Uff. Sniket företag. Vuxna människor ska inte behöva dela rum när de är på jobbresa.
Funderar ju lite på säkerhet här, att visa vart du bor, hur du cyklar till jobbet, vart du jobbar samt att du är miljardär låter lite farligt…även om han inte har mycket att ta så känns väl kidnappning o sånt som en risk man inte kan ignorera.
Jag såg avsnittet för ett tag sedan. Som jag minns det slog det mig hur man känner igen tänket. Man vill förbättra världen och göra ett avtryck. Man har hört samma sak från massa framgångsrika entreprenörer. Gamla klipp med Jobs, Musk, Kamprad m.fl. Det är som en ideologi, religion, hivemind eller vad man ska kalla det. Identiska värderingar på punkt efter punkt. Vad är hönan och ägget - växer entreprenörer ur tankeskolan eller tvärtom?
Frågan är om det inte delvis är en del av en extern affärsmodell. Bra pr och långsiktig vision är avgörande för att accepteras av kunder, anställda och lagstiftare. “Vi gör produkter billigare och tillgängliga för fler genom effektivare produktion.” Just Loveable bygger väl på att små hobbyutvecklare får använda produkten gratis/ billigt. Om något skulle slå ekonomiskt behöver man betala mer och mer av vinsten? Som mekanismen hos ett riskkapitalbolag. Då är det avgörande att nå ut till många. Ju fler desto större chans att få napp.
Därför är det nog smart marknadsföring snarare än en risk att ställa upp. Både och kanske, men värt risken isf. Jag tror den ödmjuka tonen är en del av pr. Jobs tog inte ut lön, Kamprad körde gammal Volvo, Musk sov i fabriken.
Särskilt när bolagets värdering kommer från en framtidsvision och man fortfarande är i tillväxtfas, antar jag. När kunderna är inlåsta och konkurrenterna irrelevanta blir det mer och mer att kapitalisera på den tidiga tillväxten. Då kan man ju dra sig tillbaka, men i det där läget är det nog väldigt lönsamt att vara transperent, sympatisk och nå ut.
Försäkring behövs bara om man har bil. Bredband för 600 kommer man långt med, kanske det tredubbla för el totalt 2400kr/mån, det är 200 per person.
Får man mat på jobbet så blir det ingen utgift oavsett om man förmånsbeskattas eller ej.
Såg videon för ett tag sen, verkligen imponerande killar. Otroligt att kunna bygga en startup vid så ung ålder, såpass snabbt och på ett väldigt snyggt sätt.
Och dessutom; att fortfarande kunna vara ödmjuka. Verkligen en unik historia och denna typen av individer bör givetvis hyllas i Sverige.
Sen förstår väl alla att man inte kan ta 5000 kr helt bokstavligt. Och kanske är det lite av en image också att leva spartanskt. Men spelar det någon roll?
Uppenbarligen är de ju väldigt ödmjuka och drivs av något annat än bara pengar.
Fantastisk video, faktiskt.
Inspirerande på många sätt, även för oss som inte kommer starta ett AI-bolag.