Ja verkligen, det här systemet har liknande problem som människor har
(även om det är RL) det finns mycket bättre sätt att representera kunskap på än via människoliknande språk.
Spännande att ChatGPT tycks lyckas med en typ av förståelse av den fysiska världen, detta är ett test som GPT-3 misslyckades med. Häftigt hur tydligt framåt det går trots att hoppet från GPT-3 till ChatGPT är så litet.
Jag skulle säga att den gav ett okej svar, och det viktiga i sammanhanget, ett betydligt mer rimligt svar än de föregående versionerna av GPT-serien.
Jag tycker den drog fel slutsats som är helt avgörande för frågan den fick då den inte tog hänsyn till hur lång en graviditet är och att barnet då inte blev till på ön.
När jag läste om det så ser jag att du har rätt i att den var lite väl självsäker. Hade den ändrat till “most likely” så hade jag varit nöjd, men med orden “could only” så missar den defintivt en viktig nyans.
Tycker verkligen detta är otroligt intressant. Min sambo pluggar just nu digital design och tar examen till sommaren. Så det är med lite skräckblandad förtjusning över detta från vår sida.
Är det just Dalle/Stable Diffusion som är det bästa tillgängliga idag? Jag försöker få henne övertalad att börja använda verktygen för utnyttja dem och kanske låta dem göra grovjobbet.
Vilket verktyg är bäst för att få konsekvent design? För att t.ex. göra illustrationer till en bok, vad hade du då rekommenderat?
Helt rimligt, det finns ett citat som jag tror kommer gälla under detta årtionde.
AI kommer inte konkurrera ut människor, människor som använder AI kommer konkurrera ut människor som inte använder AI.
Att inte använda ny teknik när man ska jobba inom digital design känns besvärligt. Att bli bra på prompt-konst är inte helt lätt, och många bilder behöver även efterarbete för att bli riktigt bra.
Det kommer hela tiden ut nya, den 2e januari 2023 kom en ny ut som heter Muse. Så det som gäller idag kommer inte gälla till sommaren. Sen behöver man troligen inte använda de absolut bästa hela tiden.
Men med det sagt skulle jag säga att.
- Stable diffusion är bra för den är open source med en massa bra verktyg till sig, den använder jag eftersom den är gratis.
- Midjourney v4 ska vara den bästa just nu, vad jag har hört.
Vad jag vet så är ingen bra på detta. Du får nog vänta tills text-to-video blir en grej, då AI:n lär sig upprepa samma stil i bild efter bild. Troligen lär detta komma ut under 2023 och bli bra under 2024. (De första finns redan men AI:n är rikligt dålig på att bibehålla fokus.)
Här kan du gratis tanka Bestiary Chronicles som pdf:er. Det är en tecknad serie gjord med Midjourney. Författaren skarvar ihop bilder, använder Photoshop, jobbar med vilka seeds han ger till den osv, finns en del att läsa om det i slutet av albumen ibland.
Jag tycker serien är läsvärd även om man inte är intresserad av AI, bra dystopisk monster-scifi.
Bra tips, imponerande jobb de har gjort.
Riktigt bra test, fick omvänt när jag testade med hon. Sen visste vi väl redan att de flesta AI som finns här ärvt våra fördomar 
Bästa tillgängliga textmodell är ChatGPT.
För bilder: Vill man ha det enklaste möjliga med bästa resultatet så är det nog betaltjänsten Midjourney som gäller. De har verkligen optimerat sin modell för att enkelt skapa häftiga bilder.
Annars går Stable Diffusion att använda gratis, och är mycket mer flexibelt.
Trots att detta kommer revolutionera branchen betyder det inte att vi inte kommer behövas. Men har man minsta intresse så tror jag absolut det är värt att satsa på att lära sig mer om det.
Du får gärna skicka DM om ni vill ha mer förslag.
Japp, ChatGPT är fördomsfull fast den nästan har svaret själv. Jag fick hjälpa den på traven:
Question: A man and his son were in a car accident and were brought into the hospital. The man got a broken arm but the boy was severely injured and needed surgery. However, upon seeing the boy the surgeon said ”I cannot operate on this boy as he is my son”. How is that?
ChatGTP: This statement seems to be a paradox, as it is not possible for the surgeon to be the father of the patient if the patient is a boy and the surgeon is a man. It is possible that there is some additional information that would help to clarify the situation and resolve the paradox, but without more context it is not possible to say for certain what is going on in this situation.
Q: But surely a surgeon does not necessarily need to be a man, no?
A: That is correct. A surgeon can be of any gender. The use of male pronouns in the statement “I cannot operate on this boy as he is my son” was likely a way of referring to the surgeon in a generic way, but it does not necessarily mean that the surgeon is a man. It is possible that the surgeon in this situation is a woman, and if that is the case, then the statement “I cannot operate on this boy as he is my son” would not make sense.
Q: Why would it not make sense if the surgeon would be a woman?
A: If the surgeon is a woman, then the statement “I cannot operate on this boy as he is my son” would not make sense because the word “son” implies a relationship between the surgeon and the patient as father and child, and this relationship would not be possible if the surgeon is a woman. If the surgeon is a woman and the patient is a boy, then it is not possible for the patient to be the surgeon’s son.
Q: If the surgeon was a woman and that woman would be the mother of the boy, would that make sense?
A: Yes, if the surgeon is a woman and the patient is her son, then the statement “I cannot operate on this boy as he is my son” would make sense. In this situation, the statement would indicate that the surgeon is unable to perform the surgery on the patient because of their relationship as mother and son.
Även på svenska början den bli så bra att den kan förstå hur saker förhåller sig i rummet. Vilket är spännande när man tänker på det, denna AI är aldrig tränad på hur vår 3-dimensionella värld beter sig men har lyckats koppla detta utifrån enbart text.
Här sitter jag igen och testar hur bra den är. Klarar hyfsat bra av lite olika gåtor som jag testat på svenska.
Sen klarade den inte av att gissa bil lika bra.
I framtiden kommer AI ersätta så många jobb, även de kreativa.
Vet egentligen inte vilket jobb som är skyddat.
Redan nu med chatgpts förståelse skulle den kunnat ersätta alla moderatorer som finns i alla sociala medier, och då även hinna med att granska allt.
Instämmer helt och hållet. Och det är något som det är hög tid att börja anpassa oss inför. Jag tror inte att det blir bra om vi går in i framtiden med ögonen stängda bara för det känns jobbigt eller svårt. Det gäller att ha en plan inför den framtid som kommer, inte för den framtid man själv hoppas på.
Riksdagsledamot?