Kort sagt ska den behandlas som en människa.
Jag har fått motsatt effekt ibland, där jag vet att den kan svaret, men den ändå svarar sitt standard att “as a AI, I am not able to…”.
Jag tror det är just falska, självsäkra svar som OpenAI försöker förhindra med den filterfunktionen. Begränsningarna förstör dock, i mitt tycke, upplevelsen. Hellre självsäkra, välskrivna BS-svar än löjliga filter man hela tiden måste jobba emot.
Tips: Låt aldrig ett “jag kan inte svara på det”-svar stå kvar. Klicka på “generate new” eller redigera frågan. Om man fått ett avvisande svar under konversationen kommer AI:n vara mycket mer sannolik att svara liknande igen.
Det finns ju ingen som på riktigt tror att människor är bäst på allt. Miniräknaren är ett bra exempel: kostar nära 0 kr inköp och drift, och utför uträkningar många magnituder snabbare än ett helt kontor med avlönade människor.
På samma sätt som en dator är effektivare på kalkyler, kommer t ex programmering kommer inte längre handla om att kunna koda, utan om att vara innovativ.
Vi kommer inte heller få alla med på tåget. Människor som är 20 idag kommer tills de dör vara emot AI, men likväl använda det dagligen. Att arbeta emot AI är lönlöst, eftersom effektiviteten kommer vinna. Vi lägger knappast mycket vikt vid negativa åsikter om internet som fenomen. Internet är så fundamentalt att det knappt betyder någonting att vara “emot internet”.
Det finns anledningar att ta det försiktigt med AI, eftersom det har potential att bli farligt. Men det är i praktiken makt som gör att vi inte redan nu har tillgång till systemen.
Sitter man på mycket resurser och ett revolutionerande AI-system (OpenAI, Google, mm) finns det all anledning att hålla på det, och släppa tillgängligheten i lagom portioner för att visa relevans, men utan att faktiskt släppa makten.
Att de inte ger full tillgänglighet resulterar i att välvilliga människor skapar opensource-projekt med ungefär samma funktion, men som ligger efter rent tidsmässigt (träning som tar månader och dyr hårdvara) och pga begränsade ekonomiska muskler.
Detta sammanvägt leder till att det som finns idag, kommer allmänheten ha tillgång till om ungefär 6 månader till 1 år.
Min värsta farhåga är att stater börjar springa storföretagens ärenden och tro på att tillgängligheten måste begränsas. Om AI på något sätt begränsas i lagen är det otroligt farligt, eftersom det kommer leda till att per definition kriminella får ett försprång.
Därför är öppenhet och tillgänglighet det absolut viktigaste, och all begränsning negativ.