med 10 andra (eller hur många det nu var)…
Huruvida han “hittade på” eller inte kan jag inte uttala mig om, men han gav sannerligen inte intrycket av att vara en som bara hittade på nåt för att verka framgångsrik. Min uppfattning var att han/de var genuint ointresserade av pengar för sin egen personliga del.
35% utav uppdaterad värdering då eller hur funkar det? Jag har mina egna anledningar att tänka som jag gör i min egna situation.